Gå til innhold

Bedre lys på Peugeot 106?

Ranger emnet


aslak1234

Anbefalte innlegg

Hei!

Frontlyktene på min Peugeot 106(Første utgave, 1996 mod) er ganske dårlige. Regner med at de også trenger justering, men noe må uansett gjøres med lysene som lyser veldig dårlig på både nærlys og langlys ;)

 

Hva kan jeg gjøre? Bytte lykter/pære?

Tenkte på Xenon, men dette er tydeligvis ulovlig og svært irriterende for motkommende biler, noe jeg skjønner godt, derfor blir nok Xenon neppe et alternativ.

Vil helst holde meg under et par tusen på dette :)

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss det er matt plastikk, kan du polera plastikken.

Men med ein so gammel bil er det sikkert like greit å bytte lyktene.

Blir nok litt forskjell da

 

Pærer som skal lyse litt bedre, hjelper bittelitt også. Som f.eks. Osram Nightbreaker

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville startet med å måle spenningen på pæresokkelen når pæra lyser og bilen går. Er den under 14-14.5 volt, vil det hjelpe veldig med releer. Kjøp "lysforsterkersett" eller hva det heter på biltema. Disse fører til at strømmen går en mye kortere vei, og ledningene er kraftigere. Det fører igjen til at spenning ut til pæra blir mye høyere og lyset blir MYE bedre.

 

Gjorde selv dette på en golf, og opplevde en økning fra 11.8 til 14.4 volt ut til lyktene. Det har MYE å si, vet ikke hvor mye i prosent, men en dobling av lysstyrken er ikke langt unna sannheten tør jeg påstå.

 

Edit: fant dette ved litt googling. Do the math:

5% spenningsfall gir 20% mindre lys

10% spenningsfall gir 30% mindre lys

15% spenningsfall gir 50% mindre lys

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville startet med å måle spenningen på pæresokkelen når pæra lyser og bilen går. Er den under 14-14.5 volt, vil det hjelpe veldig med releer. Kjøp "lysforsterkersett" eller hva det heter på biltema. Disse fører til at strømmen går en mye kortere vei, og ledningene er kraftigere. Det fører igjen til at spenning ut til pæra blir mye høyere og lyset blir MYE bedre.

 

Gjorde selv dette på en golf, og opplevde en økning fra 11.8 til 14.4 volt ut til lyktene. Det har MYE å si, vet ikke hvor mye i prosent, men en dobling av lysstyrken er ikke langt unna sannheten tør jeg påstå.

 

Edit: fant dette ved litt googling. Do the math:

 

Du hadde helt rett, de målte til 13,7. Så det blir nok lysforsterkersett, ja!

Tusen takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flottings, da bør du få en økning på ~30% i lysstyrken. Og sjekk tilstanden på lyktene dine, rustne reflektorer og matte glass er ikke bra. Hvis du i tillegg kjøper deg noen ordentlige Osram eller Philips-pærer(nightbreaker/cool white eller hva de heter) bør det bli gull :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flottings, da bør du få en økning på ~30% i lysstyrken. Og sjekk tilstanden på lyktene dine, rustne reflektorer og matte glass er ikke bra. Hvis du i tillegg kjøper deg noen ordentlige Osram eller Philips-pærer(nightbreaker/cool white eller hva de heter) bør det bli gull :)

 

Reflektorene og lyktene ser faktisk ganske greie ut. Tenker å investere i Nightbreakers også :)

 

Todleif: Skal få sjekket batteriet også.

 

Edit: Trykkleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår