Gå til innhold

Jaging på tomgang på rs4?

Ranger emnet


v70 R

Anbefalte innlegg

har en iriterende jaging på tomgang ,når bilen er kald ved oppstart.Men dette gir seg etter den har gått 30-40 sek.Virker som det er veldig temperatur avhengig,for det er verre desto kaldere det er ute.Bilen virker og veldig nervøs og nykkete, når eg ska gå av og på gassen på lave turtall.Dette er og temperatur avhengig.Så står den og puffer og smeller litt på tomgang,dette er når motor har gådt seg varm.Virker nesten som den får for mye bensin av en eller annen grunn.Bilen går veldig bra ellers når den passerer 3000 omdr,synnes den er litt treig og henger litt igjen før rundt ca 3000 omdr. Vet at rs4 er tørste,men denne her ligger på mellom 1.4-1.5 l på mila med veldig fin småkjøring/blandet.Synnes det virker horibelt eg da,kan godt tenke meg at det har en sammenheng med problemene som beskrevet.

er det noen spessielle sensorer som pleier og være et problembarn på 2.7 motorene? luftmengdemåler? lufttemperatur sensorer? osv......

Setter pris på alle gode tips:)

-01 rs4 biturbo, dobbelt så morro og dobbelt så dyrt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vet noe om dette altså?.

Har skiftet plugger,luftfilter og prøvd og rense luftmengdemåler.Men bilen ble ikkje noe bedre:(

Hva med vacumlekkasjer,vil eg få feilkoder vist eg har en vacumlekkasje?,finnes det måter og leite opp vacumlekkasjer uten og trykkteste?

Hva stoff er best egnet til og rense Lmm med?

Går det feks ann og måle Lmm med voltmeter/ampermeter og se om verdiene er korrekte, eventuelt for og se om den dårlig eller ikkje.

Hva med spjellhus,kan disse lage krøll vist de er full i olje og drit?. Eventuelt andre ting eg kan sjekke opp her?

Hvilke symptomer får eg vist det er lekksjer i dumpventilene på denne?.Litt merklig dette her,men etter eg snudde ventilene feil vei.Så jagget den mye mindre på tomgang med kald motor.Er det noe logikk i dette her eller?

-01 rs4 biturbo, dobbelt så morro og dobbelt så dyrt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sånne tekniske spørsmål er du kanskje best tjent med å stikke innom vacn-forumet eller noe. Du bør for det første koble den til VAGCOM og sjekke om det ligger noen feilkoder inne. Ikke alltid at vaakumlekkasjer viser nei. Du må nesten gå over slangene.. lmm kan du rense med elektrospray. LMM kan du også lese av verdiene på med vagcom. Spjeldhuset pleier ofte å vise feil om det er feil der, men det har sikkert godt av en liten rens. Ta av røret og se hvordan det ser ut i første omgang.. dra ut den sensoren du tror er synderen, hvis bilen går bedre i nødmodus har du kanskje funnet problemet.

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. takker:)

Til sånne tekniske spørsmål er du kanskje best tjent med å stikke innom vacn-forumet eller noe. Du bør for det første koble den til VAGCOM og sjekke om det ligger noen feilkoder inne. Ikke alltid at vaakumlekkasjer viser nei. Du må nesten gå over slangene.. lmm kan du rense med elektrospray. LMM kan du også lese av verdiene på med vagcom. Spjeldhuset pleier ofte å vise feil om det er feil der, men det har sikkert godt av en liten rens. Ta av røret og se hvordan det ser ut i første omgang.. dra ut den sensoren du tror er synderen, hvis bilen går bedre i nødmodus har du kanskje funnet problemet.

-01 rs4 biturbo, dobbelt så morro og dobbelt så dyrt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg en rask sjekk over slanger og vacum slanger i dag ,såg da at det var ei 1,5 cm lang sprikke i retur slangen som kommer i fra resirkulasjon ventilen på høgre side. Og den slangen går inn på luftfilter røret/y røret igjen.Dette gjelder den slangen som står mellom y Røret og røret som går ner til innsugsiden av turboen.Det er vel et gummi bend med en forgrening på 25 mm ut til ventilen.Noen som vet om det går ann og få tak i sillicon variant av denne noen plass i verden?,kjøper da selfølgelig til begge sider da

-01 rs4 biturbo, dobbelt så morro og dobbelt så dyrt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødder du nå eller?,kossen har du målt det da? med kjørecomputeren eller berre regnet ut selv kor mange liter du måtte fylle på etter kor mangen mil du har kjørt?Det har vel ikkje berre vært veldig pen kjøring eller beine veier når du målte 1.08 vel?

Har målt min ner i 0.88 l på en strekning på 10 mil ca, da var det tomgangs kjøring nesten hehe).Ikkje lett og kjøre søndags kjøring med en sånn bil vet du hehe,veldig fort frista til og trøkka i skikkeligt:)

Ang bensin forbruket så kan jeg si at 2.7T 230hk motoren som sitter i A6 99mod bruker det samme som din på pen blandet kjøring. Minste jeg har fått den ned på er på 1.08 på veldig pen langkjøring (50 mil).

-01 rs4 biturbo, dobbelt så morro og dobbelt så dyrt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødder du nå eller?,kossen har du målt det da? med kjørecomputeren eller berre regnet ut selv kor mange liter du måtte fylle på etter kor mangen mil du har kjørt?Det har vel ikkje berre vært veldig pen kjøring eller beine veier når du målte 1.08 vel?

Har målt min ner i 0.88 l på en strekning på 10 mil ca, da var det tomgangs kjøring nesten hehe).Ikkje lett og kjøre søndags kjøring med en sånn bil vet du hehe,veldig fort frista til og trøkka i skikkeligt:)

 

Nope, kødder ikke. Regnet ut både med kjørekomp og med utregning. Kjørekompen sa 1.1 og når regna ut ble det 1.08. Fylte da full tank før jeg dro og fylte den full igjen når jeg kom hjem. Og kjørte E6 90% av tiden og lå da i 100-110 km/t hele veien. Ved litt frisk langkjøring vil den ha rundt 1.2 og på små kjøring rundt 1.3-1.4.

Ikke lett å holde igjen nei. Hehe. Så bra det er en bil jeg ikke bruker så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker:) men de to slangene eg sko ha var ikkje med i det kitet der.Men i dette som var rødt.Tror eg vil satse på svart, ser litt mer nøytralt og orginalt ut.http://vastperformance.com/shop/product_info.php?cPath=28&products_id=122.

Ser berre ut som du får hele kitet, trenger kun de to slangene der.Det er de to som står øverst på bildet ved siden av hverandre,med en 25mm slange som går utifra de.Hadde my bra greier det firmaet:)

-01 rs4 biturbo, dobbelt så morro og dobbelt så dyrt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, lå vel mellom 80-100 når eg målte.Kjøringen va så økonomisk som det gjekk ann.Lå for det meste på 6 gir hele veien.

Men minuset for meg, er at dette er en hverdags bil for familien.Egentlig skulle vel dette hvert en kose bil som du tok ut i finværs dager osv...Så her tankes det ofte for og sei det sånn.Men har du råd til en sånn bil,så har du råd til drivstoffet og hehe:)

Nope, kødder ikke. Regnet ut både med kjørekomp og med utregning. Kjørekompen sa 1.1 og når regna ut ble det 1.08. Fylte da full tank før jeg dro og fylte den full igjen når jeg kom hjem. Og kjørte E6 90% av tiden og lå da i 100-110 km/t hele veien. Ved litt frisk langkjøring vil den ha rundt 1.2 og på små kjøring rundt 1.3-1.4.

Ikke lett å holde igjen nei. Hehe. Så bra det er en bil jeg ikke bruker så ofte.

-01 rs4 biturbo, dobbelt så morro og dobbelt så dyrt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, lå vel mellom 80-100 når eg målte.Kjøringen va så økonomisk som det gjekk ann.Lå for det meste på 6 gir hele veien.

Men minuset for meg, er at dette er en hverdags bil for familien.Egentlig skulle vel dette hvert en kose bil som du tok ut i finværs dager osv...Så her tankes det ofte for og sei det sånn.Men har du råd til en sånn bil,så har du råd til drivstoffet og hehe:)

 

Din har jo en annen motorstyring bl.a, så det gjør nok at den bruker litt mindre enn den som er i A6en. A6en er overhode ikke snill på drivstoff forbruket. Men den skal visst være sånn. Er visst laget for å brukes, ikke pussle kjøring. Hehe

Bra noen bruker rs4 som familie bil, ikke bare som solskinns bil. Hehe. Men ja, er ikke den mest økonomiske familie bilen men du verden så morsomt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, den er laget for og brukes:)det er vel forsåvidt et helt annet konsept.Så veier nå a6 litt mer en a4/rs4.så der har du nok en del av årsaken til at den bruker litt mer en min med vanlig kjøring.Virker nå egentlig merlig,for det er nå større dyser ,og sikkert en annen pumpe og sikkert en annen bensintrykk regulator som leverer mer trykk en på a6 2.7 biturbo.Men det kommer jo helt ann på motorstyringen selfølgelig som du sa.Men skal love deg det at når det blir dratt på ,så tror eg nok din blir mer en sånn økonomi utgave av 2.7`n hehe:).For de 470 ponniene mine trenger sin del av suppe for og si det sånn:).Men du verden for en god bil må eg sei:)Til og med fruen liker bilen:).Den er faktisk og billig og forsikre,betaler ikkje mer en 6200 i året for den med 70% bonus og 8000 km i året.Tror ikkje de vet helt ka bil det er enda tror eg hehe.Men nå sporer det helt av i forhold til topic her,ska bestille meg en diagnose test hos møller i mårå,burde vel egentlig brukt han som trimmet bilen til dette men.Men de hadde vist en dyktig tysker hos seg ,som hadde god peilling på diagnose og feilsøking på disse bilene.Så eg tar sjansen.

Din har jo en annen motorstyring bl.a, så det gjør nok at den bruker litt mindre enn den som er i A6en. A6en er overhode ikke snill på drivstoff forbruket. Men den skal visst være sånn. Er visst laget for å brukes, ikke pussle kjøring. Hehe

Bra noen bruker rs4 som familie bil, ikke bare som solskinns bil. Hehe. Men ja, er ikke den mest økonomiske familie bilen men du verden så morsomt :D

-01 rs4 biturbo, dobbelt så morro og dobbelt så dyrt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår