Gå til innhold

ønske om å kjøpe og "mekke" litt på en Rekord 2.2i motor

Ranger emnet


xGunnar

Anbefalte innlegg

nja, tror 2,0 2,2 og 2,4 innsug går over ens;) men jeg skal ikke love deg noe. en dobbel weber kan brukes for å få litt bedre ytelse og fin lyd, mens to doble webere er for gutta som liker pervers fin lyd og BRA drag.

 

veit ossen det penge greiene er :P ikke lett det ass

men om du vil ha motoren så blir vi sikkert enig;)

 

jeg vil tippe kanskje 180-200 hester om du får justert de riktig. med grenrør litt kvassere kam og mulig litt porting;) :thumb

 

STOR forskjell på innsugene...

 

gassere er oppskrytt, bytt til smidde veivlagere og bygg turbo istede! mye enklere og billigre, bytt dyser å lag en hjemmelaget turbomanifold så kan du fort får 200hk uten problemer;) bytt kam til en kvass kam så har du minimum 136hk med engang... det er en mild gatekam, disse motorene har jeg drevet med i ganske mange år, så om det er no du ska lure på så bare spørr:) vanlig pris for 2,2i med ledningsnett er 1500-2000kr. med 5trinns 240 kasse ca 1500kr ekstra men da må du klyppe og lime mellomaksel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Såpass mye ja!

Satser egentlig på rundt 150, skal ha det godkjent med rekord bremser tenkte jeg, har ikke råd for alt i verden til å kjøpe pink-settet.

Men hvilke bremser er det du skal ha, og hvilke kan jeg bruke hvis jeg skal ha 200 gamp? :D

Men er motoren i god stand?

Så du skrev den var nyoverhalt, men er dette lenge siden?

 

 

 

med 2,2 bremser kan du ha 150 hk, om du ska ha 2,2 istede for c20xe som har orginalt 150hk, kan du bytte kam, effektannlegg, justere fordelern litt, og litt sånn annet småtteri så har du fort 150hk;) om du ska ha 200gamp i en ascona b, må nesten være 2,2 bremser som du forhåndgodkjenner bilen med 150hk, så kan du bygge på etter det;) bakaksel kan du bygge om fra volvo. eller en gsi aksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STOR forskjell på innsugene...

 

gassere er oppskrytt, bytt til smidde veivlagere og bygg turbo istede! mye enklere og billigre, bytt dyser å lag en hjemmelaget turbomanifold så kan du fort får 200hk uten problemer;) bytt kam til en kvass kam så har du minimum 136hk med engang... det er en mild gatekam, disse motorene har jeg drevet med i ganske mange år, så om det er no du ska lure på så bare spørr:) vanlig pris for 2,2i med ledningsnett er 1500-2000kr. med 5trinns 240 kasse ca 1500kr ekstra men da må du klyppe og lime mellomaksel..

 

Men jeg fryktelig glad i lyden av gasserene, også er jeg samtidig glad i litt old school!

Men sant nok har jeg drømt mye om turbo, men er redd for at dette ikke skal bli godkjent, for da er det mange penger rett i dass!

Vet du hvilke bremser jeg skal bruke hvis jeg skal ha rundt 200 hester?

Det var jo en motor på rundt 150 hk jeg tenkte meg, med tanke på at da kan jeg bruke rekord bremsene. Er heller ikke kompetent på mekking, men har noen venner som er det, så jeg er med å hjelper dem på verkstedet foreløpig.

Men hvor mange hester ville jeg fått med: grenrør, et eller annet slag effektanlegg, 2 dobble 45 webere og en slik mild gatekam du snakket om?

Er foresten veldig glad for at noen vil hjelpe meg med dette!

TUSEN TAKK!

Drømmen er en Opel ascona b 2.2, med to dobble webere, grenrør, og 2,5" eksos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, du får ikke godkjent ascona med mer enn 150 hester... og 300Nm :( er ikke typegodkjent for mer :(

 

det er jeg ikke sikker på, men han jeg kjøpte bilen av sa det at motoren er overhalt for ikke så lenge siden. så ta det med en klype salt. men INGENTING slår forgasserlyden, sannt det du sier 2,2 og 2,4 er lik ikke 2,0 ;) my bad :P

 

jeg ville ikke ha gått for turbo... alle skal liksom ha det, og det er værre å få godkjent med turbo... hadde jeg vært deg ville jeg ha satt på to doble 45 og grenrør/sporteksos annen kam, eventuelt porta toppen, og droppa turboen.. er liksom ikke like my sjarm liksom med turbo...

 

er veldig smak og behag;)

 

bare pass på å benke den med mindre enn 150 hester! så får du den godkjent. bruk rekord 2,2i bremser. mer er ikke vits;)

1981 Opel Ascona B (16v prosjekt)

http://www.bilforumet.no/prosjektforum/260484-1981-ascona-b-16v-prosjekt.html

 

GRETRAG 265 KJØPES - 47244118 alt av interesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel hovedsaklig det jeg tenker også, de fleste kjører på med turbo, og jeg har ikke lyst på det på denne bilen, men skal ikke se bort ifra at det blir det på en annen bil i fremtiden! :D

 

Gassere høres bare gromt ut, og hvis jeg får til dette blir det rett og slett konge spør du meg!

 

Siden det blir en førstebil skal jeg nøye meg med 150 gamp til å begynne med, også heller bygge på etterhvert! :D

 

Hva er planen for hester i prosjektet ditt?

Drømmen er en Opel ascona b 2.2, med to dobble webere, grenrør, og 2,5" eksos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig i deg;) den gasserlyden er ubeskrivelig spørr du meg;)

 

150 hester er nok i an ascona til å ha det MORRO. burde se ann hvordan det fungerer. men for all del ikke si i fra til biltilsynet om at du bygger på mer enn 150 hester ;) for da tar de skilta :(

 

planen min er original XE med powerfilter/grenrør/sporteksos og Getrag 265;) og manta GSI bakaksel med 75%diffbrems;) XE er fordi jeg vil bruke bilen MYE og på langturer og da bruker injektion mindre enn webere... men vurdere trottle bodies, og datasprut (blanding av injecltion og gasser)

1981 Opel Ascona B (16v prosjekt)

http://www.bilforumet.no/prosjektforum/260484-1981-ascona-b-16v-prosjekt.html

 

GRETRAG 265 KJØPES - 47244118 alt av interesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STOR forskjell på innsugene...

 

gassere er oppskrytt, bytt til smidde veivlagere og bygg turbo istede! mye enklere og billigre, bytt dyser å lag en hjemmelaget turbomanifold så kan du fort får 200hk uten problemer;) bytt kam til en kvass kam så har du minimum 136hk med engang... det er en mild gatekam, disse motorene har jeg drevet med i ganske mange år, så om det er no du ska lure på så bare spørr:) vanlig pris for 2,2i med ledningsnett er 1500-2000kr. med 5trinns 240 kasse ca 1500kr ekstra men da må du klyppe og lime mellomaksel..

 

nei, du kan bruke manta GSI mellomaksel som IKKE er klipp og lim;)

1981 Opel Ascona B (16v prosjekt)

http://www.bilforumet.no/prosjektforum/260484-1981-ascona-b-16v-prosjekt.html

 

GRETRAG 265 KJØPES - 47244118 alt av interesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye vil motoren min med webere bruke per mil?

Kommer jo til å dra ganske langt med den, men det kommer jo til å bli så gromt at det får bare gå! :D

Jeg gleder meg virkelig til dette nå!

 

Har foresten også vurdert xe, men liker ikke lyden like godt :)

 

Er girkassa ferdig montert på 2,2'n?

Drømmen er en Opel ascona b 2.2, med to dobble webere, grenrør, og 2,5" eksos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den er nok tørstere enn originalt. men fy pule for en lyd ass! det er liksom verdt det! men 1,5 på mila kanskje? er ikke sikker:P

 

lyden og opplevelsen er vel tøffere i en 2,2 skal jeg være enig i ;) vurderte å beholde 2,2 og gjøre som du har tenkt;) er jo ikke mye som er fetere enn lyden av en 2,2 med weber og sporteksos! er jo tøft liksom;)2,2 er jo større enn XE da ;)

 

ja, den er sitter på, men spakstellet er tatt av... veit ikke hvorfor:P men har spaken da;)

1981 Opel Ascona B (16v prosjekt)

http://www.bilforumet.no/prosjektforum/260484-1981-ascona-b-16v-prosjekt.html

 

GRETRAG 265 KJØPES - 47244118 alt av interesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spakstellet er det rett og slett girspaken og festeanordningen?

Hvor kan man få tak i dette hvis det mangler da?

 

Det frister fryktelig å gjøre det, og jeg tror det er det som kommer til å skje i fremtiden!

 

Men hvordan er det å godkjenne en trimmet motor?

Er det ike noe stress så lenge man har bremsa bilen, bremsedokumentasjon og typegodkjenning? :D

Drømmen er en Opel ascona b 2.2, med to dobble webere, grenrør, og 2,5" eksos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, rett og slett;) men du får det med da;) fant en i bagasjen;) en rett en :) ikke skakk som i ascona originalt. så jeg går ut fra att det er den som hører til ;) du får`n i allefall med om du vil ha motore og kasse;)

 

ja, og så er det morro å IKKE kjøre sånn BMW 318 liksom:P eller golf -.- syns jeg da:)

 

så lenge du har bremsepapirer i orden og har laget bilen "riktig" sånn at biltilsynet ikke finne noe å pirke på. men bare stikk til nermeste biltrangsyn og hør med dem. (ascona er godkjent for 300Nm og 150 hester, de kommer til å spørre om papirer fra GM der det står) bare hør med de hva de tillater ;)

 

 

typegodkjenning kan du få en kopi av meg ;) (som du må gi 2000,- på opel...)

1981 Opel Ascona B (16v prosjekt)

http://www.bilforumet.no/prosjektforum/260484-1981-ascona-b-16v-prosjekt.html

 

GRETRAG 265 KJØPES - 47244118 alt av interesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg som jeg gjorde da jeg var mindre på julaften! :D

Helt enig, alle har begynt å kjøre audi, bmw, eller golf av noe slag, men jeg skal faen meg ha ascona! :D

 

Får ringe å høre før jeg begynner på ombygging og styr!

Håper jeg får til detta i det heletatt! :)

Er litt redd for å ødelegge noe i prosessen, eller som du sier: gjør noe så biltrangsynet har noe å pirke på :(

 

Når har du planer om å være ferdig med prosjektet ditt egentlig? :)

Drømmen er en Opel ascona b 2.2, med to dobble webere, grenrør, og 2,5" eksos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å høre:D og den følelsen gir seg ikke når du har fått bilen heller:) det kan jeg skrive under på!! ascona er liksom i helt overlegen i forhold til de andre papp-bila...

 

er ikkenoe problem, men hør om trimming/effektøkning generelt, ikke at du skal bruke webere og grenrør...

lite hint når du skal handle bil: kjøp deg en 1,6/1,9/2,0 original bil. for da trenger du ikke å bytte bremsekraftforsterker eller bremsa bak;)

 

Om du eventuelt ødelegger noe, så har fu erfaring og gjør ikke det igjen;) og får det reparert :D og så lenge ikke det bare er herka isammen med løse ledninger og gaffatape så er det sikkert ikke store probroblemet;)

 

jeg håper på sein våren 2012;)

1981 Opel Ascona B (16v prosjekt)

http://www.bilforumet.no/prosjektforum/260484-1981-ascona-b-16v-prosjekt.html

 

GRETRAG 265 KJØPES - 47244118 alt av interesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får virkelig mot til å prøve når du sier sånt!

Og det virker som om det er nok kompetanse til å få litt hjelp rundt her!

 

Skal ikke akkuratt si hva jeg skal gjøre til biltrangsynet for da blir det plutselig teit å gjennomføre!

 

Har du pusset den opp fra bunnen eller bare litt smått? :P

 

Må man bytte understell på de forskjellige modellene, eller bare bremsene? :)

Drømmen er en Opel ascona b 2.2, med to dobble webere, grenrør, og 2,5" eksos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

that`s the spirit;)

 

jeg har bare hatt den ett par måneder jeg, men jeg var heldig med utgangspunktet, men den skal bli FIN når jeg er ferdig, hvis ikke er det litt kasta bort penger :P jeg skal begynne for fullt når kulda begynner å slippe:P har litt småfeil her og der:P

 

hvis du kjøper en 1300J så mådu bytte mere bremser og noe understell:P bremsekraftforsterker, og litt diverse:P

1981 Opel Ascona B (16v prosjekt)

http://www.bilforumet.no/prosjektforum/260484-1981-ascona-b-16v-prosjekt.html

 

GRETRAG 265 KJØPES - 47244118 alt av interesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår