Gå til innhold

Mercedes w123 Stv Fjærings problemer.


Ixion

Anbefalte innlegg

Hei, har en w123 Mb som ikke vil heise seg selv bak..

Pesjonlig har jeg lyst til å kutte ut hele hydraulikk dritet,

mye bedre med vanlige dempere. Noen som har peiling på om

det går ann å få kjøpt vanlige til dem? Veit det går på 190

2.3-16 osv hvertfall.

 

Ellers, hva er det vanligste som blir feil med hydraulikken?

Mistenker pumpa.. eller er den veldig følsom mot små lekasjer rundt om på div slanger?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den jeg hadde måtte jeg denge ventilen med storhammeren for at den skulle reagere....

Hvordan er den ellers? Sitter den høyt eller lavt? Stiv og stumpen eller myk bak?

 

Du får satse på at Einar ser denne tråden, han har grei peiling på Mercedes :)

 

Akkurat nå er den bare helt i bånn :p så er ganske så myk

Ventilen før filteret i tanken tenker du på?

 

får satse på det ja :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig å justere selv på denne?

så jeg kan sleppe den så langt ned jeg vil liksom?

 

Jekk opp bilen til ønsket høyde, løsne klemmskruen på armen til ventilen, juster til hull i arm står overens med hull i ventil blokk, teit til klemmskruen, slepp ned bilen, start motor er alt annet i orden, løfter bilen seg til ønsket nivå. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jekk opp bilen til ønsket høyde, løsne klemmskruen på armen til ventilen, juster til hull i arm står overens med hull i ventil blokk, teit til klemmskruen, slepp ned bilen, start motor er alt annet i orden, løfter bilen seg til ønsket nivå. Lykke til

 

Takk takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke lov til å bumpe på dette forumet heller, men faen.

 

Usikker på oljevalg.. vanlig hydraulikk olje?

Sett de selger olje for citroeng sine systemer på bensinstasjonene, funker det eller er den for tynn? har ikke snøring på hvor tjukk den burde være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har da fått noen greie svar her.

 

Regner med du har vært tom for olje i utgangspunktet.

 

Ikke bruk Citroèn LHM olje, du skal ha ZHM olje.

Men du kan bruke vanlig hydraulikkolje, fortrinnsvis med viskositet på 17 ved 40*C

Stikk på en Texaco stasjon å kjøp Rando HD-Z 15, gir ingen garanti på bruk av slik olje, men det ser ut til å virke veldig fint for meg, og mange andre.

 

Få slengt noe tungt baki bilen, stå under bilen(grav eller 4-søyla bukk), kjør bilen opp og ned på staget, så kan du kjøre den på topp. stoppe bilen. åpne luftenippel på ventil så bilen synker litt, gjenta dette til det er luftfritt.

 

Så kan du kjøre litt med bilen, så vil det lufte seg ferdig selv.

 

Justering er lett, bare å justere staget til den høyden du vil ha, fjærene brgrenser hvor lavt, men i utgangspunktet skal bilen hvile på fjærene og bittelitt opp ulastet.

 

Bygge om til vanlige dempere er ikke bare, eller du kan montere dempere å fjærer fra sedan, men det blir ikke bra, og nivåreguleringa er mye bedre, men litt tull må man regne med når bilen er gammel og godt langt.

Det koster mere, men holder mye lenger

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår