Lademoen Skrevet August 25, 2010 Rapporter Share Skrevet August 25, 2010 Hei, Som tittelen sier: Jeg skal skifte motorblokken til min ringe Golf I Cab. Vet ikke all verdens om motorer, evt hva passer/hva passer ikke. Bilen er noe spesiell, så tenkte jeg skulle høre blandt entusiastene før jeg evt kjøper feil :) Følgende specs: Volkswagen Golf I Cabriolet Mod. 1992 Motor 1.8 GLI Motorkode 2H Motoreffekt 72 kW Noen som kan hjelpe meg med å finne riktig blokk? Tipper det finnes rundt 1000 utgaver der kun én passer ;) Siter Sju døgn i veka — alt som hadde blitt gjort Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golf fan Skrevet Januar 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2011 du kan gå etter motorkoden... det er riktig motor og blokk da evt :) alså 2H Siter Die Aller Vaerste (DAV) ( ) 1986 Mazda 323 ( ) 1986 golf tweiser ( ) 1988 toyota carina II (X) 1991 golf mk 1 karmann cab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2011 (endret) 2H-motoren (Digifant II) har en std blokk som du finner mengder av i både VW og Audi. Har 81mm i boring og 86,4mm slaglengde. Kompresjon 10:1. Så ja, blokken finnes i 1000 utgaver og omtrent alle passer ;) Blokka (og toppen) er lik på mange andre motorer selv om motorkoden er forskjellig. Endret Januar 22, 2011 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lademoen Skrevet Juni 26, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 26, 2011 Takk for feedback, skal høre hva de har liggende på bilkirkegårdene nå snart :) Når jeg først plukker motoren fra hverandre hadde det vært interessant å økt effekten litt. Er det mye å hente på en spissere kam? Noen forslag? Siter Sju døgn i veka — alt som hadde blitt gjort Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 27, 2011 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2011 Du kan hente både bunndrag og toppeffekt med en trimkam. Siden du skal ta motoren fra hverandre så hadde jeg sterkt vurdert en overhalt og portet topp i samme slengen. Dette sammen med trimkam gir en formidabel effekt- og momentøkning :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lademoen Skrevet Juli 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2011 Har sett litt på trimkam - det frister :) Vil en portet topp og 150 friske hestekrefter kreve ny chutch, ny girkasse og nye bremser? Er kanskje ikke så enkelt å få den godkjent med skilt da? ;) Siter Sju døgn i veka — alt som hadde blitt gjort Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juli 5, 2011 Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2011 Ja, portet topp og trimkam kan fort gi 150 hk så sant den får nok bensin/luft. Skal du ha mer effekt trenger du grenrør og annet innsprut. Trenger ikke ny clutch selv om det er å anbefale. Trenger heller ikke ny girkasse eller bremser. Skal du ha effektøkningen godkjent bør gjerne bremsene oppgraderes, kommer litt an på hvilke bremser du har i dag. Men hvorfor godkjenne? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lademoen Skrevet Juli 8, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2011 Skal bruke bilen på veiene, og da er det mest praktisk at den er godkjent ;) Tror jeg dropper portet topp, standardtoppen får greie seg så lenge. Først i prioriterinstlisten er motorblokk, har ikke funnet noen ennå :p Siter Sju døgn i veka — alt som hadde blitt gjort Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juli 8, 2011 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2011 Er ingen som kan se om toppen er portet eller ei, utvendig er den identisk med den originale ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lademoen Skrevet Juni 2, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2013 Så.. Tenkte det er bedre å bumpe egen tråd enn å starte en ny i samme kategori. Dette prosjektet har ligget litt på is (dvs jeg har ikke fått gjort noe som helst), men nå skal det snart skje ting — Einsern skal få et nytt liv (som seg hør og bør). Jeg vil kanskje opprette en ny prosjekttråd og oppdatere denne fortløpende med bilder osv, men inntil videre holder jeg meg her. Noen kjappe spørsmål til dere som har god greie på det: Jeg tenker kanskje å konvertere denne til GTI 8v (fra GLI), og dette innebærer jo litt andre ting... Böhser Onkäl skriver bl.a.: Det beste er ofte å ha en komplett delebil. Lista over ting du trenger er (håper jeg husker alt): - Motor med svinghjul og clutch. - Girkasse med feste og giroverføringer (ta alt fom. spaken og hele veien fram). - Bensintank, pumpe og trykkakkumulator (dette sitter som ei "pakke" til høyre for tanken). - Bremsekraftforsterker, ventilerte skiver med passende belegg og lasteventil til bakakselen. - Stabilisatorstag/krengningshemmere (kjært barn har mange navn) foran og bak med innfestinger. - Elektronisk tenningsanlegg. - Elnett til en tom. 1982 GTI (om jeg ikke husker feil er bilen din 1982-modell). Du trenger motornettet og det som går bakover til baklys og bensinpumpe. Dersom du får tak i et nyere ender du opp med å bytte nettet i hele bilen, ettersom stikkerne i sikringsboksen ble endret ved overgangen til modellår 1983. Dog vil en som er dreven innen bilelektro greie å stikke om et 1983-nett slik at det passer i en 82 og eldre bil. Når du allikevel må bøye om og endre bremserørene bak (for å montere lasteventilen) ville jeg ha passa på å bygd om til skiver bak i samme slengen. Det bremser bedre og er vesentlig lettere å vedlikeholde enn trommelmøkka. Vet ikke om alt dette stemmer, men det blir uansett litt arbeid. Noen som kan verifisere? Samtidig kan jeg jo sette inn trimkam og evt porte toppen (slik Quattro73 vagt mente jeg burde vurdere). Kan jeg bruke motor fra Golf II GTI? Vet ikke hvordan motorfestene er på disse. Hadde også vært deilig å slippe å bytte bensintank og tilhørende pumper osv ;) Tenker også mye på godkjenning og hvorvidt dette er gjennomførbart. Jeg vil gjerne hente ut så mye effekt som mulig og fortsatt få «grønt lys» fra SVV. Siden dette er 1992-modell så vil vel effektøkning være fritatt avgifter. Jeg ser at folk har fått godkjent mods på 142 hk tidligere, men er det noen grense for hvor stor effektøkning de «tillater» på et gitt karosseri? Kan jo godkjenne 130 hk og legge på litt usynlig trim i etterkant... Er det noen som har gjort dette allerede? Del gjerne kunnskap eller henvis meg videre :) Siter Sju døgn i veka — alt som hadde blitt gjort Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.