Gå til innhold

Førerkort beslaglagt pga. sladding

Ranger emnet


SteffenM2

Anbefalte innlegg

Var uheldig i dag, og mistet mitt ferske førerkort.

 

Hadde det i 18dager, samt at jeg fikk det på min 18års dag, så er jo drømme kombinasjonen.

 

Storyen er:

 

Var veldig bløtt, og glatt på veiene.

 

Jeg kom ned mot en rundkjøring i Moss, kjørte pent inn i rundkjøringen, i utgangen av rundkjøringen så ga jeg litt gass så rumpa kom. Holdt så hjulspinn videre halvveis inn i en tunell, total strekning etter rundkjøringen med hjulspinn var kanskje 70 meter.

 

Kjørte så pent etter dette, da jeg kommer videre ned mot byen ser jeg en passat som nærmer seg, og ligger helt i rumpa på meg. Blir så stoppet, og førerkortet blir beslaglagt på stedet.

 

Jeg godtok ikke, men tilsto at jeg hadde brutt paragraf 3 i veitrafikk loven. Den omhandler trygg kjøring.

 

Noen som har noen syn på saken? Har jeg sjangs til og få den tilbake? Alt var i mine øyne kontrolert, greit nok, jeg kunne jo mistet kontrollen, men farten var rundt 45-50km/t, og jeg følte selv at jeg hadde greit med kontroll. Samt at jeg var ikke til fare for noen andre.

 

Så om noen har noen tips eller lignende, jeg skal i tingretten etterhvert, var noe tilståelses greier, såvidt jeg skjønte.

 

Takk for eventuelle råd og inspill.

Nissan 200SX Pro serie bil.

1JZ-GTE, Comp turbo, Autronic SM4 +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sladdeføre var det absolutt i Moss i går ja. Innover i tunellen så er det faktisk så glatt at man kan slite med og få feste, hvis man ikke har nye dekk, og når det plasket ned som det gjorde.

 

Så det kan hende jeg har en sjangs her enda, driver og leter etter gamle saker om andre som kanskje har blitt stoppet på samme sted for det samme.

Nissan 200SX Pro serie bil.

1JZ-GTE, Comp turbo, Autronic SM4 +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10. Skrensing, burnout eller annen hensynsløs kjøring

Er person med førerett ilagt straff for skrensing og andre former for hensynsløs kjøring eller bruk av motorvogn jf. vegtrafikkloven § 3 første ledd, som for eksempel « burnout » på vei eller på områder som torv, plasser mv. hvor kjøringen har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått, bør tap av førerett fastsettes til minst 3 måneder.

 

JEg selv ville tolket dette utdraget fra forskriften om å miste lappen (http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-20031219-1660-002.html#2-5) slik at du kun mister den om det var sannsynlig at et uhell oppstod. Så om du ikke hadde noen biler rundt deg i det hele tatt, og selv hadde kontroll på bilen, så burde det vel gå ann å krangle seg frem til noe. Om det ikek er flere paragrafer som slår inn da, som jeg ikek vet om.

-99 Astra G sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Viking067

 

Så du er en perfesjonist du da og "alldri" bryter en eller annen lov.

Jeg får litt inntrykk av att du har sånn, ah en slik ungdom som driver med bare tull og forkjener å bli straffa holdning. Men det er sånn jeg tolker det. Håper jeg missfårstår.

 

Du mister jo lappen om ene hjule ditt spinner på våt asfalt ut av ett kryss. Om det ikke er med meining. Nå har jo politiet bestemt seg for noe å da er det sikkert ikke stor sjangs å få den før en liten stund..

 

Vi må straffe ungdom og skjennerelt mestaparten som kjører bil ja, det er prioritering her til lands. Og lovene er jo og skrevet på ett sånnt fint norsk språk som få tall skjønner seg på..

 

Og det er faktisk bedre att vedkommende hold på gass\full gass dersom bilen starttet å sladde\spinne. Om det var med vilje eller ikke. Kunne skjedd værre ting om han slapp gassen. Da kunne det blitt endel kontraer som ikke er like enkle å håndtere..

 

Håper du får att lappen vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ei fin rundkjøring i nærheten av her jeg bor, rett foran en bensinstasjon der enkelte av de autofile i bygda ofte står å prater skit. Det artige er at også folka fra det lokale lensmannskontoret ofte er innom denne stasjonen med "skremme-bilen" sin for vask, oljeskift, o.l.

Vel, når asfalten er litt fuktig er det lite som er like morsomt som å legge inn en "uskyldig" sladd ut av denne rundkjøringa (når øvrig trafikk tillater det så klart..) med kontrollert hjulspinn opp den påfølgende slake bakken.. Like morosamt hver gang. Og ved et par anledninger har et par av de lokale lensmannslakeiene lekt titten på hjørnet, men aldri har det skjedd at de har foretatt seg noe.. Men nå er politiet her i bygda kjent for å faktisk bruke litt sunt folkevett, og ikke rykke ut i onødan for å beslaglegge førerkort over en lav sko...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde aldri tilstå et lovbrudd som det her. selv om du ikke samtykket så erkjente du straffeskyld tenker jeg. Burde nekte på alt. Så det var noen andre som spurte om også: var det andre biler som kjørte bak deg,foran deg,ved siden av deg? og jeg ville aldri dratt fram det kortet i retten at "jeg følte jeg hadde full kontroll", da noterer dommeren bak øret at du er en kjekkas 18 åring som tror han er verdensmester.

 

Ikke samtykk til beslag, ikke erkjenn straffeskyld, ikke tilstå. Si at det spant litt ettersom du hadde dårlige dekk, men det var ikke antydning til noe sidelengs kjøring. Har de ikke video av deg så kan du nok slippe unna med en bot såfremt det ikke var masse biler rundt/eventuelle vitner bortsett fra politiet.

 

@Viking067

 

Du mister jo lappen om ene hjule ditt spinner på våt asfalt ut av ett kryss. Om det ikke er med meining.

 

åå du tenker på han her du: http://www.youtube.com/watch?v=uG0E6ntnn50

"eeh æ bare pekte litt på gassen".

 

Nå har jo politiet bestemt seg for noe å da er det sikkert ikke stor sjangs å få den før en liten stund..

Det du skal huske på er at så lenge man ikke samtykker i beslag så er det ikke opp til politiet om du skal få beholde lappen. Det er opp til retten og en dommer. Endret av Shibbs

Bruksbilen Volvo 240 2.0 Gasser

Goværsbilen Bmw 530 E12 1976

Solgt: Bmw 520 1991 24v RH22222

Skrota Bmw 520 88 12v

Skrota Merce 190 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår