Gå til innhold

Kjøpt meg Audi A4 1.6 Avant - problemliste

Ranger emnet


aUDUN`

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt med en Audi A4 1.6 liter.

Er endel ting jeg lurer på og trenger litt hjelp til av dere som har litt mer erfaring med Audi enn meg.

Bilen var helt grei når jeg kjøpte den, men det dukker stadig opp problemer med den.

Litt generell info om bilen:

152 000km

1998 mod

1.6 liter

betalte 40.000,- Ok pris med tanke på kilometerstand, men noe kosmetiske feil er det på bilen (lakk panser og dårlig lakkert høyre bakdør og bakfanger)

 

Er begrenset hva jeg orker å betale på denne bilen da jeg kjøpte den for en billig penge.

 

Problemliste:

1. DEFA alarm som var så å si umulig å åpne, og alarm gikk til tid å utide. (problem løst, alarm fjernet)

 

2. "Klunke" lyd som det høres ut kan komme fra bakstilling på bilen ved kjøring over fartdumper. (er usikker på hva dette kan være, noen tips? fjærbeinslager/Foring til bakstilling?)

 

3."Suselyd" som kommer ved kjøring i rundt 60km/t. Hjullager?

 

4. Ene skruehullet til skiltet bak har mest sannsynlig blitt utsatt for galvanisk korrosjon. Gjengene er rusta vekk. Er denne "fast" i bakluka eller kan den byttes?

 

5. Motor bli aldri varm. Det er vinter, og jeg regner med termostat er gåent. Den sirkulerer da alltid via radiator, og bilen vil aldri kunne bli skikkelig varm.

 

Så et lite sidesprang til alle problemene. 1.6 literen er jo en ganske seig og treg maskin. Hvordan er likheten på eksosmanifolden til 1.8 Turbo og 1.6? Hadde vært fristende å hive på en liten snurre for å få litte grann bedre futt i bilen.

 

På forhånd takk for tips og innspill.

Endret av aUDUN`
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, grattis med ny bil!

 

Nå er ikke jeg noen stor mekaniker, men har en A4 selv og har lest endel på forumet her..

 

På spm 1-3 tror jeg du har gode forslag selv, uten at jeg er helt bombesikker..

 

5. Det at du ikke får opp tempen er 99,9% sikkert termostaten. Hadde samme problem selv, og termostatbytte fikset det. Koster ikke mange kronene, og det er greit å bytte selv. Bare husk å lufte systemet etterpå! Det ligger forresten en fin guide her i forumet om du søker litt.

 

Håper du får orden på bilen :-)

2000 Audi A4 Avant 1,8

(x) 1989 Audi 80 2,0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. gammel defa-alarm er noe dritt

2. sjekk etter slark i bremsekalipper. det er ikke så mye som kan klunke der bak, ettersom det rett og slett er lite bevegelige deler der. kanskje fjærbeinslager, er det ettermontert fjæring eller org?

3. suselyd? utdyp! hjullager er mer romling, drivknute er klakking, forstilling er klunking.

4. ingen pes, ta av trekket på bagasjelokket (jeg har sedan..) og finn fram, skal være en mutter på andre siden om jeg ikke tar helt feil. gjengene er ikke i karosseriet.

5. termostat

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

 

Jeg har bestilt følgende:

A4 1998 14789 Senkesett justerbart,

FK Edition 1 stk ny av 4 928,00 = 4 928,00

A4 1998 08567 Fjærbeinslager, Lik på H+V foran 1 stk ny av 236,00 = 236,00

A4 1998 23063 Foring, bakstilling, Forhjulsdrift 1 stk ny av 223,00 = 223,00

A4 1998 00630 Hjullager, Foran + Bak 1 stk ny av 441,00 = 441,00

A4 1998 15737 Grill, nedre, Midtre nedre grill 1 stk ny av 176,00 = 176,00

 

@Veegard: Får sjekke bremsekalipper med det samme når jeg bytter hjullager og dempere, som har som nevnt bestilt foringer til bakstilling og fjærbeinslager.

Suselyden kan beskrives som lyden som kommer når du legger dynamoen inntil fremdekke på sykkelen(beste jeg kom på i farten). Lyden øker ved fart og ikke turtall.

 

Håper å få bytte disse delene til helgen, så får vi se hvordan det blir da. Må bestille termostat og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Lyden av hjullager kommer som oftest når du svinger til høyre eller når du svinger til venstre. Det vil si at det bråker der det blir mest belastning.

 

Glem turbo i en 1.6 liter. Det koster mer enn det smaker. Den billigste løsningen er da å selge bilen din og kjøpe deg en 1.8 turbo! Noe jeg regner med du ikke gidder siden du akkurat har kjøpt den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår