Gå til innhold

Hjelp til klarlakk dilemma.

Ranger emnet


onistad

Anbefalte innlegg

Har prøvd meg på lakkering med sprøyte et par ganger, og alle gangene har jeg sittet med masse små bobler i klarlakken, de kan slipes ned og poleres opp til å bli perfekte, men er det noen som kan ha et godt svar på hva dette kan komme av? innstillinger på pistolen? avstand?

 

En annen ting, ser på lakkverksteder at de polerer helt ny lakk for å fjerne støvkorn og slikt.. Bruker de da spesial utstyr for å få lakken til å herde i superfart, eller er det en teknikk for å kunne polere lakken så snart den er kald?

 

ellers andre gode tips og lesesider for en nybegynner med sprøyte er hjertelig velkommen!;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd meg på lakkering med sprøyte et par ganger, og alle gangene har jeg sittet med masse små bobler i klarlakken, de kan slipes ned og poleres opp til å bli perfekte, men er det noen som kan ha et godt svar på hva dette kan komme av? innstillinger på pistolen? avstand?

 

En annen ting, ser på lakkverksteder at de polerer helt ny lakk for å fjerne støvkorn og slikt.. Bruker de da spesial utstyr for å få lakken til å herde i superfart, eller er det en teknikk for å kunne polere lakken så snart den er kald?

 

ellers andre gode tips og lesesider for en nybegynner med sprøyte er hjertelig velkommen!;D

 

Ikke lett å si hva det kan være, uten å ha sett problemet, eller sett bilder av det, er mye som kan spille inn på finishen på lakken.

 

Lakk verksteder kjører jo tørkeprosess på lakken etter lakkeringen, rekner med at du ikke har lakkboks, og kan derfor ikke tørke den på samme måten som et lakkverksted

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sier som vwvento at det kan hende den vannbaserte basefargen ikke var ordentlig tørr før klarlakk, basefargen vil da fortsette å tørke og dampe ut vannpartikler. Disse graver seg inn i klarlakken fra undersiden og lager bobler.

 

Det kan også være tilfellet at klarlakken er lagt på for tykt, noe som resulterer i at når de første strøkene med klarlakk herder så klarer ikke løsemidlene og fordampe helt fri fra den våte klarlakkfilmen. Da får du også småe bobler i klarlakken som sees lett i riktig lys.

 

Når det gjelder karosseriverksteder og polering så er det VELDIG viktig at klarlakken er godt tørket før man forsøker å utbedre med polering.

Som oftest så tørkes delen i 60 grader i ca 30-40 min i lakkboks før man eventuelt ettertørker med en IR-lampe. Støvkorn og eventuelle sig fjernes med egnet verktøy før det så poleres opp igjen :)

Endret av Soerheim
Skirveleif!

Den som har begge beina på jorda, står stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår