Gå til innhold

Første bilkjøp Hjelp! ( eg har lest den tråden ,men eg trenger fortsatt hjelp)

Ranger emnet


Athea

Anbefalte innlegg

Hei!:tannløs:

 

Eg er ny her, og trenger virkelig hjelp til å kjøpe bil. Eg har lest den tråden som omtaler bilkjøp og vil takke trådstarteren men eg har fortsatt en del eg lurer på , håper dere kan hjelpe meg :)

 

1) Hva hjelper best mot 2 meter høy snø på ubrøytet vei , antispinn eller antiskrens? (veldig forvirrende, eg vet at ESP inkluderer begge, men ikke alle biler har ESP!)

 

2)Eg skal ha automatgir, men hva betyr det at motor eller girkasse er overhalt?

 

3) Alle mener så mye rart om biler, hvis en bil har dyre bildeler vil det si at det er vanskelig å få tak i også (bildelene altså) ? Hvor sjekker man sånne ting?

 

Hadde vært kjempe takknemlig om noen kunne ha listet opp noen merker hvor sånt gjelder, gjelder det Chrysler for eksempel?

 

:race

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei!:tannløs:

 

Eg er ny her, og trenger virkelig hjelp til å kjøpe bil. Eg har lest den tråden som omtaler bilkjøp og vil takke trådstarteren men eg har fortsatt en del eg lurer på , håper dere kan hjelpe meg :)

 

1) Hva hjelper best mot 2 meter høy snø på ubrøytet vei , antispinn eller antiskrens? (veldig forvirrende, eg vet at ESP inkluderer begge, men ikke alle biler har ESP!)

 

2)Eg skal ha automatgir, men hva betyr det at motor eller girkasse er overhalt?

 

3) Alle mener så mye rart om biler, hvis en bil har dyre bildeler vil det si at det er vanskelig å få tak i også (bildelene altså) ? Hvor sjekker man sånne ting?

 

Hadde vært kjempe takknemlig om noen kunne ha listet opp noen merker hvor sånt gjelder, gjelder det Chrysler for eksempel?

 

:race

 

1) Mot to meter høy snø på en ubrøytet vei hjelper ikke ESP eller antispinn, da må du ha en god gammaldags 4x4(evt. 6x6) med sprerrer(helst luft) i bakaksel, og antakeligvis foraksel også. Og MINST 35" dekk, helst 38"-42"

 

2) At motor eller girkasse er overhalt, betyr at det mer eller mindre er demontert, byttet alle slitedeler, og fremstår som en ny-brukt del.

 

3) Både ja, og nei. Billige deler er det selvfølgelig flust av, men det finnes massevis av dyre deler også, men da må man som regel gå lengre enn den lokale huggeren. (skal jeg ha bremseskiver til porscha finnes det f.eks. én butikk i Norge, utenom Porsche Sentrum i Oslo, som kan selge disse. Ellers er det eBay som gjelder). Billige deler = det finnes mange av bilene. Dyre deler = det finnes få av bilene.

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Takk for svar...eg visste ikke at det fanstes 6x6!, problemet er at 4x4 er så dyrt ...så hvis man ikke har en bil med 4x4 er det likegreit å kjøpe en bil uten antispinn/antiskrens?

 

Tja, kanskje ikke akkurat 2 meter snø, men litt mer "utenfor byen, ubrøytet hovedvei"-opplegg.......trodde bilkjøp skulle være enkelt :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra tråden vil jeg tro du har lite peiling på bil?

 

1) På to meter høy snø må du fram med snøskuter, løypetråkker eller bulldoser med snøfreser;) Heldigvis er de fleste veier brøytet, men firehjulstrekk, diff. sperre og gode dekk er overlegent på vinterføre. Antispinn og antiskrens er nymotens hjelpemidler som skal gjøre kjøringen mer sikker, men personlig synes jeg dette er mer ubehagelig og forstyrrende enn sikkert. Om du skal kjøre sikkert på vinteren, finn en bil med firehjulstrekk, differensialsperre® og ABS og kjøp på nye gode piggdekk.

 

2)At motor eller girkasse er overhalt betyr at dem er tatt fra hverandre, byttet deler som er slitt eller ødelagt og satt sammen igjen. Du skal ha førstebil med automat? Vurder den litt, mye bedre å la ryggraden lære manuelgiring. Kjører du kun med automat i starten blir manuelt etterhvert ganske vanskelig;)

 

3) De som ikke har peil sier sikkert mye rart om biler, men som regel er det ganske fornuftige ting som sies;) Som regel har alle biler nyere enn 1990 god deletilgang, men noen merker er dyrere enn andre. Dette går noe på tilgjengelighet, men mest grådighet. De med billigst deler finnes det som regel flest av også. Deletilgangen kan du sjekke hos merkeforhandler, ellers så kan du lese rundt på spesifikke forum hvor folk handler (ebay, koed.no, norskbildelsenter osv).

 

Hva mener du med siste setning?

Endret av HaaJeHaa

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Takk for svar...eg visste ikke at det fanstes 6x6!, problemet er at 4x4 er så dyrt ...så hvis man ikke har en bil med 4x4 er det likegreit å kjøpe en bil uten antispinn/antiskrens?

 

Tja, kanskje ikke akkurat 2 meter snø, men litt mer "utenfor byen, ubrøytet hovedvei"-opplegg.......trodde bilkjøp skulle være enkelt :S

 

4x4 trenger ikke være dyrt;) Sjekk Suzuki SJ410/SJ413, fungerende firehjulstrekker til 5000kr.

 

Sett heller opp en liste over hva du ønsker og hvor mye du vil bruke, så er det lettere å finne ut hva du skal ha.

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så snille dere er, svarer så raskt også :D

 

Ja, eg har null peiling på bil....så det blir nok en god del dumme spørsmål hehe ;)

 

Med siste setning mente eg eksempler på bilmerker som kan være dyre med tanke på reperasjon eller deler..o.l, mange sier at Chrysler er for eksempel dyrt å reparere

 

Eg har satt opp en liste og budsjett, men det er vanskelig ..for enten må eg sette ned kravene eller så må eg ta et lån!

 

Takk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chrysler har et litt frynsete rykte på holdbarhet og løsninger, men dette koker og mye opp til hvordan bilen er behandlet.

 

Legg ut krav og budsjett så skal vi se hva vi kan hjelpe deg med.

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel budsjettet er ca. 30 - 40 000 ..noe rundt der.

 

Må være:

-automat (har kun lappen på det)

-ikke kjørt mye (noen sier under 100 000km, andre rundt 200 000km bare for å forvirre meg :D)

- Være trygg og har god fremkommelighet på snøen

- ABS og servo er å foretrekke

- IKKE rust...ihvertfall ikke på bremser/skiver o.l , og ikke noen vitale reparasjoner på motor, bremser eller girkasse

 

- enten AC eller noe annet som gjør at det ikke dugger på innsiden

 

- vinusviskere bak! ( det er lov å le... ;) )

 

:race

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som om en merce eller noe i den dur høres passende ut. Der er det gode automatkasser, er trygge og bakhjulstrekk som er en fordel(og betydelig artigere) på snø. Ikke rust burde du vel også få til i den prisklassen du leter i.

 

For å få vekk døgg på ruta så trenger du varmeapparat, dette har de fleste biler :P

 

Vindusvisker bak så fjerner du jo stort sett alle sedaner, hvorfor skal du ha dette? OM du absolutt vil ha godt syn ut bakruta i regnvær kan du jo nanobehandle den så vannet bare renner av.

 

Eneste med mercedes er at de ofte har gått langt, men de går jo utrolig langt og. Kjøp en fransk bil som er gått 200k så er den på overtid. En mercedes som er gått 200k er snart ferdig innkjørt. Ville heller hatt en bil som har gått 200k og er blitt tatt godt vare på, enn en som er gått 100k og aldri blir vedlikeholdt.

 

eksempler:

Mercedes-Benz E-Klasse E200aut 1990, 165800 km., kr. 35.000, -

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21900118

 

Mercedes-Benz C-Klasse 180 1997, 195000 km., kr. 38.557

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22237212

Endret av Keiek

-99 Astra G sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde dette var en køddepost da jeg så det første spørsmålet, men der tok jeg visst feil..

For meg høres det ut som om en merce eller noe i den dur høres passende ut. Der er det gode automatkasser, er trygge og bakhjulstrekk som er en fordel(og betydelig artigere) på snø. Ikke rust burde du vel også få til i den prisklassen du leter i.

Hvordan kan du påstå at bakhjulsdrift er en fordel på snøføre? Dette er jo det eneste argumentet for IKKE å velge bakhjulsdrift. På tørt føre er jeg enig, men det er ingen tvil om at forhjulsdrevne biler trekker seg bedre frem i snøen.

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde dette var en køddepost da jeg så det første spørsmålet, men der tok jeg visst feil..

 

Hvordan kan du påstå at bakhjulsdrift er en fordel på snøføre? Dette er jo det eneste argumentet for IKKE å velge bakhjulsdrift. På tørt føre er jeg enig, men det er ingen tvil om at forhjulsdrevne biler trekker seg bedre frem i snøen.

 

mye enklere å holde kontrollen på en bil hvor bakenden sklir ut enn en forhjulstrukken en hvor fronten går ut. Fremkommelighet kommer ofte mer ann på vektfordeling i bilen, sjåfør og dekkvalg enn fwd/rwd

-99 Astra G sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye enklere å holde kontrollen på en bil hvor bakenden sklir ut enn en forhjulstrukken en hvor fronten går ut. Fremkommelighet kommer ofte mer ann på vektfordeling i bilen, sjåfør og dekkvalg enn fwd/rwd

Hvis man først skulle spinne ja, men i så fall får man heller slippe opp litt på gassen. FWD gir framtunge biler, noe som bare er en fordel i snøen. Føler meg ikke særlig trygg på å komme ut igjen når jeg kjører BMWen inn på ubrøytede sideveier eller parkeringsplasser. For øvrig må vel sjåfør, dekk og ESP regnes som separate faktorer.

'95 Subaru Legacy 2.0 GL

'99 BMW E39 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår