Gå til innhold

Audi A3 2.0 TDI Q som rister

Ranger emnet


paalsen

Anbefalte innlegg

Bilen begynner å riste fra ca. 1500 til ca. 2500 rpm oftest etter at jeg har kjørt litt med den og den er varm. Og det er ikke bare litt risting heller- det skaker og dunker slik at jeg nesten er redd for at hele bilen skal falle sammen!

 

Så kommer den store frustrasjonen! Har hatt bilen på verksted nesten fire uker for å finne ut av dette! Over to uke hos en Møller forhandler her i Norge, og nå står den hos en Audi forhandler i Sverige på andre uken. Ingen av de har klart å finne ut av hva det er. Siden det ikke er noen feilkoder så klarer de ikke å finne feilen sier de. Javel, hva gjør jeg da? Det er utrolig frustrerende at de ikke finner ut av hva det er

 

Har til nå:

  • Hatt service på den, olje, filter etc
  • Skiftet luftmassemåler
  • Skiftet gasspjeld
  • Trykktestet anlegget
  • Skifet dobbeltmassesvinghjul
  • Skiftet clutch
  • Pluss diverse andre us som de sier de har gjort.

 

Vet ikke hva de har sjekket av drivverk utenom clutch.

 

Har selv ikke det minste peiling på bil.

 

Så hva gjør jeg? Noen forslag? Er dette under noe som kan være årsaken?

 

  • Coiler?
  • Indre drivledd?
  • Motorfester?

 

paalsen

Endret av paalsen
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så ille som du beskriver så virker det jo meeeeget merkelig at dem ikke klarer å finne ut av det....?

 

Kan være ganske mye i grunn, men ville jo satt en knapp på noen form for innfestning - motorfester osv.

 

Kan det være feiltenning ? Nei, virka veldig merkelig hvis det er så ille som du beskriver som sagt...

 

Lykke til damndamn

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så ille som du beskriver så virker det jo meeeeget merkelig at dem ikke klarer å finne ut av det....?

 

Ja det er nettop dette jeg syntes er så rart. Når de prøvde fikk de nesten sjokk over hvor ille det ristet, og de mente bilen nesten ikke var kjørbar. Syntes det er utrolig at de ikke klarer å finne ut av dette når problemet er så veldig tydelig.

 

.men ville jo satt en knapp på noen form for innfestning - motorfester osv.

 

Ristingen kommer for full styrke ved gasspådrag 1500-2500 rpm når bilen er blitt varm. Og det føles også som det bare blir værre og værre jo lenger jeg kjører. Om problemet var innfesting/motorfester- ville ikke dette kommet også når bilen var kald?

 

Har kun brukt bilen på noen småturer i nabolaget etter denne ristingen begynte, er redd for å gjøre ting værre enn de er. Og nå er den stuck på verksted i Sverige. Litt fortvilende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nettop dette jeg syntes er så rart. Når de prøvde fikk de nesten sjokk over hvor ille det ristet, og de mente bilen nesten ikke var kjørbar. Syntes det er utrolig at de ikke klarer å finne ut av dette når problemet er så veldig tydelig.

 

 

 

Ristingen kommer for full styrke ved gasspådrag 1500-2500 rpm når bilen er blitt varm. Og det føles også som det bare blir værre og værre jo lenger jeg kjører. Om problemet var innfesting/motorfester- ville ikke dette kommet også når bilen var kald?

 

Har kun brukt bilen på noen småturer i nabolaget etter denne ristingen begynte, er redd for å gjøre ting værre enn de er. Og nå er den stuck på verksted i Sverige. Litt fortvilende :)

 

Du har rett i det, ville nok vært der hele tiden ja...

 

Noe med svinghjul da kanskje ? Eller noe annet som roterer med turtallet ? Skyter i blinde her...

 

Må hvertfall huske på å komme med årsak når den engang kommer fram i lyset =) Kjenner man blir nysgjerrig...

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe med svinghjul da kanskje ?

 

Har skiftet dobbeltmassesvinghjul, men det er kanskje flere svinghjul?

 

Har som sagt tidligere ikke peiling på bil, men akkurat det her trigger meg noe utover det å vaske og fylle diesel :).

 

Skal oppdatere denne tråden etterhvert som det skjer noe, om det skjer noe! I første omgang skal bilen få stå på verkstedet i Sverige helt til de blir så frustrerte og lei den uløste saken som står rett uten for veggen deres at de slenger bilen på en henger og kjører den hjem til meg.

 

paalsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltmassesvinghjulet har jeg hørt er en kjent svakhet. Selv om dette er skiftet, så skal du ikke se bort fra at det kan være feil på det nye også... Men at det skulle riste så fælt hadde jeg ikke trodd, men turtallsområdet stemmer i alle fall bra ift. det.

Er ristingen like ille uansett hvilket gir du har den på i det turtallsområdet, eller er det verre ved belastning på høyere gir? Uansett, vanskelig for oss ikke-mekanikere å svare noe bedre enn de på verkstedet som burde kunne det kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ristingen like ille uansett hvilket gir du har den på i det turtallsområdet, eller er det verre ved belastning på høyere gir?

 

Det rister på alle gir, men blir værre/kraftigere på høyere gir.

 

Prøvd å bytte bensinfilter?

 

Jeg hadde bilen på service uken før ristingen begynte, og der ble det skiftet dieselfilter. Dette filteret er også byttet i ettertid for å eleminere en feilkilde.

 

Kan det rett og slett være turbohavari?

 

 

paalsen

Endret av paalsen
Tillegsspørsmål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde for øvrig mye tull med en Seat (med originalt Golf GTI motor, 2,0 115 hk) for mange år siden. Inn og ut av verksted i over 1 år. Til slutt hadde de byttet deler for 20.000,- og fant ut at det var dårlig lodding til hjernen + noe med et bensinrelé eller noe. Ikke at det kan direkte overføres til din bil, men det var i alle fall ikke lett å finne ut av den gang.. Vil tro de har utelukket slike enkle ting som turbo, svinghjul og andre åpenbare ting, men man vet aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bilen noen gang vært trimmet?

Ja den er chippet, det har den vært hele tiden mens jeg har hatt den. Bruker bilen lite, kun på langturer når jeg skal hjem (E6), og jeg har kjørt den veldig pent. Men selvølgelig kan det skje noe alikevel.

 

Den har gått helt strøkent frem til i vinter. Merket det etter jeg hadde den service, men jeg kan ikke skjønne at denne servicen kan ha sammenheng med problemene. Heller ikke chippingen. Hadde det blitt overført feilkoder etc skulle jeg vel ha merket dette med en gang?

Endret av paalsen
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen din var inne til service hos møller kan de ha overskrevet chiptrimmingen din, er vanlig at de dytter inn nye oppdateringer under service, og dermed ødelegger evt trimming på den måten. Datakoden for trimmingen må legges inn igjen av deg selv etterpå etter service for å kunne virke igjen. Eller, er det trimmet via en sånn boks som kobles inn imellom ett sted så kan den MEGET mulig være årsak. Har du opplyst møller om chiptrimmingen? Hvis bilen er ny ligger du dårlig an for å få dette dekket av møller norge på garanti ved evt trimming....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har i alle fall hørt at det er ganske vanlig med risting etter trimming av disse, pga dobbeltmassesvinghjulet, men selvsagt ikke slik du beskriver. Holder fremdeles en knapp på svinghjulet, men vanskelig å si, de burde jo ha såpass peiling der at de dobbeltsjekker dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen din var inne til service hos møller kan de ha overskrevet chiptrimmingen din, er vanlig at de dytter inn nye oppdateringer under service, og dermed ødelegger evt trimming på den måten. Datakoden for trimmingen må legges inn igjen av deg selv etterpå etter service for å kunne virke igjen........Har du opplyst møller om chiptrimmingen?
Dette sa jeg klart i fra om før bilen ble levert inn på service, og da ble jeg forsikret om at chippingen ikke ble påvirket av det som skulle skje under servicen. Jeg spurte også om dette i ettertid da problemet dukket opp og da sa de at de ikke hadde vært koblet opp mot ECU og gjort endringer. Bilen er "flashet" via ECU. En mulighet er å legge inn igjen orginal softwaren, eller legge inn igjen den modifiserte versjonen på nytt.

 

Ok, har i alle fall hørt at det er ganske vanlig med risting etter trimming av disse, pga dobbeltmassesvinghjulet, men selvsagt ikke slik du beskriver. Holder fremdeles en knapp på svinghjulet, men vanskelig å si, de burde jo ha såpass peiling der at de dobbeltsjekker dette.
Svingmassehjulet er skiftet nå mens bilen står på verkstedet i Sverige. Kan muligens være en feil også på det nye som er satt inn, men hvor stor er oddsen for dette?

 

Men er det kun ved kjøring ristingen forekommer eller skjer det også når bilen står i ro og du ruser motoren?
Det er kun ved kjøring den rister, ikke når jeg ruser den.

 

 

Jeg har en ukvalifisert følelse av at det er noe mekanisk- at problemet ligger i drivlinjen et sted. Ristingen/bankingen er så "hard" at det føles slik for meg. Det vises heller ikke feilkoder i bilen eller når det er koblet opp diagnoseutstyr på den. Hva kan det si meg om jeg holder turtallet i problemområdet trår inn clutchen- og ristingen stopper! Kan dette være en indikasjon på at problemet ligger i gearkasse/drivlinje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår