Gå til innhold

Fant nettopp ut at øvelseskjøring er ulovlig

Ranger emnet


Slim!

Anbefalte innlegg

Leste litt i læreboken istad og der sto det:

Ved privat øvelseskjøring må bilen kunne stanses raskt og effektivt fra ledsagerplassen.

Hvordan i all verden skal man få gjort dette da? Jeg vet jo at mange biler har et brekk der, men det oppfyller da ikke kravene: raskt og effektivt... Snarere tvert imot. Det går fryktelig tregt og er farlig.

 

Når det er sagt: Er det bare jeg som synes det er idiotisk at man ikke har lov til å øvelseskjøre med Mercedes (pga fotbrekket)? Det er jo nesten tryggere, så slipper en at en panikkslagen mor drar i det når sønn/datter kjører så en kommer plogende sidelengs istedet... :rolleyes:

 

 

Synes dere jeg er helt på jordet her eller er dere enige?

- 2005 Audi 2.0TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Helios

tja.. delvis på jordet vil jeg si.. med håndbrekk så vil ledsager ha MULIGHET til å stoppe bilen.. med fotbrekk er det INGEN mulighet..

Er du ikke enig at det er mindre trygt å dra i brekket når bilen har stor fart (i 40 sone kan jo brekket hjelpe til litt, men jeg tenkte mer på høyere hastigheter).

- 2005 Audi 2.0TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man bør kanskje ikke øvelseskjøre med folk som har tendens til

å være hysteriske, samt at ledsager bør vite konsekvensen

av å dra brekket i stor fart. Kanskje prøve ut dette på en

egnet plass på forhånd?

 

men som det blir sagt tidligere her, bedre med en liten mulighet

til å stoppe, enn ingen :)

Life without knowledge is death in disguise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Slim!

Er du ikke enig at det er mindre trygt å dra i brekket når bilen har stor fart (i 40 sone kan jo brekket hjelpe til litt, men jeg tenkte mer på høyere hastigheter).

 

 

Tja.. kan si det slik da.. at en som øvelseskjører burde kun kjøre i maks 40 i lite trafikerte gater eller på tomme plasser fram til han/henne behersker bilen godt nok til å kunne stoppe i en eventuelt nødsituasjon

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til jeg var 17 hadde vi en gammel Mercedes (like gammel som meg faktisk), og da overtalte jeg far til å kjøpe ny Audi med brekk i stedet for Mercedes uten brekk i midten, slik at jeg kunne øvelseskjøre lovlig!

 

Men egentlig helt teit, hadde aldri bruk for brekket!

 

Og hvis man virkelig får bruk får brekket, betyr det bare at man ikke burde tatt turen ut på veien enda!

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

Og hvis man virkelig får bruk får brekket, betyr det bare at man ikke burde tatt turen ut på veien enda!

 

Blir helt feil å si det slik.. Uventede ting kan skje, slik er det..

 

Det blir jo det samme som å si at du ikke trenger bruke sikkerhetsselen - for hvis du trenger den så burde du ikke tatt turen ut på veien enda!

 

med på tanken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

 

Blir helt feil å si det slik.. Uventede ting kan skje, slik er det..

 

Det blir jo det samme som å si at du ikke trenger bruke sikkerhetsselen - for hvis du trenger den så burde du ikke tatt turen ut på veien enda!

 

med på tanken?

 

Jodda litt enig.

Ville egentlig poengtere at man ikke bør ta med ungen sin ut i trafikken før man har lært å håndtere bremsepedalen... Selvfølgelig forstår jeg hensikten med at man skal ha brekk tilgjengelig. Hvis jeg om et par år skal ut å øvelseskjøre med noen, så har jeg ikke det problemet, har nemlig ekstra pedaler! hihi!

:D

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt den tanken selv mangen gang den gang jeg øvelseskjørte. Men når jeg tenker over det så tror jeg ikke den met hysteriske moder engang hadde nappa i spaken. har aldri hørt eller opplevd at dette har skjedd med noen.

 

det første året jeg øvelseskjørte kjørte jeg MB 230 med tråbrekk og Manuell kasse da seff;) gikk helt fint det:D:D hva skal man vell med brekk når man har rwd:cool: ;) Møtte heller aldri snuten når jeg øvelseskjørte. så slapp noe pes med det!

Opel Astra1,7 TDI

Nissan 200sx s13 D-Spec

BMW e28 Is bil

Suzuki bandit Draps maskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Erik Braseth

Jeg og fatter'n hadde en grei deal når jeg av og til øvelseskjørte med Buicken vår.. Der var det automat og fotbrekk. Hvis han kauka "brems" så skulle jeg, uten å tenke meg om, bremse. Fikk aldri testa det ut, men det er jo mer effektivt enn å dra i et håndbrekk :rolleyes:

nei det vil jeg ikke si meg enig i.. En person som er helt fersk i trafikken kan få panikk å ikke vite hva man skal gjøre. dermed stivne.. dette varierer jo fra person til person..

Opel Astra1,7 TDI

Nissan 200sx s13 D-Spec

BMW e28 Is bil

Suzuki bandit Draps maskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det nevnes at jeg da hadde øvelseskjørt i litt over ett år da dette var tilfellet. Men dette passer jo ikke for alle, det er jo veldig individuelt med slike saker. Det ble aldri dratt i brekket da jeg øvelseskjørte med vanlig brekk heller. Jeg fikk beskjed om å bremse en gang, da det kom en skrulling som brøyt vikeplikta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår