Gå til innhold

Tips til innkjøp av Forsterker/Monoblokk

Ranger emnet


borgemestern

Anbefalte innlegg

Hei, funnet ut litt om forsterkeren min og vil veldig gjerne bytte ut i innkjøp av en ny en, men har litt lite peiling på hva jeg skal se etter.

 

Eneste kravet jeg har er at den skal kunne takle 2ohm brokoblet, så blir nok en monoblokk etter hva jeg har sett så er det veldig få 2kanalers som klarer dette?

 

Den skal brukes til ett singel bass element:

 

Bass Info:

Boss Audio P12DVD 12" 2000 Watt Phantom Subwoofer

2000 watts peak / 1000 watts RMS

frequency response: 25Hz-1.5kHz

sensitivity: 94dB (1watt/1meter)

impedance: dual 4 ohm

mounting depth: 6-1/8" (156mm)

 

Forhåpentligvis i underkant av 3000kroner er rundt det jeg har mulighet for å kunne kjøpe, men enda billigere hadde såklart vært bedre ;)

 

Noen som har noe tips om hva jeg kan kjøpe?

 

Tenkte kanskje på den her:

http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_159_163&products_id=544

 

Men når det står 2x 25A sikringer, vil det si dobbelt opp eller en reserve? (Og hvis det er singel 25A er det ikke ganske lite med watt som går igjennom da?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bossaudio.com/main/1165

Det er basselementet jeg har kjøpt meg, ikke det beste kjøpet men fikk den rimelig billig :p

 

Ja tenkte meg det, vurderer kanskje å kjøpe denne forsterkeren:

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/productdet.asp?gid=362&subgid=363&wwwalias=dynabel&pid=1957

Men kan hende det blir litt for mye? Vet ikke helt om jeg trenger en så bra forsterker for det "usle" elementet mitt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dual 4 ohm ja, da åpner utvalget av forsterkere seg litt mer, også rimeligere forsterkere. Paralellkobler du elementet får du 2ohm, og du trenger i teorien en dobbelt så liten forsterker, så lenge den takler 2ohm belastning, noe de fleste gjør. Men, det skader aldri å kjøpe en stor forsterker. Er bedre å kjøre på med en stor forsterker som har mulighet til å mate elementet med maks effekt og enda litt til, og bra med strøm, enn en forsterker som ikke klarer å mate elementet med maks effekt og lite strøm.

 

Elementet du har tåler 1000watt rms, forsterkeren du linker til gir 800watt rms, også er den rimelig. Ikke et dårlig valg. Her bør du ha en 100amp hovedsikring.

 

Et lite tips. Når du kikker på basselementer, prøv å finne noen med dual 2ohm. Da snakker vi mye morro for pengene! :)

Endret av QuiNlan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal huske på det til neste gang ja ;) Angrer på at jeg ikke gjorde noe research før jeg kjøpte det :(

 

Ja, må nok ha større sikring hehe, men trenger vel ikke større kabler? har 22mm, nest største dem hadde der jeg handlet.

 

Vil det forresten være behov for kondensator med den forsterkeren på 800rms? Eller vil det går greit uten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.tenker du blir fornøyd hvis du kjøper den dynabel forsterkeren :) drit i kondensator.men kan jo alltids oppgradere ledningene i motor rommet. + fra dynamo til batteri -fra motor blokk til karosseri og - fra batteri til karosseri.blir nokk mye futt for pengene mvh kim

Endret av kimafro

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.tenker du blir fornøyd hvis du kjøper den dynabel forsterkeren :) drit i kondensator.men kan jo alltids oppgradere ledningene i motor rommet. + fra dynamo til batteri -fra motor blokk til karosseri og - fra batteri til karosseri.blir nokk mye futt for pengene mvh kim

 

Er det lettvint å bytte ut disse ledningene da? :P

Har en kompis som er bilmekaniker men han har sjeldent tid =/

 

22m strøm og jord holder til forsterkeren? har også kjøpt noe større høytalerkabler til suben, men husker ikke størrelsen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår