Gå til innhold

Konkurs - foreldrepermisjon - lønnsgaranti

Ranger emnet


n0stra

Anbefalte innlegg

Er i en litt spesiell situasjon akkurat nå:

 

- min arbeidsgiver de siste 9 måneder gikk nettopp konkurs, jeg hadde en 100 % stilling + overtid + provisjon/bonus

- jeg leverte nylig (for noen uker siden) søknad om foreldrepermisjon på 80 % da min samboer ble lurt av sin arbeidsgiver under graviditeten og ble presset ut og ikke har noe rett på permisjon selv. Denne søknaden er ikke behandlet enda (ifølge NAV) og jeg leser at det ikke er uvanlig med 2-3 måneders behandlingstid.

- jeg har utestående lønn tilbake i år inkludert feriepenger på ca 150 000 kroner. Jeg forstår det slik at vi har førsterett i boet (lønn til ansatte) og at lønnsgarantifondet dekker resterende opp til 2G innenfor 4 måneder uten problemer, evt også opp til 6 måneder om man har vist at man har prøvd å drive inn pengene selv forut for konkursen

 

 

Idag da jeg var på Nav for å spørre hva jeg skal gjøre frem til jeg får penger fra lønnsgarantifondet samt etterbetalt og får penger for foreldrepermisjon. Saksbehandler hentet da smilende frem et skjema for forskuttering av dagpenger, men ble noe paff og usikker da jeg fortalte at jeg jo ikke kunne melde meg 100 prosent arbeidsledig når jeg i utgangspunktet er ute i permisjon selv om denne er under behandling.

 

Det kom da også frem at jeg har missforstått totalt da jeg fylte ut søknaden og skrev 80 %. Jeg trodde dette innebar det de kaller gradert foreldrepermisjon hvor jeg kan kombinere jobb og "fri". Jeg tenkte da dette betydde og snakket med jobben og fikk godkjenning for å jobbe 20 prosent (dette skulle da jobben betale selvsagt) og 80 prosent foreldrepermisjon (penger fra NAV). Jeg innser jo nå at jeg skulle bare søkt om 100 % og rapportert inn i ettertid det jeg har jobbet og få trekk på tilsvarende.

 

 

 

Er det for sent å få endret dette i søknaden? Jeg kan jo ikke få arbeidsgiver til å lage en ny søknad som de signerer siden de nå er lagt ned. Hvordan fungerer gradert foreldrepermisjon i praksis? Jeg skjønner at det kanskje ikke er mange som benytter det (tydelig utifra kunnskapsnivået til de på NAV), men jeg har faktisk egen interesse for at jobben skulle gjøre det bra i tillegg til at vi hadde et meget godt arbeidsmiljø og jeg ikke er den som liker å sitte på rompa hele dagen.

 

Jeg var også heldig i og med det som skulle vært siste måneds lønnsutbetaling før permisjon skulle inkludere bonus for et større prosjekt, noe som innebar en økning av lønna på nesten 50 prosent. Jeg fant jo heldigvis ut i siste liten at det er lønn inkludert ubekvem arbeidstid og bonus (men ikke overtid) som skal telle fra siste måned før permisjon. Jeg er derfor også redd for at en endring på søknad eller noe krøll kan medføre at de ønsker å se på en annen måned som utgangspunkt som vil medføre en redusert utbetaling. Vi som jobber med provisjon vet jo at fastlønna i seg selv er redusert.

 

 

Håper noen har tips, forslag evt har vært i lignende situasjon selv. Føler seg litt frustrert når jeg må drive å skolere folka på NAV (de mente blant annet at jeg ikke kunne ha gradert foreldrepermisjon når ikke mor hadde rett, noe som ble endret for flere år siden oppdaget jeg da jeg leste NAV sin egen hjemmeside) samt følge opp et innfløkt papirmøllesystem som er gått ut på dato.

 

Jeg mener iallefall at jeg skal ha mitt på det tørre i forhold til at jeg ikke på noe som helst vis har forsøkt å få utbetalt dobbelt. Jeg har sagt på jobben at jeg skulle jobbe 20 prosent og få lønn tilsvarende, og utbetalingen fra NAV ville vært på 80 prosent av lønna mi som sagt. Jeg håper da bare å få gjort om til 100 % men med gradert slik at jeg kan endre til 80/ for den aktuelle perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår