Gå til innhold

Sveiseapparat, noen råd?

Ranger emnet


per_do

Anbefalte innlegg

Skal prøve meg på sveisefronten, og har i den anledning noen spm.

Internett er en flott ting, men det er like mange meninger som innlegg, men jeg prøver meg likevell :-)

 

Har litt teoretisk erfaring (ikke mye! hehe), og enda mindre praktisk når det kommer til sveising.. Budsjettet mitt tillater meg å kjøpe enten biltema sitt mig apparat:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/MIG-sveis/Sveis-Mig-160/

 

eller

 

Clas Ohlson sitt apparat:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=134360887

 

I første omgang skal apparatet brukes til å sveise en ovn til badestampen (3mm stålplater) men hva fremtiden bringer av prosjekter er heller uvisst ;-)

 

Noen som kan si noe om disse apparatene? Erfaringer med apparatene eller sveising generelt? Kan noen eventuelt anbefale andre apparater i samme prisklasse (+/- 1500 kr)

 

Takker for svar på forhånd! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se om du kan få et brukt apparat til 1500 kroner, da får du antakligvis mer for pengene. Har et Telwin apparat til 3500-4000 kroner og det er noe møkk, bare problemer med slangepakken.

 

Skulle jeg valgt igjen ville jeg kjøpt meg et pinneapparat. Er uansett uaktuelt å sveise rust da jeg ikke har prosjektbil eller plass til det. Har du pinneapparat kan du sveise både veldig tynne plater og tykke plater. Det er bare å justere på varmen og velge pinne. Et lite på 140-150 amper holder i massevis. Kan også sveise både svart og syrefast stål.

 

Ikke er det vanskelig å lære å sveise med pinne, eller for den slags skyld trådapparat heller. Det handler først og fremst om å bruke riktig varme og justere matingen etter det. I praksis er det gjevne, seine bevegelser som gjelder. Trenger heller ikke å pendle, er bare å følge en tynn rett strek. I tilegg er det viktig å hakke/pusse vekk slagg før du legger på ny sveis, og gjøre arbeidsstykket tålig reint.

 

Lær deg bare disse enkle tingene, og få det ut i praksis, så vil du mestre de fleste oppgavene.

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du nevner kapasitet men ikke noe om intermitens. intermitensen er hvor lenge du kan sveise innen 10minutter. den bør være så nært 100% som du kommer. minimum kapasitet bør være rundt 140A. under det så er det bare dritt. slangepakkene er som nevnt over her elendig på billig apparat, men det hjelper mye å blåse reint denne en gang i blandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei, har et telmiig apparat du kan få kjøpt billig av meg.. kosta 3 nytt vel.. men får å være helt ærlig så er det skrot. Det er alt den billig dritten.

Skal du ha noe du kan bruke så gå for brukte kjente merker, migatronic, esab, selco+++

 

Jeg har et selco 250 amp synergisk selvjusterende mig apparat og et kina apparat med Tig og plasma.

 

Det selco apparatet er jo en dyr ting men er faktisk overasket over kina apparatet..

 

Mitt råd er å prøve å få tak i et brukt litt mer ordentlig apparat enn telmig, biltema, clas ohlson o.s.v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår