Gå til innhold

Sveising av tykkere gods.

Ranger emnet


Leamus

Anbefalte innlegg

Ser at det er mange tråder om sveising her, men finner ikke noe om det jeg lurer på. Jeg har ingen sveiseerfaring, men tid til å lære og mange som kan vise meg litt. Jeg har en gravemaskin som jeg skulle sveiset noe på + sveising av landbruksredskap. Det er prat om tykt gods som gravemaskinskuff og skjær. Hvilken type apparat må til? Må man ha pinne/elektrode apparat eller kommer man langt med MIG?

Skulle gjerne ha brukt det på tynnere gods også, men da vet jeg at MIG er tingen. Har tenkt å kjøpe et brukt apparat av kjent merke. Har ikke råd til noe voldsomt apparat. Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tykkere gods så er pinneapparat tingen, siden du snakker om landbruksmaskiner så er det fort at du må sveise i ruskevær osv...det kan du bare glemme med MIG\rørtråd. Pinne er også enkelt å lære, og du kan som sagt sveise under de aller fleste forhold.

 

Ville handlet med et CO2 apparat (mig) å hatt til tynnplate, noen av disse kan også brukes til å sveise pinne. Evt så hadde jeg kjøpt et lite pinneapparat i tillegg, trenger ikke koste allverden, men en fordel å kunne bruke 3.2mm pinner.

 

Man kan også sveise tykkere gods med CO2, men det er veldig følsomt for urenheter og blir som regel noe hønselort. Det blir litt en vurdering av hva du har mest bruk for...evt kjøp av begge. Som sagt, som hobbysveiser kommer du langt med et billig pinneapp.

 

Lykke til !

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å forklare noe. MIG er betegnelsen på aluminiumsveising og MAG er betegnelsen på sveising av andre metaller.

 

I står for inactiv tilsvarende Argon og A står for active tilsvarende mixgass..

 

Ontopic.. Så lenge man ikke har råd til stort rørtrådapperat så er pinner det beste valger. TIG er blir for lite. MAG krever stor strømstyrke for å unngå kaldsveis så man får veldig mye effekt for pengene med ett pinneapperat på 160-180 Amp.

 

Kommer litt an på om du skal sveise på sliteflate eller bare skifte ut deler. Slitestål over 20mm bør forvarmes til 200 før man sveiser forøvrig

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for pinne. Må ut med ganske mange tusen for å få et trådapparat som kan brukes til slikt. Pinneapparat kan du også bruke til det aller meste, det er bare å bytte pinner. Er heller ingen kostnader i forhold til kjøp/leie/fylling av gassflaske.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og synspunkter. Blir nok et pinneapparat først og kanskje et mig/mag senere. Ser at mange anbefaler 3-fas på pinneapparatet. Hva er grunnen til dette? Er det mer jevn og stabil strøm? Lurer på et par gamle apparat. Noen som har formeninger om disse? ESAB THF 250 ( 1-fas) og ESAB DHA 180/130 AC DC.(3-fas) Kunne disse passet til hva jeg har beskrevet ovenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 fase har gjevnere lysbue. Du får rett og slett bedre resultat med det. Ser også for meg at de sparer litt strøm. Forøvrig så er vel de fleste 3 fase apparat på 400v, så da må du jo ha en omformer. Men jeg synes dette: ESAB THF 250 ( 1-fas) virker greit. Du trenger ikke apparat til å sveise aluminium uansett.

 

Men det viktigste av alt er ikke apparatet, men sveiseren. Får også god gjennomsmelting med 250 A. Det er faktisk ganske mye varme. Prøv det på en 5mm plate og se. Er også viktig med tykke pinner på tykt gods. :)

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva apperatet er teller ikke så mye så lenge det yter det du forventer. Det som bestemmer hva du velger er hvordan tilkobling muligheter du har. 10 Amp er for dårlig på lik linje som 16 amp er hvis det er mye på kursen. Velger du over dette blir det ikke problemer uansett. Gå for 220 volt hvis du har det. 400 volt er ikke noen fordel for hobby siden det er sjelden folk har det hjemme. Transformator koster og er dyr i drift

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår