Gå til innhold

Kjøpe feriebil

Ranger emnet


TheDzyu

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt lyst på en hiace til bruk i ferier og helgeturer til alle tider av året. Det som er viktig for meg er:

 

1. Stor plass til mange mennesker med snowboard/ski, bagger osv.

2. Hengerfeste til båten min (~16-18 fots skibsplast)

3. Billig i drivstoff, innkjøpspris og verksted.

4. Kjørbar på vinterføre.

 

Så jeg lurer på om en Toyota Hiace kan være den rette bilen for meg? Noen tanker om motor, firhjulstrekk osv osv? Kjøper gjerne brukt i 40-120 tusenkronersklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4wd er et absolutt must! Du må ikke finne på å kjøpe 2wd, helt elendig på vinterføre (som bruksbil vell og merke).

 

Eneste ankepunktene er vell egentlig støy. Nå vet ikke jeg hvor hendig du er, men har du lyst å få bilen helt topp så skrur du av deksler, fjerner gulvteppe og har på skikkelige dempematter. Da har du en kongebil som varer veldig, VELDIG lenge om den ikke er rusta opp når du kjøper den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2wd KAN funke, men da er du avhengig av å kjøre med tung last baki hele vinteren for å komme fram greit. Så 4wd er definitivt tingen her.

 

Hiace med bakseter er dyrt forresten...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke 4wd er et must så ville jeg kjøpt en Hyundai H1. Slår Hiace på alle fronter når det kommer til kjørekomfort og støy og de er like gode når det kommer til driftssikkerhet. De kommer med awd også, men det har vært endel trøbbel med mellomaksel-lager, vakumpumpe til 4-trekkssystemet, bærekuler og litt smått.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

 

JChE, når du sier at Hiace med bakseter er dyrt snakker vi da om å kjøpe en uten og sette i egne, eller kjøpe en brukt med?

Jeg har jo hørt at Toyotaer bare går og går, så om baksetene koster noen lapper ekstra sparer jeg vel inn det i det lange løp? Hvor mye snakker vi om egentlig?

 

Jo, også så jeg i en annen tråd på dette forumet at 4wd trekker omtrent 1,3 på mila, noe som skremmer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke 4wd er et must så ville jeg kjøpt en Hyundai H1. Slår Hiace på alle fronter når det kommer til kjørekomfort og støy og de er like gode når det kommer til driftssikkerhet. De kommer med awd også, men det har vært endel trøbbel med mellomaksel-lager, vakumpumpe til 4-trekkssystemet, bærekuler og litt smått.

 

jeg vil nå påstå at toyotaen er noe bedre en en koreansk riskoker.... gå for en hiace du! som du sier di bare går og går...:D

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Takk for alle svar.

 

JChE, når du sier at Hiace med bakseter er dyrt snakker vi da om å kjøpe en uten og sette i egne, eller kjøpe en brukt med?

Jeg har jo hørt at Toyotaer bare går og går, så om baksetene koster noen lapper ekstra sparer jeg vel inn det i det lange løp? Hvor mye snakker vi om egentlig?

 

Jo, også så jeg i en annen tråd på dette forumet at 4wd trekker omtrent 1,3 på mila, noe som skremmer litt.

 

Hiace med hvite skilt (mer enn 3 seter) koster endel mer enn de med grønne skilt, pga norske avgifter. Jeg ville ikke satsa på å sette i selv, da de bilene som har bakseter originalt ser finere ut innvendig. Varebilene er helt ribba baki.

 

jeg vil nå påstå at toyotaen er noe bedre en en koreansk riskoker.... gå for en hiace du! som du sier di bare går og går...:D

 

Toyota er akkurat like mye riskoker som hyundai, og hyundaien er MYE bedre å kjøre. Kvaliteten er også omtrent den samme, og prisen er ofte lavere. Foreslår at trådstarter prøver begge bilene.

 

Hiace med 2WD funker greit om vinteren, men du må huske å legge 2 sandsekker bakerst. Ut

en sandsekker skal du slite godt med å trekke ting og tang.. :)

 

Det er sant! :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår