Gå til innhold

støype dører i glassfiber, må de forsterkes

Ranger emnet


Galskap2k

Anbefalte innlegg

skal lette en bil som skal brukes i drifting, og har tenkt og støypet glassfiberdører, (e36 coupe) så døren har ikke bøyle over vindu. men har og tenkt og bruke orignal vindusheis. så lurer på, om hvordan jeg skal gjøre dette, bygge en stålramme som er festet i hengsler som vindusheis henger i?

 

og hvordan lager jeg glassfiberavstøpning av den døren jeg har? hvordan lager jeg en form?

Mitt E36 turbo Prosjekt

Man har alltids vinkelsliper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok fler måter å gjøre dette på.

 

men det jeg ville gjort, var å ta av alt av lister mm på døra, legge den på en bord med siden opp.

tape hele døra på utsiden med klar pakketape (sørg for litt overlapp)

 

ville nå klippet til glassfiber ( bruk 3-4 lag)

og blander polyester. (bruk gjerne en malekost som er billig)

mal polyester over døra.

legg på glassfiber og mal på på nytt.

gjør dette med alle 3 lagene. la det tørke.

 

når det er tørt kan du dra av hele dørsiden.

 

gjør det samme innvendig.

da vil du får en fin overflate utvendig som det vil være lite å gjøre med før lakkering.

ville gjort det samme innvendig.

 

lykke til :)

Mvh

Stian

 

stolt eier av MB 190E

krsmf.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Har du lov å lage førerdøra i glassfiber? Sjekk reglementet først.

2) Vei døra di. Først komplett, så uten dørtrekk, så uten glass,så uten vindusheis osv.. Ev mål alt enkeltvis. Hva kan du klare å spare?

3) Hvis du skal beholde glasset, heisen og attpåtil sveise ei stålramme. ...

4) Den forma du vil ha kalles en plugg og hvordan leser du her: 'How to' forum - Bilforumet

 

Det eneste imloud glemte å si var at du må smøre eller vokse pluggen innvendig før du støper. For å stive av både pluggen og dørstøpen limer du inn lister av tre eller plast etc for å bevare fasongen.

 

5) Lykke til! :thumb

 

PS! Erstatt glass+heis med et fast lexan/plexi vindu som du igjen nagler inn ei lita skyteglugge i. Det er lett, funksjonelt og ser bøllerått ut.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg mente å si var at hvis man taper den pluggen man har laget innvendig, så funker det på samme måte som at man tapet døra utvendig.

 

og forresten så tror jeg det er lov med glassfiber dører:

men ikke foran, da jeg fant denne på sidene til nbf.

 

8.1 Dører, panser, skjermer og bakluke

Skjermbredere og annen styling får monteres. Karosseridetaljer får byttes mot tilsvarende i karbonfiber, glassfiberarmert plast eller aluminium. Fordører må være av original type med rørforsterkning inntakt. Ingen letting av fordører er tillatt.

 

du kan jo ta en titt her:

http://www.bilforumet.no/drifting/37221-norske-reglementet-drifting-oppdatert-27-09-2006-a.html

Endret av imloud2

Mvh

Stian

 

stolt eier av MB 190E

krsmf.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du referer til der er reglemang fra 2004 :) her er det nyeste som opereres med idag: http://bilsport.no/uploads/pro_teknisk_reglement_drifting20092.pdf

 

og her utdrag:

 

8.1 Dører, panser, skjermer og bakluke

Materiale er fritt. Skjermbreddere og annen styling får monteres. Karosseridetaljer får byttes mot

tilsvarende i karbonfiber, glassfiberarmert plast eller aluminium.

 

samt:

 

11.1 Beskyttelsesbur

Beskyttelsesbur med min. 6 innfestninger til karosseriet i henhold til NSR § 304. tegning 253-3.

Har man beholdt original sikkerhetsbjelke i dør så holder det med enkel dørstrever i tillegg. Har

man fjernet denne som f.eks ved bruk av karbon dør, må man ha dobbel dørstrever (eks. tegning

253-8, 253-12 eller 253-17.) Dette gjelder også på passasjerside hvis bilen har passasjer sete.

 

Så det er nok lov ja! og ene døra mi veier omtrent 40 kg, så får jeg fjernet begge to er det ca 70 kg å spare om jeg da bruker glassfiber og plexiglass :)

Mitt E36 turbo Prosjekt

Man har alltids vinkelsliper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår