Gå til innhold

VW Boble 1983 - importere bil fra Mexico

Ranger emnet


etol85

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg vurderer å importere en VW boble 1983 modell fra Mexico. Jeg vil sannsynligvis vente med dette tre år slik at jeg kan få den inn som veteranbil.

 

Det jeg lurer på er om noen har noen erfaringer på det å importere bil fra nettopp Mexico. Hvem kontakter jeg for selve transporten over og hvordan blir fortollingen inn til Norge.

 

Jeg er helt ny på dette og vet veldig lite. Setter pris på alle svar.

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er i familiens eie, og derfor vil ikke innkjøpsprisen ha noe å si. Mine foreldre kjøpte den ny.

 

Bilen har mer affeksjonsverdi enn noe annet.

 

Det jeg har litt problemer med å finne ut av er hvordan jeg skal gå frem nede i Mexico. Hvem transporterer biler over til Europa der osv. Hva kan en slik frakt koste?

 

Du har rett i at jeg kan vente med å registrere den i tre år, men når den har vært i familiens eie helt siden den var ny trenger jeg da å betale moms?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Du må nok betale moms på verdien av bilen og frakt/forsikring til Norge. Hvor lenge familien eller du selv har eid bilen i utlandet, eller om du nettop kjøpte den, bryr ikke den norske stat seg noe om.

 

"Flyttegodsregelen" har også blitt fjernet for en del år siden!

Eneste mulighet for å ta in og registrere en bilen uten å måtte bøte til staten er som arvegods (fullt arv, lignende betingelser som ved flyttegodsbiler).

 

Ved registrering må du betale engangsavgiften (som er rel. lav når bilen er over 30 år gammel).

 

 

Fra øst kysten USA/CDN må du regne med ca. kr. 10.000,- i frakt.

Fra sør Amerika ca. med kr. 15.000,-

 

Fra Mexico vil prisen sikkert ligge en plass i mellom.

 

Du byrde også sjekke om du får registrert bilen i Norge. Det kan bli vansklig hvis bilen ikke har papierer fra et EU-land eller USA (selv CDN biler kan være vansklig å få registrert, blir ikke lettere med en fra Mexico!).

 

Venter du til den blir over 30 år, kan det være enklere å få den registrert på bevaringsverdig grunnlag (det går også tidligere, men da stilles det strenge krav til sjeldenheten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår