Gå til innhold

Skal takster bilen min etter ulykke

Ranger emnet


mazdak

Anbefalte innlegg

Jeg var innblandet i en ulykke i Tåsentunnelen for 2,5 uke siden, noe som resulterte ødelagt tak, venstre forskjerm, frontfanger, venstre forhjul og riper på dørene på høyre side. På grunn av disse skadene vil jeg at bilen skal kondemneres i stedet for at den repareres (bilen synker veldig i verdi med tanke på at den bare er 4 år gammel).. Er det mulig å prute med takstmannen når det gjelder prisanslag på reparasjon? Hvordan fungerer hele dette systemet? Er det noe spesielt jeg bør ha i bakhodet eller evt. forholde meg til under takst? Det er den første gangen min jeg "vraker" en bil, så er helt grønn på dette området. Jeg håper på svar snarest da bilen skal taksteres denne uken! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er takstmannen som avgjør om bilen skal kondemneres eller ikke, og hvis den bare er 4 år gammel skal det endel til før det skjer. Dette går på reparasjonskostnad kontra bilens verdi, husker ikke hvor mange prosent men.

 

Hvis han gjør jobben sin som han skal, så skal det ikke være mulig å påvirke han heller...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å fortelle Takstmannen at du gjerne vil ha en annen bil da du ikke vil føle deg komfortabl med å kjøre en bil som har vært skadet på denne måten, men om det hjelper, det vet vi ikke, men ligger den i grenseland for hva som er fornuftig, så kan det hende at takstmannen tar hensyn til det du sier.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å fortelle Takstmannen at du gjerne vil ha en annen bil da du ikke vil føle deg komfortabl med å kjøre en bil som har vært skadet på denne måten, men om det hjelper, det vet vi ikke, men ligger den i grenseland for hva som er fornuftig, så kan det hende at takstmannen tar hensyn til det du sier.

 

Ok, jeg skal være tilstede under taksteringen i morgen så får bare vise han alle skadene og høre hva hans mening er. Får bare håpe at de er greie.. Er Toyota på Alnabru som skal takstere og eventuelt reparere bilen. Heldigvis koster reparasjonene mer på et merkeverksted, så får krysse fingrene på at bilen blir kondemnert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er reprasjons summen høgare en verdien på bilen så blir den kondemnert. dem delane som er dyrast å reparere er panser og taket(store reine overflater) men er skaden ca 45 000,- og verdien på bilen 50 000,- så er de billigast for selskapet å reparere bilen en å vrake den og gi deg 50 000,- slik e har forstått ditta opplegget. grunnen at at nyare bila er dyrare er pga delan er dyrare og meir tenkiske deler en dem for 10-15 år sia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er reprasjons summen høgare en verdien på bilen så blir den kondemnert. dem delane som er dyrast å reparere er panser og taket(store reine overflater) men er skaden ca 45 000,- og verdien på bilen 50 000,- så er de billigast for selskapet å reparere bilen en å vrake den og gi deg 50 000,- slik e har forstått ditta opplegget. grunnen at at nyare bila er dyrare er pga delan er dyrare og meir tenkiske deler en dem for 10-15 år sia...

 

Reparasjonskostnaden skal ikke overstige 75% av bilens verdi om jeg husker rett, da regnes det som uforsvarlig å reparere.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår