Gå til innhold

Hvorfor motstand i eksosanlegget til sugemotorer?

Ranger emnet


kroffer

Anbefalte innlegg

Først må jeg bare si at jeg fant ingen tråder om dette allerede, derfor så lagde jeg enkelt og greit en! Hvis noen vet om en tråd så si gjerne ifra :)

 

Det jeg lurer på er HVORFOR det må være motstand i eksosanlegget til sugemotorer? Forstår ikke helt hvordan dette fungerer.. Håper det er noen som kan dette og kan forklare :)

æ hadde først en honda shadow, så en bmw 320i, men nu, ja nu går æ.. eller får æ haike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er fordi både eksos å innsugsventilen(e) er åpne samtidig en veldig kort stund. Da må det være litt motstand så eksosen ikke drar med seg for mye luft/bensin blanding ut.

Er ingen expert men jeg tror det er sånn

-vw golf 1,6gl 87 (bruksbil)

-vw golf 1,8cl 85? (kræsja delebil)

-vw golf 1,6? sport 88? (delebil ødelagt av tidligere eier)

-vw jetta 1,6 85 (prosjekt)

------------------------------------------------

x mitsubishi  galant 87 (hugges)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by audun34

hm, hvorfor ska sugemotorer være avhengi av motstand egentlig?

trodde at størst mulig eksos var bra osv .. folk slenger på 3" raka rør, store tomme potter, hele effektanlegg og alt mulig for å få biln til å gå fortere .. så virker jo ikke som at det trengs enormt med motstand i eksosen.

 

folk som slenger på slike deler vet ikke hva de gjør... tipper på at mange med slike anlegg og sugemotor har mistet effekt.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by audun34

da må jo Suprastore.com ha null peiling .. de tilbyr jo 3" effektanlegg til Supra-biler uten turbo ..

 

alt kommer ann på motorstørrelsen.. en golf 1.6 l vil jo ikke få riktig motstand, mens kanskje en supra vil ha det... Min mening er at folk satser ofte på altfor stooore eksosanlegg i forhold til det de trenger..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er fordi både eksos å innsugsventilen(e) er åpne samtidig en veldig kort stund. Da må det være litt motstand så eksosen ikke drar med seg for mye luft/bensin blanding ut.

Er ingen expert men jeg tror det er sånn

 

han her har litt rett.. hvis ikke så kan du jo spørre

 

http://www.bilteknikeren.com

 

han vet det meste..:)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

Tror det er fordi både eksos å innsugsventilen(e) er åpne samtidig en veldig kort stund. Da må det være litt motstand så eksosen ikke drar med seg for mye luft/bensin blanding ut.

Er ingen expert men jeg tror det er sånn

 

han her har litt rett.. hvis ikke så kan du jo spørre

 

http://www.bilteknikeren.com

 

han vet det meste..:)

 

takker takker :D

 

kan jo svare her: På tomgang så er fyllingsgraden dårlig på de fleste motorer, og da vil motrykket hjelpe til litt for at bensin/luftblandingen ikke tar veien ut eksosen i overlappingsfasen.. (overlapping: eksosventil lukker mens innsug åpner, da er begge åpne samtidig i en overlappingsfase)

 

Men når du får turtall, så bør det være null motstand !!

 

det finnes ingen anlegg for biler som har en sånn lur løsning, så derfor så laget jeg dette selv for noen år siden på en BMW 323i

Det er bare å montere på et spjeld i fremre røret, og en wire opp til gasswiren. den må åpne fullt straks du gir gass. du vil med dette merke et enormt turtallshopp straks du gir på :) morro

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor driver folk og regner ut hvor stort eksosanlegg som er optimalt for deres motor da, hvis det bare er for tomgangen sin skyld? Og er det bare på grunn av lyden at man ønsker mer enn 1 eksospotte? (leste en annen tråde der det ble sagt at på turbo-biler trengte man bare 1 potte siden turboen tok av deler av støyet..

æ hadde først en honda shadow, så en bmw 320i, men nu, ja nu går æ.. eller får æ haike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

takker takker :D

 

kan jo svare her: På tomgang så er fyllingsgraden dårlig på de fleste motorer, og da vil motrykket hjelpe til litt for at bensin/luftblandingen ikke tar veien ut eksosen i overlappingsfasen.. (overlapping: eksosventil lukker mens innsug åpner, da er begge åpne samtidig i en overlappingsfase)

 

Men når du får turtall, så bør det være null motstand !!

 

det finnes ingen anlegg for biler som har en sånn lur løsning, så derfor så laget jeg dette selv for noen år siden på en BMW 323i

Det er bare å montere på et spjeld i fremre røret, og en wire opp til gasswiren. den må åpne fullt straks du gir gass. du vil med dette merke et enormt turtallshopp straks du gir på :) morro

 

Altså, du har jo ikke en bil som skal gå på tomgang i flere døgn, da er det jo verdt det om du blåser litt penger ut bakrøret? :)

 

Er da ikke skadelig om du har null motstand konstant?

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

 

Altså, du har jo ikke en bil som skal gå på tomgang i flere døgn, da er det jo verdt det om du blåser litt penger ut bakrøret? :)

 

Er da ikke skadelig om du har null motstand konstant?

 

skrev litt for og i mot effektanlegg i forumet mitt

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette spurte jeg læreren min om siste året på skolen.

På sugemotoren samarbeider to å to sylindre, i den forstand at eksosen slippes ut like før på på ene sylinder og da blir det et lite vakum som suger ut eksosen av den andre sylinderen som åpnes rett etter. og sånn går det rundt og syklus. det var hvertfall hensikten med grenrøret.

 

Han forklarte også masse om motstand i potter men det har visst gått rett i store glemmeboka :rolleyes:

 

obs obs: tar lite forbehold om at jeg er helt på jordet å sykler da, er ikke ikke sjeldent det ;)

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by momo

dette spurte jeg læreren min om siste året på skolen.

På sugemotoren samarbeider to å to sylindre, i den forstand at eksosen slippes ut like før på på ene sylinder og da blir det et lite vakum som suger ut eksosen av den andre sylinderen som åpnes rett etter. og sånn går det rundt og syklus. det var hvertfall hensikten med grenrøret.

 

Han forklarte også masse om motstand i potter men det har visst gått rett i store glemmeboka :rolleyes:

 

obs obs: tar lite forbehold om at jeg er helt på jordet å sykler da, er ikke ikke sjeldent det ;)

 

du er helt på jordet ja :) hensikten med grenrøret er noe helt annet.. nevner frekvens på høye turtall, og lengden på rørene må regnes ut nøye. derfor så koster disse grenrøra sinnsykt mye penger, tror du må betale opp mot 25 000,- for bare et perfekt tilpasset grenrør :)

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår