Gå til innhold

Airbagkontroll

Ranger emnet


Greit å få rede på!

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kunne ha tenkt meg å fått vite hvilken pris airbagkontroller ligger på, er det noen som har en smule anelse hva jeg må legge i en slik kontroll Før jeg leverer bilen inn??

 

Fikk til svar fra en plass hvor de utfører det, at de kunne ikke fortelle meg noen pris før jeg har tatt kontrollen, men det må da være en mulighet til å få en ca pris der ute for en inspeksjon?!

 

Om det er noen feil på airbagen, skjønner jeg at prisen kommer til å bli adskilling høyere om den må fikses.

 

Bilen er forresten en Renault.

 

Takker for svar på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva slags Renault du har, men på noen Clio-modeller er det visstnok (google) et kjent problem at kabelen under førersetet er litt for kort, hvilket skaper problemer ved setejustering etc. Da er det å bytte ut til en litt lenger kabel.

Uten at jeg vet hvordan bilen din er satt sammen så kan vanlige grunner til at airbaglampa lyser være at det er feil i en av følerne eller i en eller flere stikk som forbinder styreenhet, følere og puter sammen. Normalt er det dårlig kontakt på stikk under seter, eller i kontakten på rattet som forbinder ledninger til airbag.

 

Regner med de skal lese av feilkoder, om franskmenn gjør sånt på bilene sine. Feilsøking koster gjerne rundt tusen kroner timen på merkeverksted, hvertfall for tyske biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jo alle biler ha en inspeksjon ved 10-12 år på dette systemet da. der man ofte skal skifte alle bagene, "ingen" som gjør det.

 

Mange Renault-modeller sliter med dårlige koblinger under setet som gir feilkode, løsningen er å fjerne koblingen og lodde det sammen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere bilfabrikater er gådd helt bort fra "10-12 års" skifte-intervall på airbagene (deriblandt Peugeot, så vil tro alle andre franske bilmerker følger etter, hvis de ikke er der allerede). Og da gjelder det som regel for ALLE bilene av det fabrikatet uansett årsmodell. Blir fort så mye som 70000,- for å skifte alle airbager/beltestrammere/styreenheter i en bil.

 

Lyser ikke airbag-lampa er det ingen vits med noe kontroll, da den sikreste og raskeste måten for å "kontrollere" airbagene er å avlese feilkoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår