Gå til innhold

Hvordan sjekke hvilken type kjølevæske som er i systemet

Ranger emnet


Per Olsen

Anbefalte innlegg

Jeg må bytte frostvæske på min '93 King Cab, men vet ikke hvilken type væske som er der fra før, og væsken er så full av rust og annet at det er umulig å se hvilken farge den hadde opprinnelig. Jeg har lest at "long-life"-frostvæske ikke skal blandes med vanlige glykoler fordi en slik blanding kan skape uheldige kjemiske reaksjoner (blant annet kan væsken omdannes til en seig gugge).

 

Finnes det et måleinstrument som kan fortelle type væske som finnes i systemet nå? Noe a la et hydrometer?

 

Meningen var å ta en fullstendig flush av kjølesystemet med radiatorrens, for å unngå uheldig blanding av inkompatible væsker, men nå er det såpass kaldt at jeg ikke tør å sette igang noe slikt (rent vann og radiatorrens tåler nok ikke -12).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tapp av kjøleveska og fyr på radiatorrens. kjør deg en tur på 15-20 minutter, tapp av å tøm på ny kjøleveske. går strøkent. ikke bland kjøleveska med kaldt vann når motoren er varm.

 

Kan ikke dette være farlig når det er veldig kaldt ute? Det er -12 grader her nå, så jeg er redd for at vannet vil fryse ganske fort når det helles ned i en bil som har stått ute i frost i mange uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe problem om du gjør akkurat som jeg skrev over her ;) når du kjører varmer du jo opp vannet ;) så tapper du av det og fyller på ny kjøleveske som tåler 30 minus og litt til.

 

Men jeg må vel kjøle ned motoren når jeg har vært ute og kjørt med rent vann, før jeg heller i ny (og kald) frostvæske? Da får vel vannet som ligger igjen i motorblokk osv. plenty tid til å fryse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må vel kjøle ned motoren når jeg har vært ute og kjørt med rent vann, før jeg heller i ny (og kald) frostvæske? Da får vel vannet som ligger igjen i motorblokk osv. plenty tid til å fryse?

 

Har nettopp sugd ut litt av kjølevæsken i radiatoren (brun-gul farge) og blandet den i et glass med vanlig (lyseblå) glykol fra biltema. Fargen ble da mørkegrønn, som oppvasksåpe. Hva indikerer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal nok ha den gode gamle blå(grønne) glykolen ja. Jeg skriver blå fordi jeg mener den er blå, mens andre mener den er grønn. Uansett er det snakk om vanlig glykol, altså ikke longlife.

 

Og guffa du har tappet av høres ut som store mengder rustvann blandet med små mengder glykol. Ville uansett ha spylt igjennom med rent vann hvis du har mulighet til det(hageslange).

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal nok ha den gode gamle blå(grønne) glykolen ja. Jeg skriver blå fordi jeg mener den er blå, mens andre mener den er grønn. Uansett er det snakk om vanlig glykol, altså ikke longlife.

 

Og guffa du har tappet av høres ut som store mengder rustvann blandet med små mengder glykol. Ville uansett ha spylt igjennom med rent vann hvis du har mulighet til det(hageslange).

 

Det er definitivt rustvann med små mengder glykol, ja. Hydrometeret viser at den bare tåler 12-14 kuldegrader, og det er grunnen til at jeg vil bytte snarest mulig. Det er nemlig rundt -12 i luften her nå.

 

Får se hva jeg gjør angående skylling, men er fristet til å bare tappe ut og fylle på ny. Det er vel bedre enn å risikere frostsprengning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får se hva jeg gjør angående skylling, men er fristet til å bare tappe ut og fylle på ny. Det er vel bedre enn å risikere frostsprengning?

 

Helt klart, bedre å gjøre det slik enn å risikere frostsprengning. Fungerer varmeapparatet bra forresten? Hvis det gjør det er det lite avleiringer i systemet allikevel, så da går det bra. Det er som regel varmeapparatet som tetter seg først hvis man har dårlig kjølevæske.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, bedre å gjøre det slik enn å risikere frostsprengning. Fungerer varmeapparatet bra forresten? Hvis det gjør det er det lite avleiringer i systemet allikevel, så da går det bra. Det er som regel varmeapparatet som tetter seg først hvis man har dårlig kjølevæske.

 

Varmeapparatet fungerer veldig bra, så det er forhåpentligvis bare rust. Men nå ser det ut til at det blir plussgrader i morgen, så da blir det full rensing av kjølesystemet. Hvilken fremgangsmåte anbefaler du?

 

Jeg ser at noen mener det er nok å bare tappe ut kjølevæsken, fylle på vann blandet med radiatorrens og la bilen gå i 15 min med varmeapparatet på fullt, så tappe av og fylle på rent vann og gjenta prosessen. De mer sofistikerte metodene går ut på å koble på backflush-kit og la motoren gå mens det strømmer inn vann kontinuerlig fra en hageslange. Dette blir kanskje litt vel mye arbeid.

 

Går det greit å bare putte en hageslange ned i påfyllingsrøret på radiatoren og spyle med lavt trykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nissan har stortsett brukt Grønn frostvæske, det er ikke det samme som blå, men blå kan sikekrt brukes uten problemer.

 

Det stemmer sikkert, men bilens instruksjonsbok spesifiserer ikke annet enn etylenglykolbasis, og det er vel akkurat det Biltemas billige, blå frostvæske inneholder? Denne: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Spylervaske-og-Frostvaske/Frostvaske-glykol/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår