Gå til innhold

understellsvask

Ranger emnet


wildferret

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte på å lage min egen "reodor felgen" måte å vaske bilen under. Har ingen høytrykkspyler med egnen lanse for dette. Men hva tror dere om ideen min her?

 

jeg har en slik såpedoserer på hageslangen. Så kobler jeg denne sammen med en vannspreder som pendler. legger denne under bilen foran og spyler under med vann tilsatt avfetting. mens den spyler drar jeg bare slangen til meg, slik at hele undersiden blir spylt. etterpå er det bare å gjøre det samme, bare med rent vann for å skylle, Har tilgang på varmt vann her. Vet at det ikke blir noe trykk, men tror likevel på ideen. Hva tror dere?

 

tenkte også på å gjøre dette på fast basis neste vinter for å unngå dette jævla saltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høytrykksspyler er nok det som fungerer best her ja. En slik vannspreder som du prater om har ikke nok trykk til at dritten løsner, så du vil egentlig bare vanne hele bilen under uten nevneverdig effekt. Det beste er å jekke opp bilen i forkant og bakkant og spyle godt opp under samt i hjulbuene.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

For at du skal få vekk salt og møkk under bilen din trenger du sterk såpe/avfetting, høytrykkspyler, varmt vann og helst en løftebukk

 

Jeg driver antirustverksted i Oslo. Vi hadde akkurat en understellsvaskkampanje. Da heiste vi biler opp i bukken, la på avfetting og deretter spylte rent med ca 70 grader varmt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trenger faktisk ikke "utstyr" for skikkelig underspyling bli så dyrt.

Lage seg ei rampe(plank) der man har ett rør som man borrer velplasserte hull i, som spyler i hele bilens bredde.

 

Så kan man koble dette på vann og med en såpedoserer, gjerne varmt, kjøre flere ganger rolig over, så switche over til vann for avspyling, med høytrykk, og kjøre over flere ganger igjen rolig.

Det vil være en fordel om man får taski dyser som spyler flatt fremfor selvborrede hull i ett rør.

 

En vannspreder vil vel heller bli som å pisse i regnvær.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en nabo av meg før som drev mye med lastebil. Han hadde ordnet seg en slik sak som du nevnte. Bare han hadde noen rør under en slik strekkmettallrist, som han hadde høytrykk og avfetting i. Var dette jeg hadde tenkt å kopiere, men innser at vannspreder blir i tammeste laget ja. Får vel kjøpe meg høytrykkspyler og vinklet underspylingsrør først som sist.

 

Når det gjelder å få vannsprederen under bilen. Har jeg ikke noen lav BMW, men heller en vanlig familiestasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil sikkert få bort noe møkk ved å bruke denne metoden, men rent blir det ikke. Før vi skal understellsbehandle biler bruker vi 90 grader varmt vann og har en avstand på 10-15cm fra dyse til understell. Dempertårn og falsen i hjulbuene er kritiske områder hvor det samler seg mye møkk og salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår