Gå til innhold

Klimatronic

Ranger emnet


spurv

Anbefalte innlegg

må du tappe AC-anlegget for gass for å bytte det filteret? er ikkje fornøgd med klimaen lenger, den brukar lang tid på å kjøle ned bilen, må nesten gire ned og få litt turtal på motoren før lufta blir kaldare. Og det kan jo nesten virke som eit tett filter. Du huskar ikkje meir kor det filteret stod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ut med gass og olje mener jeg å huske.

 

Det filteret står i røra ganske nært der du har pollenfilter.

Du ser nok røra til gass der en plass.

 

Fikk vel noe av samme problemet som du, måtte ha turtall for å få kjølingen litt effektiv.

 

Men dem skifter både olje,gass og filteret for rundt 1000,-

 

Er verdt et forsøk :)

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Virker kjølingen dårlig, så er det som oftest lite gass på annlegget. koster rundt 1500 å få tatt en gassfylling på et kurrant verksted. Ellers så sitter det et tørkefilter i systemet som noen påstår skal byttes hvert 5 år, men blir veldig sjeldent skiftet. Dette er en aluminiumsboks på størrelse med en halvliter som sitter under luftfilterboksen et sted.

Ellers så er det en strupeventil i systemet som sitter i samme røret som en fyller på gass, rett under pollenfilteret. Jeg opplevde at denne gikk tett og annlegget virket så og si ikke. Jeg fikk da en surklelyd som var veldig merkbar i det første minuttet etter at jeg stoppet motoren.

Kompressoren kan jo også være en feilkilde om denne beynner å bli slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tetrafluoroethane, when compressed as inside gas duster cans, is a clear liquid which boils when exposed to room temperature

 

 

står vel ganske klart her. er en flytende væske når den er under trykk.

 

Under pressure, 1,1,1,2-tetrafluoroethane is compressed into a liquid, which upon vaporization absorbs a significant amount of thermal energy. As a result, it will greatly lower the temperature of any object it contacts as it evaporates. This can result in frostbite when it contacts skin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men R134a er jo gass! Det er eit kjølemedium, og når det ikkje er under trykk, er det væske, men i eit AC-anlegg er det under trykk, ergo gass.

 

Yes, da kan jeg være neste til å rette på andre folks feil.

Alle stoffer utvider seg når de går fra flytende form til gass. Ergo så kan ikke noe som er flytende til "vanlig" plutselig bli til gass bare ved å sette den under trykk. Snarere så burde det vel gå motsatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. men til trådstarter. dra på et verksted å få sjekket systemet ditt .. koster litt men verdt det når sommeren kommer:)

 

Jobber i kjølebransjen :P... så litt dumt å ikke bruke det da :). Men noen som vet ca hvor mye kg kuldemedie som skal på et VW passat AC anlegg? 1kg?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår