Gå til innhold

Bass slutter å spille etter en stund

Ranger emnet


MondeoSI

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 93 mod ford mondeo. Det er montert to 10" pioneer høytalere i bagasje rommet (mener de er treveis). Så de spiller både lyd og bass. I tillegg har jeg en forsterker på 1000w med 4 kanaler. Ledningene skulle gå god for 600 watt koninuerlig ble jeg fortalt på bilradiospesialisten i stavanger, så jeg tok tipset og prøvde å flytte på jordledningen. Ok, over til problemet.

 

Når jeg spiller høyt (kan gå 15 - 45 min, alt ettersom) så kutter høytalerene i bagasjerommet og spille, høytalerene i dørene fortsetter å gi lyd de. Så da skrur jeg av CD-spilleren i ca 10 sekund før jeg skruer den på igjen, og da er høyalerene tilbake igjen! I tillegg har jeg merket når jeg kjører i mørket og spiller noe høy musikk at nærlyset/fjernlyset blir litt svakere i det bassen "dunker".

 

så spørsmålet mitt er, er det noen som har en ide om hva det kan være?

 

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet skal ikkje levera strøm. Det er dynamoen som skal det.

 

Det kan væra for liten forsterker til oppsettet ditt eller at lasten er for låg.

Her vil eg ha alle opplysninger om kva anlegg du har og korleis du har koblet dette.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er broren min som koblet det for meg, har egentlig ikke så mye greie på det der, men kablene er 8mm. Forsterkeren er av typen Xzound, høytalerene er 2x 10" pioneer 3 veis høytalere (ikke sub). Har ikke detaljer på de, folkene på bilradiospesialisten sa det ikke skulle være noe problem for forsterkeren. CD-spilleren er en sony som akkurat va kjøpt ny rett før jeg kjøpte bilen. Strømledning og jordinga er koblet der de skal være og de kablene fra CD-spilleren er også det. Ledningene til høytalerene er brokoblet (mener jeg det heter).

 

Det kutter bare ut når jeg spiller høy musikk en god stund. Når det angår batteriet,jeg husker det ble flatt i vinter når jeg mekket på den. Kan det da være batteriet som faktisk er feilen? De kan jo bli ødelagt/dårligere når de har vært utlada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er broren min som koblet det for meg, har egentlig ikke så mye greie på det der, men kablene er 8mm. Forsterkeren er av typen Xzound, høytalerene er 2x 10" pioneer 3 veis høytalere (ikke sub). Har ikke detaljer på de, folkene på bilradiospesialisten sa det ikke skulle være noe problem for forsterkeren. CD-spilleren er en sony som akkurat va kjøpt ny rett før jeg kjøpte bilen. Strømledning og jordinga er koblet der de skal være og de kablene fra CD-spilleren er også det. Ledningene til høytalerene er brokoblet (mener jeg det heter).

 

Det kutter bare ut når jeg spiller høy musikk en god stund. Når det angår batteriet,jeg husker det ble flatt i vinter når jeg mekket på den. Kan det da være batteriet som faktisk er feilen? De kan jo bli ødelagt/dårligere når de har vært utlada.

 

 

 

 

jeg synes det høres ut som det er batteriet som blir utlada og at du etter det går kun på strømmen fra dynamoen.

Men er ikke sikker:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyres ut som om forsterkeren blir for heit og kobler ut.

Den blir for heit fordi det er for liten forsterker til spillinga di eller at du har koblet med for låg impedanse.

 

Når eg vil ha opplysninger om anlegget vil eg helst ha ein link, slik at eg kan sjekke størrelse på forsterker og kor langt den kan lastes ned. Og det er greit å vite korleis det er kobla.

Viss eg ikkje får ein link, må eg ha merke og modellnr slik at eg kan google etter opplysninger.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyres ut som om forsterkeren blir for heit og kobler ut.

Den blir for heit fordi det er for liten forsterker til spillinga di eller at du har koblet med for låg impedanse.

 

Når eg vil ha opplysninger om anlegget vil eg helst ha ein link, slik at eg kan sjekke størrelse på forsterker og kor langt den kan lastes ned. Og det er greit å vite korleis det er kobla.

Viss eg ikkje får ein link, må eg ha merke og modellnr slik at eg kan google etter opplysninger.

 

Dette er teorien jeg også støtter... Tenker impendans med en gang.

 

Du har elementene i hattehyllla eller i bagasjerommet?

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er garantert impedanse! hvis forsterkeren hadde kuttet pga. strøm så hadde du nok ikke fått startet bilen din! koble ifra bro koblinga og kjør 2 av 4 kanaler også prøver du å spille høyt da.. sikkert mindre effekt, men hvis det ikke er sub så skal det ikke være noe problem regner jeg med! feil impedanse kan ødelegge forsterkeren din pga. av varmgang i spolene inni forsterkeren! så prøv det også sier du hvordan det er etter det! :)

Prøvd mye rart, men ingenting slår bakhjulstrekk med sperre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forsterkeren: http://www.mobilsentrum.no/product.asp?c=3347455456&n=1200266496&pn=-2140109614

Dette er spilleren: http://www.sony.no/product/ica-in-car-cd-radio-tuners-with-mp3-cd/cdx-gt230

 

Høytalerene finner jeg ikke noe link til, det var noe jeg fikk av søskenbarne mitt, eneste jeg vet om disse er at de kostet noen tusenlapper nye og spiller utrolig bra :).

 

Den er brokoblet på de 2 første kanalene, altså, en ledning går inn på nr. 1 på første kanalen, og andre høytaler ledning går inn på nr. 2 på den andre kanalen viss dere skjønner? :) Dere ser på bilde på linken forsterkeren er.

 

Høytalerene står i bagasjerommet, det samme gjelder forsterkeren. Det at den går varm er fult mulig når jeg tenker på det, skal se nærmere på det når jeg kjører. Hvis det er det som skjer, da må jeg vel skaffe meg en ny forsterker?

 

Takk for gode svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har brukobla kanal 1 og 2 til 1 stk høgtaler

Og brukobla kanal 3 og 4 til den andre høgtaleren?

 

Eller er begge høgtalerene brukobla på kanal 1 og 2? Viss du har gjort dette og parallellkobla høgtalerene, har du for låg last! (du nærmer deg kortslutning og forsterkeren liker ikkje dette!!!)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså koble dem hver for seg?

 

klarer ikke helt å fatte hvilke høyttalere du har i bagasjerommet som spiller fulltone..... Vi må nesten få vite noe om de elementene, som feks MODELLNAVN. Det er ikke så vanskelig, det står på magneten.

 

Vi kan ikke hjelpe deg uten at vi har det. Vi kan antyde løsninger, men de vil ikke være basert på annet enn kvalifiserte gjettinger.

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår