Gå til innhold

Kvammen's 2.0 G60 prosjekttråd

Ranger emnet


2.0_G60

Anbefalte innlegg

Hello fuckers!

 

Corrado prosjekt, startet i Februar 2006. Kjøpte en Corrado som ikke startet for en billig penge(dyrt sammenlignet med dagens rado priser). Demonterte og oppdaget saftig rådelager havari. Sendte motor til Autotrim for overhaling/trimming. Endte opp med:

 

2.0 ABK blokk fra Audi

Wiseco smidde stempel, preppet av Tore Østhus

Crower I-profil smidde råder

Sputter øvre lager skål på råder

Portet topp

Kent cam, 285 grader og 11,53 i løft aka. kvasskam

 

Alt selvfølgelig nyborret, honet, ventilseter og ventiler freshet opp. Dette ble dyrt, men stod tilfeldigvis overhaling av traktor motor på kvitteringen så sparte momsen.

 

Bestilte samtidig en bråte deler fra SS-tuning. Dette ble også dyrt.

 

Men, ble ikke til at jeg begynte å montere motoren igjen på grunn av diverse. Bytte av blokk krevde noen andre deler. Sånn som aksel fra register til fordeler, ny fordeler og så var det et stort hull i blokka der brakett for G-lader skal stå. Dette og manglende kunnskap gjorde at jeg ikke fortsatte på prosjektet. Begynte på skule, sluttet på skule, mye jobbing, lite peng, mye peng, dame, ikke dame. Ja, evig med dårlige unnskyldninger. Men fra 2006 til nå så har jeg fått handlet en del flere deler til bilen, så nå har jeg alt som skal til.

 

Siste tilskudd var delemotor fra en Audi 2.0, dermed hadde jeg den siste akselen jeg trengte. Denne kostet 3500,- hos Møller, mens delemotor kostet 5-6000,- omtrent ferdig levert hjemme. Var visst litt flere deler jeg trengte.

 

Alt på motor er tilnærmet nytt, bortsett fra G-lader. Men det blir. Har 2 overhalingssett og 2 deleladere i tillegg til den som stod på bilen.

 

Nå har montering begynt og motor begynner å ta form.

 

Skal prøve å oppdatere med film og bilder etter hvert som motor havner i bil og testing på dyno og mapping begynner.

 

Her er noen bilder så langt, men ikke av nyeste årgang da:

Lekte meg litt under sandblåsinga. Polerte, maskerte og blåste. Men nå er alt svart.

060717_212255.jpg

 

Komplett eksos fra Supersprint skal på etter hvert:

04012007368.jpg

 

Port preppet hos Autotrim v/Tore Østhus

04012007376.jpg

 

Eksos og innsug "prøvemontert":

04012007372.jpg

 

Smidde stempel fra Wiseco:

Stempelkomprimert.jpg

 

Crower I-profil råder, smidd:

Rdekomprimert.jpg

 

Brakett for G-lader ferdig blåst:

Gladerbrakettblst.jpg

 

Øvrige deler som er blåst og lakket matt sort

Delertilvaskogblsing.jpg

 

Forskjell på ny og gammel vannpumpe

Nyoggammelpumpe.jpg

 

Måtte slipe litt på brakett og vannpumpe for å få de til å passe sammen.

Pumpeogbrakettslipt.jpg

 

 

Kommer flere og nyere bilder snart, i neste innlegg.

Endret av 2.0_G60
Lagt til bilder

Nissan 200SX -97'

Corrado G60-93'(Evighets Prosjekt)

Transporter2.4D-94',verkstedvogn/bruksbil;BMW 325i-91'(X);CorradoG60-90',(X);BMW318is-91',(X);Transit(X);Golf(X);Pajero(X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da kommer det noe mer bilder.

 

Noen som har vært av med dette hjulet, for så å stramme det igjen? I mine papirer står det 90nm + 180 grader. Noe som er sinnsykt vanskelig å få til. Brukte evig lang arm og klarte kun 90 grader til slutt. Satser på at det skal holde. Får eventuelt gå over å kjenne etter når bilen har gått litt.

CorradoAug2.jpg

 

Og dette er da så langt jeg har kommet på monteringen. Mangler en kile for kamakselen, den som holder reim hjulet. Mangler også registerreim fant jeg ut i kveld. Får kjøpe det samtidig som jeg henter kilen, for den måtte bestilles. Kostet 5kr.

CorradoAug3.jpg

 

Her er clutchen som skal på. E-Bay shit.

CorradoAug5.jpg

 

Svinghjulet er allerede montert, fulgte med i clutch kit'et.

CorradoAug6.jpg

 

Rally utblås, da jeg skal ha FMIC.

CorradoAug7.jpg

 

Feitt innsug til G-Lader. Skal fjerne boost retur, så skal fikse innsug på begge sider etter hvert.

CorradoAug8.jpg

 

Skal bruke et spjeldhus fra en BMW E36 325i, som jeg klarte å vrake. Nesten bare spjeldhuset som var helt på hele bilen. Og nei, jeg kødder ikke. Det nye spjeldhuset er vesentlig større enn det gamle, samt at det har TPS. Vil forhåpentligvis funke greit med spruten, bare jeg finner meg en enkel måte å juster tomgang på. Kanskje jeg bruker ICV'en(?), om jeg får det til med spruten.

CorradoAug9.jpg

 

Gamle spjeldhuset går inni det nye, så en del større kapasitet.

CorradoAug11.jpg

 

Luftinntak til G-lader med filter.

CorradoAug12.jpg

 

FPR, justerbar.

CorradoAug14.jpg

 

Bensinpumpe og nytt motorfeste.

CorradoAug15.jpg

 

Olje kjøler. Tørr sump er under vurdering, men start på motor er første pri før jeg utvider prosjektet for mye.

CorradoAug16.jpg

 

Datasprut, type MegaSquirt. Så må vel klø meg en del i hodet før denne starter og går optimalt. Men, folk har jo fått det til før. Så det må vel gå bra.

CorradoAug17.jpg

 

Ny kam fra Kent Cams, 285grader og 11,53 i løft. "Race" kamaksel. Og justerbart kam drev om det skulle bli nødvendig. Mest for show men.

CorradoAug18.jpg

 

Samco slanger for hele kjøles systemet.

CorradoAug19.jpg

 

Og her har vi siste godbitene. Passelig stor Intercooler, stålomspunnede bremseslanger og en LSD. Håper det funker greit med LSD på FWD. Vil iallefall ha skikkelig grep når jeg skal drag'e, så investerte like godt i en LSD. Kanskje det blir et sett med Toyo R888 om jeg tror drivknutene takler det.

CorradoAug20.jpg

 

 

Videre blir det å få registeret noenlunde på plass. Feste fordeler, montere clutch, montere servopumpe, dynamo og G-lader med reim, montere LSD i girkasse, bytte utløserlager, fjerne gammel eksos fra bilen og kanskje gjøre rent motorrommet. Bilen er svart, så holder vel å spyle litt. Så blir det å putte motor og gir tilbake i motor rommet for så å begynne på montering av resterende rundt motor. Trykkrør, IC, Oljekjøler, spjeldhus, slanger. Sjekke at det faktisk er mulig å dra rundt motoren med starteren. Så begynner jobben med å montere spruten, noe som kanskje vil ta litt tid.

 

Nok for denne gang. Peace out! :cheers:

Nissan 200SX -97'

Corrado G60-93'(Evighets Prosjekt)

Transporter2.4D-94',verkstedvogn/bruksbil;BMW 325i-91'(X);CorradoG60-90',(X);BMW318is-91',(X);Transit(X);Golf(X);Pajero(X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilen som bare spjeldhuset overlevde på:

Knust1.jpg

 

Knust4.jpg

 

Hadde noen blåmerker etter den utforkjøringen der gitt. Flaks jeg hadde belte. :pray

Endret av 2.0_G60
Fjernet spørsmål som Google svarte på.

Nissan 200SX -97'

Corrado G60-93'(Evighets Prosjekt)

Transporter2.4D-94',verkstedvogn/bruksbil;BMW 325i-91'(X);CorradoG60-90',(X);BMW318is-91',(X);Transit(X);Golf(X);Pajero(X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor store dyser har du tenkt å bruke?

 

Hei

 

Disse er vel rundt 440cc, avhengig av trykk, om jeg ikke tar helt feil.

 

CorradoAug13.jpg

Nissan 200SX -97'

Corrado G60-93'(Evighets Prosjekt)

Transporter2.4D-94',verkstedvogn/bruksbil;BMW 325i-91'(X);CorradoG60-90',(X);BMW318is-91',(X);Transit(X);Golf(X);Pajero(X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du tenkt å ordne retur/overskuddsluften nå som du fjerner returspjeldet?

 

Tenkte iallefall å bruke denne:

Turbosmart1.jpg

 

Turbosmart3.jpg

 

Så får jeg se hvordan det fungerer. Denne skulle vel slippe ut omtrent like mye luft som original spjeldet. Delvis vanskelig å gjette på hvordan dette vil fungere, og ikke minste låte. Frykter/håper det kan bli mye lyd når man går av gassen. Men dette får vi ta når den tid kommer.

Nissan 200SX -97'

Corrado G60-93'(Evighets Prosjekt)

Transporter2.4D-94',verkstedvogn/bruksbil;BMW 325i-91'(X);CorradoG60-90',(X);BMW318is-91',(X);Transit(X);Golf(X);Pajero(X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil bli mye lyd når du går av gassen, og hele tiden untatt når du har full gass. Orginalspjeldet ser kanskje enkelt ut, men det funker ;)

 

Jupp. Har det jo liggende, så får se hvor lei jeg blir av lyden etter hvert. :)

Nissan 200SX -97'

Corrado G60-93'(Evighets Prosjekt)

Transporter2.4D-94',verkstedvogn/bruksbil;BMW 325i-91'(X);CorradoG60-90',(X);BMW318is-91',(X);Transit(X);Golf(X);Pajero(X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da fått på registeret og reimhjulet til vannpumpen, som selvfølgelig ikke var på når bildet ble tatt da men. Så tenkte jeg at jeg skulle montere dynamo'n. Yeey, da manglet kilen der også. Forsvunnet i alt rotet sikkert, men har rundt 30-40 små skuffer å se gjennom da. La den sikker der når jeg skulle overhale dynamo'n. Prøvde iallefall å sette den på, men det var lettere sagt enn gjort. Kom jo på at 2.0 blokka var 1,5cm høyere enn 1,8 blokka. Og når ene braketten er på blokka, og andre på toppen så ble det bråk.

 

Har derfor brukt noe tid innimellom de siste dagene for å sveise på ca.15mm med gods på braketten som står på toppen. Bli så helvete varmt at det må få kjøle seg ned, derfor bare en liten økt nå og da(mellom reparasjon av rundballepresse og annet forefallende arbeid). Det skal være noenlunde nok nå, så gjenstår bare at den får kjøle seg ned sånn at jeg får borret og gjenget nye hull i morgen.

 

Here's some pics!

IMG_0260.jpg

 

Her ser dere at tre hull skal flyttes. Det ene står i skrustikken. Ikke ferdig med finish enda da. Skal borre hullene for å se hvordan det blir før jeg sliper ned sveisene og maler svart igjen.

 

IMG_0261.jpg

Nissan 200SX -97'

Corrado G60-93'(Evighets Prosjekt)

Transporter2.4D-94',verkstedvogn/bruksbil;BMW 325i-91'(X);CorradoG60-90',(X);BMW318is-91',(X);Transit(X);Golf(X);Pajero(X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er endelig dynamo montert. Har vært Offshore hele uken, så blitt lite skruing. Kun i dag faktisk. Fikk bare 2 nye hull i braketten, da det hadde blitt sykt hardt der jeg skulle borre det siste hullet. Sikkert tatt herding eller noe. Men, satser på at det holder med to av skruene.

 

Noen som kan anbefale plugger til prosjektet? Erfaringer? Sikkert et par hakk kaldere enn originalt ser jeg for meg.

 

Noen som har link til bra tenningssystem? Pluggledninger og en coil i første omgang.

 

IMG_0302.jpg

Nissan 200SX -97'

Corrado G60-93'(Evighets Prosjekt)

Transporter2.4D-94',verkstedvogn/bruksbil;BMW 325i-91'(X);CorradoG60-90',(X);BMW318is-91',(X);Transit(X);Golf(X);Pajero(X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår