Gå til innhold

johanelias

Bruker
  • Innholdsteller

    10
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om johanelias

  • Bursdag 11/25/1982

Contact Methods

  • Bosted
    Oslo

johanelias's Achievements

  1. Selger 4 borbetfelger med gode nokian hakka R piggfrie vinterdekk. Felgene er 5x112 ET40, dekkene 195 65 R15. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44593256 Pris 2500 eller bud.
  2. Takk for svar, alle sammen. Bilen er en GLX, ja. Finner ikke oljelekkasje, og demperene virker tilsynelatende funksjonelle. Venstre side bak er mye bedre enn høyre, på venstre side er det god plass til en finger, på høyre side er det bare en halv centimeter klaring med tom bil. Var nettopp i telefon med selger,som jeg har et godt inntrykk av, og han hevder at han kjørte bilen flerfoldig titalls mil med 4 personer i bilen uten problemer, da med sommerdekkene på. Vedkommende er bilmekaniker, og han sier at han mener at demperne skal være bra. Han mener at det skal være tilstrekkelig å bytte til vinterdekk med korrekt dimensjon for å få problemet ut av verden. Må vel ta bilen med på et verksted for å få dem til å vurdere demperne.
  3. Takk for svar! Bilen er veldig lav bak selv når den er tom, og det er knapt klaring fra dekk til kanten på hjulbuen. Så vidt mulig å få inn en finger. Det jeg er usikker på er om det skal være så mye plass der selv med rett dimensjon/høyde. Ser for meg at det kanskje er plass nok til dekket inni hjulbuen , og at det kanskje skal være så lavt, så lenge dekket bare havner lengre inn. Dekket tar borti kanten/falsen på hjulbuen. I følge servicemanualen kan jeg bruke dekk i dimensjonen 185/65 R14, 185/65R15, og 195/60R15
  4. Kom nettopp hjem etter å ha hentet ny nummer to-bil, en mazda 626 stasjonsvogn 1999. Hadde en grei kjøretur de 11 milene fra bakgårdsforhandleren, men fikk et problem så snart vi var to voksne i bilen. Med sommerdekkene i bagasjerommet, og to personer i bilen, tar bakdekkene borti skjermene stort sett hele tiden, og bilen fremstår ikke som kjørbar. Vinterdekkene som står på bilen er nokian hakapelitta piggfri på borbet-felger i dimensjonen 195/65 R15. Jeg tror ikke disse er orginale/ er kjøpt til bilen. Sommerdekkene, som jeg antar står på stålfelgene som fulgte med bilen, er i dimensjonen 185/65 R15. Synes det er rart at et så lite avvik skal få så store følger. Er det etter all sannsynlighet nok å erstatte vinterdekkene med rett dekk i dimensjonen 185/65 R15 for å få problemet til å forsvinne? Eller er det sannsynlig at bilen er forsøkt senket, eller at det er noe med inpress/spacere , eller noe i den gata der jeg overhodet ikke har peiling på? HAr vanskelig for å se for meg at en mazda 626 blir noe mindre nitrist med aldri så mye senk/styling, men kan vel være en eller annen som kan finne på å tukle selv med en mazda 626? Mvh Johan
  5. Takker for svar. Undertegnet kontrakt på mandag, og får levert en 1.6 cr tdi først i mai. Gleder meg, men er fortsatt usikker på motorvalget. Vurderte en stund å fly til oslo for å prøve en 1.4 tsi i drammen, men slo det fra meg. Dieselen var overaskende bra motorvolum tatt i betraktning, oppleves ikke som grusomt undermotorisert, og har futt helt opp til 4500 rpm, og tenker å være pragmatisk og bestemme meg for at jeg har gjort et godt valg selv om jeg nok i likhet med dere heller til at det er mer futt i bensinmotoren. For å bedrive litt lun stigmatisering, Bærumsmann; det kan vel ikke tenkes at du har lest DN sin storslakt av den nye passaten med 1.6 cr? Den synes i alle fall jeg at stod frem som lite seriøs Dukker en anledning til å prøvekjøre 1.4 opp, går det an å gripe muligheten, da bilen ikke produseres før i uke 15. Folk som selger ting bruker jo ofte å være fleksible og velvillige bare beløpet på bunnlinja går i rett retning.
  6. Skal kjøpe ny Skoda Superb, og har hatt en superb 2011 SV 1.6 CR på lån i helga. Var svært skeptisk til en så liten motor i en så stor bil på forhånd, men må innrømme at jeg er positivt overrasket over motoren, som stort sett fungerer veldig fint. Er vant med 1.9 131 hk 4 motion, og kjenner alikevel litt på at motoren nok vil bli en aldri så liten kilde til irritasjon på sikt, da man må gire ofte og planlegge forbikjøringer. Jeg synes også at forskjellen mellom 1 og 3 personer i bilen er merkbar, og lurer litt på om ferieturen med fullastet bil vil bli idyll. 2.0 tdi Cr er overhode ikke kompatibelt med budsjettet. Alle tester og biljournalistikk jeg har lest er full av lovord om 1.4 TSI, som er en mulighet, og kjenner at jeg kanskje har mest tro på denne motoriseringen, da den anbefales i både superb og touran osv. Problemet er at aktuell forhandler ikke har noe VAG stående med denne motoren, og at den i så fall må kjøpes "uprøvd" og usett. Dette skremmer meg litt, da jeg har prøvd 1.6 tdi, og vet at dette fungerer sånn nogenlunde greit. Familieforøkelse ventes i starten av Februar, så ting må skje kjapt, og har ikke tid til å vente i månedsvis på å få prøvekjørt tsien. Så... Er det noen her som har prøvd begge? Hva anbefales? Og hva ble utslagsgivende for ditt valg?
  7. Har en Ford fiesta som begynner å ha gjort sitt for meg, og tenker å selge den da vi ikke lenger har behov for to biler. 97 modell 1.25 16v 5 dører , km stand 140 000 Bilen er bra teknisk, og har ingen feil meg bekjent. Rust derimot. Her har den det vanlige langs hjulbuer, samt litt bobling oppover sidene. Høstens dekkskift var en spennende opplevelse. Undersiden av kanalen på den ene siden er gjennomrustet, og det er nå ett hull på ca 3 x 8 centimeter under bilen under førerdøra, samt at området rundt er ganske morkent. Bilen ble EU-godkjent for en del måneder siden, og det er over ett år til neste anledning. Ved forrige eu-kontroll gikk bilen rett igjennom, og de på verkstedet sa at den aktuelle rusten, som sikkert ikke var så mye bedre enn nå, ikke var noe problem med tanke på å få den igjennom EU-kontroll. Jeg tenker å selge bilen nå fordi det passer seg slik, og tenker selvfølgelig å være ærlig, og brudepynting med stålplast eller andre remedier er utelukket. Det som er vanskelig er prisforlangende, og synes det er vanskelig å vite hvor jeg skal legge meg. Kjøper har jo ikke bil i 10 år, men 3-4 bør jo være overkommelig forutsatt at den går igjennom EU-kontroll en gang til? Hvor mye rust må det være før den ikke kommer igjennom EU? Og hvilket beløp kan jeg skrive på annonsen uten å kjenne skammen brenne?Ser jo prisnivået for aktuell modell på finn, og kan ikke tenke meg at det finnes rustfrie eksemplarer, men vanskelig å vite...
  8. Skulle kjøre rundt 30 mil i går. Etter rundt 23 mil begynte plutselig rattet å danse og riste. Det var forholdsvis sterke utslag i rattet fra "ti til to", og fikk en rimelig svømmende kjørefølelse. Stoppa bilen, og begynte å kjøre etter en stund. Da føltes plutselig alt normalt. Merkelige greier, da jeg i utgangspunktet var sikker på at noe viktig og dyrt hadde rast fullstendig. Hva kan dette være?
  9. Vurderer nyere bil, og kunne i den forbindelse tenkt meg noen synspunkt på hvor mye jeg kan forvente å få for bilen min. Er en 2002 mod passat 4motion comfortline 1.9 tdi 131 hk km 238 000 Grønn metallic. Cruise controll, xenon, takluke, ny reg reim, integrert bluetooth, stoff sportseter, 6tr man kasse, Lakkn reflekterer km, men ingen bulker, i god stand, men elektronikken er på sedvanlig vag-vis lite begeistret for kulde, Nøye fulgt opp i hele livsløpet, kjøpt hos merkeforhandler for 1 år siden. På forhånd takk for svar.
  10. Har en 02 Passat 4motion 1.9 tdi, kjøpt hos forhandler for ca. fire måneder siden. Bilen fungerte fint helt til for et par dager siden, da den plutselig stoppet under fin, rolig kjøring i by. Fikk ikke til å starte den, så måtte få den tauet til forhandler. De ringte etter hvert og sa at dynamoreima hadde røket, og at reim og arbeid ville komme på ca. 3000. Noen timer senere ringte de derimot igjen, og sa at dynamoreima hadde flerret opp registerreima, og at denne også måtte byttes, til en samlet sum på smått lekne 14 000kr. Bilen har gått 226 000, og registerreima ble sist byttet på 180 `. Synes dette høres svært merkelig ut. Noen som har vært borti noe lignende? Finner det rart at dynamoreima skal ligge på en plass der den potensielt kan skade reg reim, og trodde i så fall at den ville bli skiftet paralellt med reg reim i samme intervall for å sikre at dette ikke kunne skje. Hadde regreima røket ville det vel blitt 50 000 i utlegg i stedet, og finner det svært eiendommelig at en bagatell som dynamoreim kan forårsake slik skade.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår