Gå til innhold

Har jeg ertatning om andre har skylden i følgende sistuasjoner?

Ranger emnet


Evelen

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er bare spørsmål, men er jo lurt og kunne om jeg kommer utenfor slike situasjoner.

 

1.

Jeg kjører henover veien, ved et gangfelt sykler en sykklist over veien og jeg greier ikke stoppe, jeg krasjer i sykklisten. (syklisten har ikke ansvar forsikring, siden dette ikke kreves av sykklister).

Min bil får en del skader i sammenstøtet som koster penger å fikse.

Hvem må betale for dette?

om:

 

a) Personen jeg kjører på dør i sammenstøtet og ikke kan gjøre opp?

b) personen er et barn, under 15 (den kriminelle lavalder), eller 16 (mopedalder), eller 18 (Myndinghetsalder)?

 

2.

Jeg kjører på veien, en medtraffikant overholder ikke vikeplikten og kjører inn i min bil.

Hvem må betale for dette?

om:

 

a) Kjøretøyet er stjålet, og det er en tyv som kjører

b) Kjøretøyet er uregistrert (ulovlig på vei) og dermed ikke har ansvarsforsikring)

c) Det er et barn som kjører bilen (uten lov)

d) Kjøretøyet er uregistrert og fører dør i sammenstøtet.

 

Noen som kan svare meg på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.

Jeg kjører henover veien, ved et gangfelt sykler en sykklist over veien og jeg greier ikke stoppe, jeg krasjer i sykklisten. (syklisten har ikke ansvar forsikring, siden dette ikke kreves av sykklister).

Min bil får en del skader i sammenstøtet som koster penger å fikse.

Hvem må betale for dette?

om:

 

a) Personen jeg kjører på dør i sammenstøtet og ikke kan gjøre opp?

Da må du vel ta det mot boet

b) personen er et barn, under 15 (den kriminelle lavalder), eller 16 (mopedalder), eller 18 (Myndinghetsalder)?

Når det gjelder barn får du skyld uansett. Sykkel krever ingen kompetanse, dermed må du ta ansvar. Usikker på hva grensen på alder er der, eller om det går på skjønn...

 

2.

Jeg kjører på veien, en medtraffikant overholder ikke vikeplikten og kjører inn i min bil.

Hvem må betale for dette?

om:

 

a) Kjøretøyet er stjålet, og det er en tyv som kjører

Fører (tyven) blir erstatningspliktig

b) Kjøretøyet er uregistrert (ulovlig på vei) og dermed ikke har ansvarsforsikring)

Eier av bilen

c) Det er et barn som kjører bilen (uten lov)

Eier av bilen, kommer litt ann på hvordan barnet fikk tilgang til bilen da.

d) Kjøretøyet er uregistrert og fører dør i sammenstøtet.

Boet til eier.

 

Alt må også sies og være litt om og men da, kommer ann på hvem som behandler saken også.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår