Gå til innhold

Skurring i høytalerene

Ranger emnet


mazdaeiger

Anbefalte innlegg

Hei!

Har for en stund siden skiftet ut høytalerene mine i min Mazda 626, siden de gamle orginale var sprengt når jeg kjøpte bilen.

 

Men når jeg skrur opp volumet litt så skurrer lyden veldig! (hørest nesten sprengt ut) Kan det vere spilleren som ikke er kraftig nok for høytalerne?

 

Spilleren er en Pioneer 4x50w (husker ikke "modellen" i farten)

 

Høytalerene er noen billige biltema høytalere:

 

Fremme: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Hoyttalere/Bilhoyttalere-4-2-veis/

 

Bak: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Hoyttalere/Bilhoyttalere-65-toveis/

 

På forhand takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg veldig lite greie på bilstereo, men mener alt er koblet rett. Koblet ledningene til høytaleren via "sukkerbit" siden dem var koblet med stikk der fra før. Men det skal vel ikke ha så mye å si?

Når det gjelder bass så har jeg den akkurat på middels. Eq på spilleren står på "rock" (men er dårlig på alle eq stillingene uansett)

Endret av mazdaeiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du meiner at du har kobla rett, er nok ikkje bra nok.

Sjekk at du har kobla rett og at ingen av høgtalerledningene er borti jord eller kvarandre. (bak spiller og ved høgtalerene)

 

Skru av alt som har med lydinnstillinger å gjera. (lodness, bass, rock osv)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjekk over å skjekket nå, så nå er jeg sikker på at alt er rett koblet iallefall ;) Tok av eq å hadde alt stillt på "0" Men problemet kommer med en gang jeg skrur volumet en del.. Å når jeg spiller lavt er også lyden veldig tam og kjedelig.

 

Men 4x50w står det på spilleren.. Er det W i RMS eller peak som er vanlig og oppgi? En som mente at spilleren ikke er kraftig nok uten forsterker til å drive høytallerne mine uten forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilleren har nok ca 20w rms

 

Spilleren skal nok klare å drive høgtalerene dine.

Sjekk om basselementa får for lang vandring med litt høgt volum. (vil jo da skurre)

Gjelder dette fram og bakhøgtalerene+ (bruk fader for å sjekke dette)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei! Gjelder både fremme og bake..

Men framme i tillegg til skurrette lyd, så smeller det litt også om jeg drar opp lyden en del..

Minner meg litt om lyden til de gamle sprengte høytalerene. Bare at der knitret det og smalt med en gang jeg skrudde opp volumet omtrent og så var lyden helt uten bass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordingsfeil?

 

Fint med litt input ifra andre.

Viss det er original bilstereokablene som blir brukt, kan dette væra litt dårligt.

Da kan det hjelpa å legga opp ny 12v ifra batteriet og ny jord.

 

Originalledninger er ofte supertynne og tåler kanskje ikkje den ekstra strømmen som ein cd spiller trekker.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår