Gå til innhold

Så mye koster bilen deg

Ranger emnet


crx_no

Anbefalte innlegg

Så mye koster bilen deg

 

- Det er helt sinnsykt dyrt, svarer NAF på spørsmål om hvor dyrt det er å ha bil i Norge. Her ser du hvor mye du må regne med å betale for bilen hvert år.

 

Veiavgift, bensin, vedlikehold, forsikring, olje og dekk. Utgiftspostene kommer på løpende bånd for bileierne gjennom året. Samlet kan bilen koste deg opp mot 70 – 80.000 kroner i året, og da er ikke verdifallet tatt med i beregningen.

 

- Det er sinnsykt dyrt. Det eneste stedet hvor det er dyrere er hvis du har en veldig dyr bil i Danmark, hvor det er en kraftig progresjon i avgiftene på dyre biler. Mulig også Singapore kommer opp i klasse med Norge, men det er lite morsomt å spekulere i, sier informasjonssjef Egil Otter i Norges Automobil Forbund (NAF) til TV 2 Nettavisen.

 

38.000 kroner i året

Kalkyler foretatt av Opplysningsrådet for Veitrafikk (OFV) viser at den gjennomsnittlige norske bilisten fort kan regne med en årlig driftsregning på 38.000 kroner. Da taes det utgangspunkt i en bil til 220.000 kroner og en årlig kjørelengde på 15.000 kilometer.

 

Kjører du lenger, eller med en dyrere bil kan beløpet bli langt høyere. Kalkyler viser at en bil til 320.000 kroner som går 30.000 kilometer i året har en årlig kostnad på 69.000 kroner.

 

Stor variasjon på bensinutgifter

Bensinregninga kan fort komme opp i overkant av 20.000 kroner, alt etter hvor langt du kjører.

 

- Vi kjører gjennomsnittlig 13.000 kilometer i året. Bensinbruken blir da i overkant av 1000 liter, som gir en bensinregning på minst 10.000 kroner. Det er ikke unormalt å kjøre opp mot 30.000 kilometer, og da blir jo selvfølgelig regningen også deretter, sier Otter.

 

Forsikring er en av de større postene. Som regel opererer også forsikringsselskapet med regler som straffer unge bilister. På en bil til 200.000 kroner blir forsikringskostnaden fort liggende godt over 10.000 kroner.

 

Verditap må regnes med

Driftsutgifter er en ting, som forbruker blir den største regninga fort verditapet på bilen, påpeker Otter.

 

- Driftsutgifter er løpende utgifter. Som regel kan man si at verditapet på bilen virkelig er det store. Det første året faller verdien mellom 15 til 20 prosent, og det samme skjer på det andre året, men så flater kurven ut, sier Otter.

 

Skal du styre klar av stort verditap, må du holde deg til de mest solgte bilmodellene.

 

- Kjøper du en kurant modell som er kjedelig, folkelig og mye solgt, blir verditapet mindre. Kjøper du en spesiell modell med eksempelvis en ekstraordinær motor, så får du svi, sier Otter.

 

40 milliarder i avgifter

Og på toppen av det hele skal staten ha sitt. I disse dager får alle landets bileiere et krav i posten på nesten 2800 kroner i årsavgift. Staten tar inn over 40 milliarder kroner i året på norske bilister.

 

Av dette går rundt 10 milliarder til veibygging. Bare årsavgiften for kjøretøy i Norge gir over 6,4 milliarder kroner i inntekt til statskassen. Av de 3,2 milliarder kronene som bomstasjonene tok inn, gikk 1,7 milliarder kroner til administrasjon og drift av anleggene, viser tall fra Opplysningskontoret for veitrafikken.

 

Driver staten med fornuftig avgiftspolitikk, eller brukes bilismen som en melkeku for å få mest mulig penger inn i statskassa?

 

Se debatten på Holmgang 18. februar kl. 22.05 - Og si din mening i diskusjonen under.

 

Pris for ny bil Årlige kostnader ved 10.000 kjørte kilometer

kr 146.000 kr 25.965

kr 220.000 kr 30.923

kr 323.000 kr 35.468

 

Pris for ny bil Årlige kostnader ved 15.000 kjørte kilometer

kr 146.000 kr 32.120

kr 220.000 kr 37.989

kr 323.000 kr 43.486

 

Pris for ny bil Årlige kostnader ved 20.000 kjørte kilometer

kr 146.000 kr 38.935

kr 220.000 kr 46.198

kr 323.000 kr 52.697

 

Pris for ny bil Årligere kostnader ved 30.000 kjørte kilometer

kr 146.000 kr 51.731

kr 220.000 kr 61.055

kr 323.000 kr 69.467

 

 

Kilde: OFV. Kalkylene bygger på bestemte forutsetninger. Prisene inkluderer renter av bundet kapital, forsikring (ansvar og kasko), årsavgift, vedlikehold, bensin, olje, dekk og service og reparasjoner.

 

Nettavisen

 

Se debatten om kostbare bil-Norge på Holmgang onsdag 18. februar kl. 22.05

www.adrenalinracers.com

 

93- Mazda MX-5

Greddy Turbokit | Rial 7,5"x17" | Koni sportskit | Sparco stoler | Sabelt 6.pkt belter | OMP Ratt |

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår