Gå til innhold

Fordeler/ulemper ved Superb 1,4 TSI

Ranger emnet


samsung

Anbefalte innlegg

hei

 

er det noen fordeler/ulemper ved og kjøpe en Superb 1.4 TSI 125 HK.

kjører ca 8000-10 000 km i året. har sjelden/aldri fullastet bil.

tilhenger trekkes med firmabil.

 

har testkjørt denne idag og ble nesten velsignet. er jo knall god og kjøre.

har idag en C4 Grand Picasso og det var stor foskjell på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Skal kjøpe ny Skoda Superb, og

har hatt en superb 2011 SV 1.6 CR på lån i helga. Var svært skeptisk til en så liten motor i en så stor bil på forhånd, men må innrømme at jeg er positivt overrasket over motoren, som stort sett fungerer veldig fint. Er vant med 1.9 131 hk 4 motion, og kjenner alikevel litt på at motoren nok vil bli en aldri så liten kilde til irritasjon på sikt, da man må gire ofte og planlegge forbikjøringer. Jeg synes også at forskjellen mellom 1 og 3 personer i bilen er merkbar, og lurer litt på om ferieturen med fullastet bil vil bli idyll.

 

2.0 tdi Cr er overhode ikke kompatibelt med budsjettet. Alle tester og biljournalistikk jeg har lest er full av lovord om 1.4 TSI, som er en mulighet, og kjenner at jeg kanskje har mest tro på denne motoriseringen, da den anbefales i både superb og touran osv. Problemet er at aktuell forhandler ikke har noe VAG stående med denne motoren, og at den i så fall må kjøpes "uprøvd" og usett. Dette skremmer meg litt, da jeg har prøvd 1.6 tdi, og vet at dette fungerer sånn nogenlunde greit.

 

Familieforøkelse ventes i starten av Februar, så ting må skje kjapt, og har ikke tid til å vente i månedsvis på å få prøvekjørt tsien.

 

Så... Er det noen her som har prøvd begge? Hva anbefales? Og hva ble utslagsgivende for ditt valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd 1,6 CR TDI, men har lest at den oppleves som litt daff. 1,4TSI har jeg lest bare godt om. Dreiemomentet er på høyde med de gamle 1,8T-motorene med 150hk. 1,9/130hk har jo en del mer dreiemoment, så det vil du nok merke. En bekjent har en ny Octavia med 1,4TSI og DSG, han er kjempefornøyd, men hadde til sammenligning Passat 1,6 bensin før det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv prøvd superb stv med 1,4 tfsi og ble imponert.

Det er jo ikke allverdens med kraft i den sefølgelig, men du kommer deg fint frem.et

Den hadde draget til en diesel, men muligheten til å trekke den på turtall.

Ikke er det vibrasjonene og knatringen dieselen klarer å få til heller :)

Har ikke prøvd den nye 1.6 tdi saken, men eg hadde valgt bensin over diesel i dette tilfelle.

Skoda Fabia 1.9tdi 2009mod

Skoda Octavia RS tfsi 2006mod

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så mye støy/knatring eller vibrasjoner i de nye CR-motorene, i alle fall ikke sammenlignet med de gamle. Men jeg heller faktisk mot 1,4'n jeg også, riktignok kun basert på det jeg har lest av tester av begge samt hva en bekjent har av erfaring med 1,4-literen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

 

Undertegnet kontrakt på mandag, og får levert en 1.6 cr tdi først i mai. Gleder meg, men er fortsatt usikker på motorvalget. Vurderte en stund å fly til oslo for å prøve en 1.4 tsi i drammen, men slo det fra meg.

 

Dieselen var overaskende bra motorvolum tatt i betraktning, oppleves ikke som grusomt undermotorisert, og har futt helt opp til 4500 rpm, og tenker å være pragmatisk og bestemme meg for at jeg har gjort et godt valg selv om jeg nok i likhet med dere heller til at det er mer futt i bensinmotoren.

For å bedrive litt lun stigmatisering, Bærumsmann; det kan vel ikke tenkes at du har lest DN sin storslakt av den nye passaten med 1.6 cr? Den synes i alle fall jeg at stod frem som lite seriøs

 

Dukker en anledning til å prøvekjøre 1.4 opp, går det an å gripe muligheten, da bilen ikke produseres før i uke 15. Folk som selger ting bruker jo ofte å være fleksible og velvillige bare beløpet på bunnlinja går i rett retning.

Endret av johanelias
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, blir vel spennende med ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd med denne også :) Har vel skumlest DN sin test av Passat, men det er andre tester jeg mener å huske omtalen av 1,6CR fra. Men så veldig negativt var det ikke, den duger helt greit er inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest noen tester. Nå har du jo selv prøvd den og er fornøyd, da er jo alt bra? :) Ha også i bakhodet at dieselmotorer trenger litt lenger tid på å "løsne", de blir ofte en del sprekere etter alt fra ca 10' - 20' km.

 

Tipper du blir fornøyd, ellers finnes det sikkert muligheter for å gjøre om på bestillingen eller "justere" motoren litt ;)

 

PS: Forrige bilen min var en -07 Passat 1,9/105hk (pumpedyse). Den dugde helt fint, spesielt på småkjøring, var bare ved forbikjøringer i høyere hastigheter jeg kunne tenkt meg litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår