Gå til innhold

Watt og effekt :)

Ranger emnet


Brille2k

Anbefalte innlegg

Hva er regelen på dette med bass i bil?

 

Altså hvis jeg velger ett element på 1500 watt rms Hvor stor forsterker trenger jeg da?

 

Sitter med en diskusjon med min bror og han mener att jeg ikke trenger å bruke mere enn 70% av effekten altså en forsterker på 500 watt burde holde mener han. er dette riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70% av 1500 = 500???

Bør vel kanskje oppgradere mattekunnskapene ,-)

 

Jo større jo bedre.

Sånn veldigt generellt bør det forsterkeren leverer være omtrent likt med det som høgtaleren klarer å ta imot

For liten forsterker er ikkje altfor lurt

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit nå i matten da.. Han mener att en hver bilsteriosjappe vil si att å kjøre for stor forsterker vil være lite lurt... Jeg selv mener att har du 1500 watt rms på bassern så bør du kjøre en forsterker på 2000 watt rms minst. han mener da att det ikke er så lurt for da vil bassern gå.. men mitt svar er att ved for liten effekt på forsterker så vil basser ikke klare seg og forsterker vil brenne seg??

 

Vet att 500 ikke er 70% av 1500 hehe men han har en forsterker på 500 watt som han vil bytte med meg og min er på mye mere hehe

70% av 1500 = 500???

Bør vel kanskje oppgradere mattekunnskapene ,-)

 

Jo større jo bedre.

Sånn veldigt generellt bør det forsterkeren leverer være omtrent likt med det som høgtaleren klarer å ta imot

For liten forsterker er ikkje altfor lurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye bedre å ha for stor forsterker, enn å ha for liten forsterker.

 

Flott utsagn, men det hadde vore mykje flottare om du hadde forklart kvifor. :)

 

Har ikkje tid til meir enn klipp og lim, men her er ein som er delvis ueinig.

 

3. Jeg ser også stadig vekk påstanden om at det er bedre med for mye effekt enn for lite.

Bare for å ha poengtert det en gang for alle: det er kun 2 måter å sprenge et element på og begge deler har med for mye effekt å gjøre.

Den ene er for høy termisk belastning, altså at spolen blir så varm at limet løsner eller spoletråden brenner av.

Den andre er mekanisk, opphenget løsner, membranen løsner etc.

Man kan ikke sprenge et element med for lite effekt.

Opphavet til denne myten kommer fra at forsterkeren klipper og gir fra seg et DC signal.

Dette stemmer ikke, man kan ikke se på de flate områdene i et firkantsignal som DC.

For å utdype litt:

For å forstå hva som skjer når en forsterker klipper så bør man kjenne til uttrykket "crest faktor".

"Crest Faktor" er differansen mellom gjennomsnittlig nivå på signalet og dets topp nivå. En ren sinus bølge har en "crest faktor" på 3dB, noe som betyr at topp nivå er 3dB høyere enn gjennomsnittlig nivå. Vi vet alle at 3dB representerer en dobling av effekt.

Hvis vi lar en 50 watts forsterker spille en sinustone, rett under klippenivå, vil gjennomsnittlig effekt over tid høyttaleren må takle være 25 watt.

En firkantet bølge har en crest faktor på 0dB.

Hvis den samme 50 watts forsterkeren skal spille en firkantet må høyttaleren takle 50 watt. Husk at dette refererer til sinus og firkantede bølger. Musikk har en mye høyere crest faktor. De fleste vanlige innspillinger har en crest faktor på ca 10dB.

Hvis vi skulle spille en av disse innspillingene med 50 watts forsterker uten klipping, trenger høyttaleren å takle 5 watt i gjennomsnitt.

Når forsterkeren begynner å klippe, øker ikke peak-effekten, men den gjennomsnittelige effekten øker.

Hvis vi skrur volumet opp 6dB høyere enn klippenivå på disse innspillingene, har vi redusert crestfaktor til 4dB.

Da må høyttaleren takle 20 watt over tid, altså 4 ganger mer effekt.

Konklusjonen er at det ikke er forvrengning eller kurveform som dreper din høyttaler, og det er ganske enkelt mer gjennomsnittlig effekt over tid. Men hvis den gjennomsnittlige effekten er under hva høyttaleren kan håndtere så spiller det ingen rolle om det er klipping eller ikke.

Et firkantsignal bærer mer effekt over tid og det kan resultere i sprengt høyttaler.

Endret av thamule

96 Volvo 855 2,5 10V

Stylet med hällsjö og erebuni(blå og lilla)

Sinfoni 45.2X & Phoenix Gold ZX350

Seas Lotus Performance(6,5")& 2 stk Morel Elate 10"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da retter jeg på meg selv, og sier:

 

Det er mye bedre å ha for stor forsterker enn for liten, HVIS man har vett til å skru ned når/hvis man hører forvrengning, og spiller med vett.

 

Man kjører selvfølgelig ikke 1500W forsterker på en 1,5W høyttaler, alt med måte.

 

Jeg har hørt mange teorier begge veier, så dette er nok ikke noe man blir enig om. Og man må ikke glemme lydkvaliteten oppi all teorien, og den blir utvilsomt langt bedre når forsterkeren er stor nok, evt litt for stor. Men jeg er ikke noen elektronikkekspert, bare en vanlig elektriker. Snakker bare av egen erfaring med egne stereoanlegg...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er myyye bedre med for stor forsterker enn for liten, enkelt og greit fordi du da har reserver og ta av, men du skal også ha strøm nok.

 

Selv har jeg kjørt MANGE tusen watt inn på en sub som har spec på 1200w rms.. dog ikke så lenge i lengden, men vi snakker om 10-12 ganger så mye effekt.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det er sagt, det hjelper dårlig med en "stor" forsterker som du har kjøpt for 500,- på en eller annen altmuligsjappe.

 

En strømsterk forsterker kan gjøre en veldig bra jobb selv om den har effektytelser lavere enn det subben tåler.

 

Brukte selv en strømsterk forsterker som kunne yte 1x800w rms på en sub som kunne håndtere 1200w rms, og det funka som juling, men man merket at en større forsterker innen samme merke som også har større dempningsfaktor gjør en bedre jobb, selv om man holder seg på samme volum.

 

Så alt i alt, mye kan funke, men det er ikke farlig med en forsterker som kan yte mer effekt enn subben tåler.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår