Gå til innhold

Vakuumslanger på X20XEV

Ranger emnet


Krabbefett

Anbefalte innlegg

Hey. Jeg har som sagt i en tidligere tråd bytta motor og bygget om til manuell på en Astra 2.0l.

 

I dag har jeg endelig fått på det orginale innsuget fra Astraen og ikke omega-innsuget som stod på. Det hjalp en hel del å bytte den, men jeg er veldig usikker på 2 vakuumslanger.

 

Det er en utgang helt i bunnen av innsuget. (Hvor skal den til?)

Så er det en rett ved spjellet på toppen. Ved siden av slangen som går fra bremseforsterkeren. (Se bilde under) (Hvor skal den til?)

 

Om noen vet, så let me know!!

 

01.jpg

02.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den står på en kontakt på andre siden av spjeldet. som går inn i speldets øvre del.

 

Skjønte ikke den jeg. Btr skal vel ikke stå på en annen kontakt, eller mente du at den var koplet på andre siden på vakum?

 

Kan også være vakum sak til EGR dritet som XEV kom med! Eller slik tilskuddsluft som blir blåst inn i eksosen.

Monza 3.0 24v Turbo - Prosjekt

Monza 2.5 12v - Bruksbil

Vectra A 2.0i 8v - Bruksbil m/trim

Vectra A 2.0i 8v - Delebil

Manta A 2.0i 8v - Solgt / Omega A 2.0i 8v - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ikke snøring :P Jeg har bare bytta motoren jeg. hehe

 

Men jeg vet at den ikke er til EGR, for det er den hvite du ser på bildet der som går inn på siden av innsuget under de små vannslangene på toppen.

 

Det jeg mente var:

På spjeldet (der jeg dytter på luftfilterslangen) er det en liten vakuumkontakt på venstre side (i forhold til bildet) helt på toppen på siden.

Ser at på omegasugeren at vakuumutgangen er under den "flappen" inne i spjeldet, men på denne er det over "flappen". Aner ikke om dette er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bry til å ta et bilde på andre side også?

 

Kan ikke være tomgangsreg. som sitter der?

 

Lenge sia jeg har skrudd på disse motorene så husken er litt dårlig.

Monza 3.0 24v Turbo - Prosjekt

Monza 2.5 12v - Bruksbil

Vectra A 2.0i 8v - Bruksbil m/trim

Vectra A 2.0i 8v - Delebil

Manta A 2.0i 8v - Solgt / Omega A 2.0i 8v - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke helt klok på bildene, men vil anta at en nippel som sitter før spjeldet er til vanlig veivhusventilasjon (med mindre denne sitter på innsugslangen et sted). Nippelen som sitter etter spjeldet på X20XEV (som ofte går tett) er til veivhusventilasjon når spjeldet er stengt.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sykt bra feedback på forumet her!

Kudos

 

Edit: etter en haug med googling fant jeg forresten muligens svaret på mye av det selv. Det eneste jeg lurer på nå er den nippelen på bilde 1 i tråden (første innlegg, bilde 1).

 

15cu8.jpg

Her fant jeg hvertfall ut hvor vakumslangen i bunnen av innsuget skulle.

 

22ac0.jpg

Og her fant jeg ut hvor den tynne slangen fra toppdeksel skulle.

 

Uansett takk for svar fra dere som har prøvd å hjelpe :)

 

Bildene fant jeg på denne siden.

Endret av Krabbefett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger fortsatt hjelp med vakumslangene. Ingen opel-eiere som har samme motor som meg som vil ta et bilde å legge ut?

 

Lurer på denne:

agr2-17674.JPG

Hvor skal denne?

 

Denne:

denne.jpg

På siden av innsuget. Stussen er ca 5-6mm i diameter.

 

Og denne:

01.jpg

Fra første innlegg

 

Hadde satt pris på om noen bare kunne tatt bilde av sitt motor-rom hvor hele siden av motoren er fotografert og hvor slangene skal.

(Foto på førersiden)

Tar en pers. rundt 5 minutter og stikke å åpne panser å ta et bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve å forklare.

 

agr2-17674.JPG

Skal til denne

denne.jpg

 

 

01.jpg

Denne skal til EGR-ventilen

 

Resten står egentlig på bildene.

Den "F-slangen" går jo bare på et sted.

 

Vakumen til bensin skal på spjeldhuset (Den nærmeste nippelen)

Hørte at denne skulle stå under spjeld"flappen", men han ene på opel sa at det ikke hadde noe å si, så hos meg er denne nippelen over "flappen".

 

Skriver en bedre guide på pdf også, så send meg pm om du er interessert. Blir vel ferdig i dag med alle illustrasjoner og tekst samt dimensjonene på slangene og rør.

 

Edit: Ville også sjekka massemengdemåleren og kjørt en feilsjekk.

Jeg fikk opp 9 feilkoder og bilen gikk som en dass. Bytta massemengdemåleren og bilen ble mye bedre og alle feilkodene forsvant :)

Endret av Krabbefett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår