Gå til innhold

lakkoder vw kontra skoda....

Ranger emnet


thor_no

Anbefalte innlegg

hei. i heimen for tiden har vi to blå biler, en oktavia og en passat. de ser uforskammet like ut i fargen men har forskjellige lakkoder skodan's kode er 9460 og passaten har lb5n kan disse to fargene være den samme til tross for forskjellig kode?

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fargene _kan_ være det samme. men ikke sett penger på de. kan være små nyanseforskjeller :)

 

men vw og skoda. selvom de kommer fra samme konsern, kan ha forskjellige farger. selvom de tilsynelatende ser like ut :)

 

f.eks

 

LY3D. som er tornadorød til golf2/audi etc.. den har jo etter hva jeg husker 6 forskjellige nyanser på samme koden :) uten at det er noe spesifikk som skiller dem kodemessig

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei kan være like, men kan også ha forskjellige mixefarger i blandingen, så det er ikke alltid 100% sikkert at fargene er samme selv om den ser lik ut

 

 

f.eks

LY3D. som er tornadorød til golf2/audi etc.. den har jo etter hva jeg husker 6 forskjellige nyanser på samme koden :) uten at det er noe spesifikk som skiller dem kodemessig

 

Hvor mange nyanser en farge har kommer også litt an på hvilket lakkmerke du sjekker, noen produsenter har bare 1 nyanse, noen har kansje 2-3, mens der er også dei som kan ha 10-15 foskjellige nyanser på samme koden

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det skal være nødvendig å ha så mange koder for en eneste farge. Greit nok at det er millioner/uendelig mange nyanser ute i naturen men læl da gut.

 

Spørsmål: Jeg prøvde å få skannet lakken på min skodagule pickup hos to malebutikker, en av de hadde mobil scannner og hos den andre tok jeg med tanklokket inn. Dessverre klarte ingen av de å tolke fargen min.

For de som lurer nå så skulle jeg ha noe billig maling for å bruke på et billig planlokk jeg bygde i finér og parkett. Bare for å se om det holdt. (Det gjorde det forresten ikke. ;))

 

Hva kommer det av? Hvor mange fargekodesystemer finnes det egentlig?

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det skal være nødvendig å ha så mange koder for en eneste farge. Greit nok at det er millioner/uendelig mange nyanser ute i naturen men læl da gut.

 

Spørsmål: Jeg prøvde å få skannet lakken på min skodagule pickup hos to malebutikker, en av de hadde mobil scannner og hos den andre tok jeg med tanklokket inn. Dessverre klarte ingen av de å tolke fargen min.

For de som lurer nå så skulle jeg ha noe billig maling for å bruke på et billig planlokk jeg bygde i finér og parkett. Bare for å se om det holdt. (Det gjorde det forresten ikke. ;))

 

Hva kommer det av? Hvor mange fargekodesystemer finnes det egentlig?

 

Der er jo som regel bare en kode pr farge, men den fargen kan ha mange nyanser, men fortsatt samme koden med et tilleggs # eller bokstav for å angi hvilken nyanse den er.

Bilprodusentene angir ikke nyanser på kodene, bare selve koden, fordi bil produsentene har bare en nyanse, det er ettermarkedet som har mange nyanser.

 

Om du prøvde å få scannet en bilfarge på en malerforretning så kan jeg forstå at dei ikke finner noe, er jo to totalt forskjellige systemer det, og det er sjeldent det stemmer overens.

Men var dei nøye med å rubbe den gamle lakken slik at dei hadde ei skikkelig rein og fin flate å scanne på ?

 

Jepp der finnes mange forskjellige fargesystemer, både inenfor autolakk, industri og annen type maling, som f.eks RAL, NCS, Pantone, British Standard osv

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår