Gå til innhold

Aktiv deling/Hz innstillinger på forsterker

Ranger emnet


Lotus_Omega

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en stk. dynabel 4501, en stk. dynabel 9412 i en lukket kasse med anbefalt mengde dempeull inni, samt en Pioneer DEH-P7700MP. I tillegg har jeg en kondensator på 1,2F, samt strøm og jordingskabel på 35mm2.

 

Problemet mitt er at jeg ikke får den optimale lyden i anlegget mitt. Har "det jeg tror er" aktiv deling på cd-spilleren min. Subwooferutgangen kan justeres mellom 50, 80 og 125 hz. Monoblokka er derfor justert slik at den står på max hz. Slik jeg har forstått det, så betyr dette at cd-spilleren mater på med de frekvensene som jeg ønsker. Stemmer dette? Når cdspilleren står på 80hz, og jeg watter opp litt, så opplever jeg noen ganger at lyden i subwooferen "vrenger" litt. Dette er oftest på frekvenser som er over 50 hz. Setter jeg filteret på subwooferutgangen på 50hz, så spiller den uten "vreng". Lurer dermed litt på om problemet kommer av at jeg har justert feil på forsterkeren, eller at noen av komponentene er dårlige, eller om det kan være noe annet feil? Synes det er litt rart at en subwoofer ikke skal kunne spille lysere enn 50hz!?

 

Håper på svar!

 

Mvh Asle

- 2005 Ford Mondeo 2,0 TDCI Sport

- 2000 Vectra B 2.0 DTI 16v

- 1993 Omega A 2.0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugs at frekvensen ikkje blir kutta brått.

Sjøl om du har delefrekvens på 80hz, so får høgtaleren 200hz og.

 

Du har kanskje sett at det står at filteret har ein demping på 18db/oktav

Oktav er dobling eller halvering av frekvensen.

 

Har du lavpassfilteret på 80hz og filteret har ein demping på 18db/oktav:

Vil det sei at eit signal me ein frekvens på 160hz er dempa 18db.

 

So eg vil nok bruke delefilteret på forsterkeren og.

Sett filteret på ca 80hz, det er ca den frekvensen eg og pleie å bruka

 

Har du info om brattheiten på delefiltrene på spiller og forsterker?

Er 12, 18 og 24db/oktav som er vanligst

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite sideveis innspill her. Åssen er det med eventuell faseforskyving i aktive filtere? Såvidt jeg husker får du 45' (eller 60/90'?) forskyving over ei spole i et passivt filter. Og hvor mye har det å si for lyden i et vanlig budsjettanlegg?

 

Og hva skjer egentlig med lydkvaliteten med to LP filtre i serie? Jeg gjorde også sånn tror jeg da en Pioneer amp jeg hadde bare hadde 12db filter...

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite sideveis innspill her. Åssen er det med eventuell faseforskyving i aktive filtere? Såvidt jeg husker får du 45' (eller 60/90'?) forskyving over ei spole i et passivt filter. Og hvor mye har det å si for lyden i et vanlig budsjettanlegg?

 

Og hva skjer egentlig med lydkvaliteten med to LP filtre i serie? Jeg gjorde også sånn tror jeg da en Pioneer amp jeg hadde bare hadde 12db filter...

 

 

Her er du inne på eit område eg ikkje akkurat er ekspert på!

Får satse på at Transmedia svarer, han har sikkert meir greie på dette enn meg.

 

Eg kjenner ikkje til faseforskyving i passive og aktive filter.

Dvs at eg aldri har høyrt om dette, so det er nok ikkje eit stort problem når det gjelder anlegg for mannen igata.

 

For dei som bruker bilen i lydkonkuranser, må dei som oftest justere fasen på kvar høgtaler for å få mest muligt poeng for lyden. Om mannen i gata synes at den lyden er best, er vel ein annen sak! (eg har ikkje høyrt på konkuranseanlegg, men kan tenke meg at eg liker lyd med ein anelse loudness i lydbildet)

 

Her er forskjellen på aktive og passive filter for dei som ikkje kan dette:

Aktive filter er før forsterkerdelen (kan være i forsterkeren, men er før forsterkerdelen) og trenger spenning.

Passive filter er etter forsterkerdelen og trenger ikkje spenning

 

Med 2 LPF i serie, blir nok lydkvaliteten dårligare. (sikkert ikkje høyrbart i ein bil!)

Inneforsterkere har ofte ein "direct" knapp.

Da går lyden forbi og ikkje innom lydjusteringene. (bass, diskant og loudness)

Dette skal gi bedre lyd sia lyden slipper å dra innom ein del elektronikk

Endret av todleif
skriveleif

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite sideveis innspill her. Åssen er det med eventuell faseforskyving i aktive filtere? Såvidt jeg husker får du 45' (eller 60/90'?) forskyving over ei spole i et passivt filter. Og hvor mye har det å si for lyden i et vanlig budsjettanlegg?

 

Og hva skjer egentlig med lydkvaliteten med to LP filtre i serie? Jeg gjorde også sånn tror jeg da en Pioneer amp jeg hadde bare hadde 12db filter...

 

 

Fasevridning er også et fenomen i aktive filter :) Ikke mange som vet dette, og dette er også noe man sammen med tidskorrigering kan bruke for å få alle høyttalere i fase. Såklart bruke nivå og EQ i tillegg for å oppnå den store lytteopplevelsen ;)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår