Gå til innhold

Innstilling av GAS Alpha 5-kanals forsterker

Ranger emnet


kadddet

Anbefalte innlegg

Kjøpte for noen år siden bilstereo på BRL av merket gas:

GAS Alpha 5 kanals forsterker (4x100+1x300)

6x9 i hattehylla

2x10" bass

mP3CD-spiller med 4 phonokabel utganger.

og frontsett med diskanthøytalere foran i vinduet og 6,5 i dørene.

 

Spilte med dette i mange år uten problemer, kjøpte seinere en ekstra basskasse enkel GAS 12" og forsterkeren drev ALT dette uten problemer. Og det låt KNALL med hva man kan forvente til denne prisen.

 

Byttet bil for ikke lenge siden (fra Opel Vectra 2,0i 92 til 1,8i 94 modell) så anlegget var bare å sette rett over da alt var tilpasset Vectra A. MEN nå har jeg problemer med å få det til å låte like bra som det gjorde..

 

For ordens skyld: Har koblet opp med tjukk strønkabel fra batteri til forsterker (med sikring 30 cm fra batteri), Phonokabler på andre siden av bilen (merket Rocford Fosqate)

Alt er koblet riktig. Minusen ut fra forsterkeren er skrudd i bunnpanna bak etter å ha pusset meg ned på reint metall så jordninga skulle være mer enn god nok.

 

Fikk tatt en prøvetur etter innstallasjonen og det spilte bra i ti minutter for anlegget plutselig kuttet ut. Ingen av sikringene hadde gått. Kanskje forsterkeren får for lite strøm??

Har fått det til å spille igjen men bassen virker mere dau enn den var før. Har ikke spilt mye for vil ikke ødelegge noe!

 

Her er bilde av batteriet foran. Kan hende minusen hadde tykkere kabel på gamle bilen, at dette kan være årsaken til problemene?

Batteri2.jpg

 

Her er batteriet, det er den svarte kabelen til venstre som er jord, den litt tykkere brune ser det ut for meg som går inn mot motoren.

 

Men PROBLEMET er mest sannsynlig innstillingene på forsterkeren.

Har for å være ærlig ikke mye peil på hva som er hva på hjulene og bryterene der. Kan noen med erfaring med denne eller tilsvarende forsterker hjelpe meg????

 

Forsterker.jpg

 

HVA betyr LP HP Flat og hva skal det stå på?

Har fått det for meg at det skal kun bass i basskassene og kun diskant og mellomtone i høtalerene inne i bilen?? Står det da riktig som på bildet?

 

CH 1&2 er foran, CH 3&4 er bak og SUB er tre basselementer.

 

HVA bør FREQ (frekvens) som man kan stille inn nede under hver kanal stå på???

 

Og level over? Hvor kan det stå på for at forsterkeren og anlegget skal yte maks/optimalt?

 

og "Input-SUB selector" skal være på CH1,2,3,4 eller kun 1&2. Hva er forskjellen? Trodde ikke det skulle sendes bass til noen av disse kanalene men kun u basskassene?

 

Hadde vært topp med litt HJELP, forklaring, erfaring, takker for svar på forhånd.. :)

Kadett C Coupe, Vectra A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA betyr LP HP Flat og hva skal det stå på?
LowPass HighPass IntetFilter

 

Har fått det for meg at det skal kun bass i basskassene og kun diskant og mellomtone i høtalerene inne i bilen??
Enkelt sagt; Ja.

 

Står det da riktig som på bildet?
Ja.

 

HVA bør FREQ (frekvens) som man kan stille inn nede under hver kanal stå på???
Vanskelig å gi noe fasit på dette, her må ørene dine trå til litt. Med 6,5" foran er 80-100Hz som HP kurant/vanlig... og da gjerne tilsvarende for Sub.

 

og "Input-SUB selector" skal være på CH1,2,3,4 eller kun 1&2. Hva er forskjellen?
Denne angir vel hvor Sub-forsterkeren skal hente inngangssignalet fra. CH1,2,3,4 vil nok gi deg Fader-funksjonen fra spilleren fortsatt, så sett den heller der.

 

Men PROBLEMET er mest sannsynlig innstillingene på forsterkeren.

Problemet er i første omgang heller at du har et par 6x9" i hattehylla som jokker imot basskassa som best de greier... koble dem vekk, eventuelt fjern dem helt, og hør forskjellen. Null vits med 6x9" i hattehylla når du har en basskasse i bagasjen som presser imot dem og resultatet blir dårlig bass og dårlig lyd fra 6x9".
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, det var til stor nytte!! :)

 

Bare et par små spørsmål (UTEN at denne tråden skal bli nok en diskusjon om 6x9 er bra eller ikke, vet det ikke er mye vits i å ha det når jeg likevel ikke skal ha bassen i dem, har de bare for at det var de jeg fikk med i "pakka" da jeg kjøpte)

 

- Hvordan kan 6x9'erne jokke mot basskassa når de er koblet på hver sin egen kanal? (CH 3&4)

 

-Leverer forsterkeren mere strøm til SUB kanalen hvis 6x9 er koblet fra? Da blir det to kanaler som ikke er i bruk.. Er det en ide å skru ned volumet på CH 3&4 for at de bak skal få grei lyd også? Hører ikke mye til 6x9 foran likevel da frontsettet er såpass greit og poenget med de er kun for at de bak skal få lyd de og:)

 

- Hvorfor kan man stille fra 40 og helt opp til 250hz på CH 3&4 men kun fra 40 og opp til 150hz på CH 1&2? Hva er grunnen til dette fra produsenten sin side? Dvs at signalet (bilde i første innlegg) står på altfor høy frekvens på CH 3&4?

 

Var ute å stilte om se bilde under:

IMG_6899.jpg

 

Ble bra bass igjen da jeg stilte om som du foreslo:) Må sikkert ha hatt med å gjøre at "Input-SUB selector" stod kun på CH1,2. Men når jeg skrudde opp høyt på et parti med krevende "dunk dunk" bass forsvant all lyd litt, og kom igjen umiddelbart da jeg skrudde ned volumet. Hva kan dette være et symptom på? For lite strøm eller at det gikk for mye strøm gjennom forsterkeren og den slo over i protect?

 

Leste i en sticky tråd her inne at man ble anbefalt å sjekke jordingskabelen på batteriet foran. Denne er tynnere enn resten av kretsen men kabelen er veldig kort og dette er vel ikke det mest krevende anlegget å drive så skulle det ha noe å si?

Bilde av minus kabelen på batteriet:

Batteri.jpg

 

Blir glad for alle svar:)

Endret av kadddet

Kadett C Coupe, Vectra A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan 6x9'erne jokke mot basskassa når de er koblet på hver sin egen kanal? (CH 3&4)

Poenget er ikke at høyttalerne bak er 6x9" eller at de drives av noe annet, det er det at det er høyttalere i hattehylla som fysisk sperrer for basstrøkket som er problemet.

 

Her ser du en simpel skisse hvor en subwoofer spiller inn i et tett bagasjerom, trøkket vil kun "slippe ut" ved at høyttalerne i hattehylla vibrerer i takt med subwooferen. Om hattehøyttalerne samtidig prøver å spille noe helt annet og ute av takt/fase i tillegg, blir det håpløs lydkvalitet. Litt forenklet forklart, men prinsippet er der.

6x9plussBasskasse.jpg

 

Leste i en sticky tråd her inne at man ble anbefalt å sjekke jordingskabelen på batteriet foran. Denne er tynnere enn resten av kretsen men kabelen er veldig kort og dette er vel ikke det mest krevende anlegget å drive så skulle det ha noe å si?
Bytt den ut allikavel. Dette er standardmod blant japanister for å få mer lettstart bil m.m., resten av bilen er jo også helt avhengig av den kabelsnutten samtidig med stereo'en. Bytt også jordkabelen mellom motor/gear og chassis.

 

-Leverer forsterkeren mere strøm til SUB kanalen hvis 6x9 er koblet fra? Da blir det to kanaler som ikke er i bruk.. Er det en ide å skru ned volumet på CH 3&4 for at de bak skal få grei lyd også? Hører ikke mye til 6x9 foran likevel da frontsettet er såpass greit og poenget med de er kun for at de bak skal få lyd de og
De bak hører nok også lyden forfra uten større problemer... prøv!

 

- Hvorfor kan man stille fra 40 og helt opp til 250hz på CH 3&4 men kun fra 40 og opp til 150hz på CH 1&2? Hva er grunnen til dette fra produsenten sin side?
Tja; produsenten tager hva man haver på lagerhylla av komponenter... trykkfeil på forsterkeren... noen biler har gjerne mindre høyttalere bak enn foran, noe som kan kreve en høyere HP-frekvens bak enn foran... ihvertfall noen alternativer jeg kan tenke meg i farta.

 

Dvs at signalet (bilde i første innlegg) står på altfor høy frekvens på CH 3&4?
Kommer anpå om den peker mot ~90Hz eller ~250Hz på bildet...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår