Gå til innhold

w123 girkasse.. bytte?


Tor Olav

Anbefalte innlegg

hei, har 2 mercedes W123 biler. har en sedan 240 svart som bruker som dele bil. skal pusse opp min mercedes w123 TDT.

 

men den er automat og jeg skal HA MANUELL uansett hva du seier imot. men så lurer eg på hvor eg skaffer manuell girkasse.

 

kan eg bruke 240 kassa? eller må eg dreve om klokka da?

 

 

har et spørsmål til, vil ha litt mere hk, uten at den gjør så stor skade på motor og utgift. juster turbo trykk og diesel mengde? hvor mye anbefaler dere?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Om det er OM617A'en du snakker om, så får du best effekt ut av å først skru mutteren på alda-ventilen noen omdreininger ut mener jeg det er. Det var som natt og dag hos meg. Man får mye mer sprut i bunn fram til motoren begynner å lade. Deretter kan du øke ladetrykket fra standard som er rundt 0.7 og opp til 1 bar kanskje, og det letteste er "volvo-metoden" som består i å slenge en klamme på gummislangen under turboen (som går til innsuget). Dette gir deg kanskje litt ekstra, men ikke så veldig mye mer. Du kan lade 1,4 også, men det gir deg ikke noe ekstra sprut, fordi man trenger mer diesel for å få mer effekt. Ellers kan man sysle med dieselpumpa, ved å åpne opp bak og justere på dieselmengden. Dette kan gi deg noe ekstra. Vil du ha kul lyd, så hiver du vekk luftfilterkassa og slenger på et sportsluftfilter.

 

Men, skal du virkelig ha krutt i bilen din, så tar du kontakt med PP diesel i finland. Da blir bilen din hysterisk i draget :)

Mvh Martin Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan bruke den kassa, du kan få trøbbel med vibrasjoner ettersom veiva på femmeren er balansert sammen med svinghjul/flexplate, god mulig du må skaffe mellomaksel og girtravers fra 300D, samt girstag.

 

Du kan hente mye krefter ved å justere pumpa noe, men forbruket øker drastisk når det begynner å skje ting.

 

Prøv først å justere aldaskruen helt ut, løsne kontramutteren, skru ut til den stopper naturlig, ikke lenger, så skru til kontramutter. skal du stille trykk, så gjøres dette ikke med slangeklemmer, har du KKK-turbo er det justerbar wastegateaktuator på den orginalt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår