Gå til innhold

Kjøpe 1-serie? Hjeelp!

Ranger emnet


selven

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skrev for ti minutter en sinnsykt lang tråd med diverse spørsmål til dere, men i og med at jeg er ny på forumet, så bestemte siden at jeg måtte logge inn på nytt når jeg posta tråden, så jeg logga inn og da var alt sletta. takk for det.. :-)

 

Men nok om det, her kommer ett lite sammendrag av det jeg skrev i sta;

 

Jeg er en nitten år gammel gutt som har bestemt meg for å gå til innkjøp av bil, nermere bestemt en 1-serie. Har sett en del på a3 og golf også, men etter litt søking rundt om kring så har jeg bestemt meg for en 1-serie. (og ja, kanskje dere synes det er en konebil, men jeg digger den;)!!)

 

Så spørsmålene fra meg til dere, heretter kalt bilvenner, er som følger;

Hva bør jeg tenke ekstra på når jeg skal gå til innkjøp av 1-serie?

Er det noe jeg bør passe ekstra på?

Hva tenker dere når jeg sier størrelse på felg uten å konvertere bila til en rånebil? (størrelse)

Vet dere hva det vil koste å tone ned rutene? + Selv om jeg er blank på ting rundt biltemaet, så har jeg faktisk fått med meg at det er ulovlig og svartne rutene foran, men hvor mye kan jeg gjøre det?

 

 

Og ja, nå tenker dere sikkert; "han er så dum, spør om mange ting uten å forklare hva han selv vil" så her kommer disse detaljene! ;)

 

Jeg tenker å bruke 140.000 til 165.000 kroner på bilen, tenker på en 116i med tanke på pris, svart er kult, og jeg vil ha litt utstyr. (AC - toveis (?) eller hva det heter, multifunksjonsratt er smooth, midtarmelene osv).

 

På forhånd takk! (og ikke hold tilbake på tanker og meninger!!) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halv side lenger ned i forumet finner du denne tråden: http://www.bilforumet.no/1-serien/148384-bmw-116i-noen-har-erfaringer.html

Der står det litt.

 

Og ellers syns jeg det er bra du går for en 1-serie, og ikke urkjedelige golf eller A3. Men det er min mening da...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konebil? Neida. Men en nydelig bil for oss jenter som bryr oss litt om hva vi kjører, dét er det. Skal ikke påstå jeg har ekstremt mye greie på ting, men etter å ha hatt 1-serie i snart et år kan jeg i det minste synse litt siden du ikke har fått så mange andre svar.

 

Akkurat hva som er viktig å tenke på, har nok også mye med smak å gjøre. Personlig mener jeg 3-dørsutgaven av hatchen er mye penere enn 5-dørs, og jeg synes også at den ser uendelig mye kvassere ut med M-Sportpakke enn uten. Jeg syns vel også at grensa går på 18-tommers felger (kanskje 19, så en med 20" og det er WAY over grensa etter min smak.), sånn rånemessig sett - selv har jeg 18 på sommeren og 17 på vinteren og er greit fornøyd med det. Når det gjelder tonede ruter, så er det vel regler for hva som er lov, kun sideruter bak + evt. maks 15% på frontruter/sideruter foran om jeg ikke husker helt feil. Noen kommer med originalt tonede bakruter, jeg har det på min, og det ser helt OK ut og er ingen voldsom "overgang" til de utonede rutene eller noe. Nøyaktig hva det koster å tone ruter på en 1er vet jeg ikke, men mener å ha lest/hørt at man fort kommer opp i mellom 5 og 10 000 om man skal ha slikt gjort skikkelig.

 

Ellers er det så vidt meg bekjent ikke de helt store kjente sykdommene på 1-serie, det eneste jeg vet er at noen har hatt litt trøbbel med clutchen. Søker du på "clutch judder" eller leser litt på f.eks. babybmw.net så kan du sikkert finne ut mer.

 

Denne ser ikke så verst ut, ligger riktignok litt over det budsjettet du skisserer, men er samtidig ganske bra utstyrt og med det meste du ønsker, både klimaanlegg, midtarmlene og multifunksjonsratt. I tillegg er den svart og har originalt tonede ruter. Er nok billigere å finne uten M-sport, men det er jo stas også. Det eneste jeg ville savnet i den der, utstyrsmessig og sammenliknet med min, er oppgradert stereoanlegg. Det er VILT stor forskjell på standard BMW Business stereo og Professional, så om det har noen betydning for deg så bør du se etter biler som har proffanlegget.

 

Motorisering er vel et kapittel for seg selv. Jeg har ikke kjørt bensinvariantene av 1-serien, men av de mindre motorene (116/118) så tror jeg ganske sikkert man får mer ut av en diesel. Men alle liker jo ikke diesel heller, og en 116d er stort sett dyrere enn en 116i, så det blir en smakssak som det meste annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet meg bil.

 

Ganske skummelt, men drar neste helg for å hente skjønnheten! Er advantage-pakke på den. vet ikke helt hva den inneholder, men er visst det at det er sportseter? Uansett, på bilen jeg henter om ei uke er det business-annlegg. Vet ikke om dette er bra? hehe. Her kommer værtfall bilde:

 

23_1020059948.jpg

 

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår