Gå til innhold

DEKK TIL MAZDA 626, 1996, 1,8 GE

Ranger emnet


Davidsonno

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe nye sommerdekk, og til min bil er dekk størrelsen 185/65 14.

 

Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe Nokian Hakka H, men i min dekkstørrelse, er finnes de kun i 185/65 14 90H XL (XL betyr visst at de såler større belastning..)

 

I følge vognkortet trenger jeg bare 185 /65 R 14 81T

 

Jeg vil ha dekk som bråker minst mulig i tillegg til at de har gode kjøreegenskaper.

 

Men, vil de dekkene NOKIAN HAKKA H som jeg beskriver bli litt overkill for min bil, som igjen medfører unødvendig mye støy?

 

Jeg er ingen råkjører, og har heller aldri bilen noe fulllastet, så kanskje Nokian Hakka i3 ville være mer passende, med spesifikasjonene: 185 /65 R 14 86T. Vil dette i såfall gi mindre lyd fra dekkene? Noen som har noen erfaringer med i3??

 

I3 er beregnet på små og mellomstore familiebiler, og min bil går vel da kanskje under mellomstor bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Jeg tenker bare på gamle piggdekk når jeg hører Hakkapelitta. 2) Les en bunke dekktester ang score på støy. Hele baner rundt uten avbrutt mønster eller knaster gir mindre støy.

 

3) 81, 86 og 90 er lasteindexen og sier noe om hva dekkene tåler å få over seg. T og H sier noe om hvor fort du kan kjøre. Høyere bokstav fører gjerne med seg stivere dekkstamme, da blir det gjerne et hardere dekk som også kan gi mere støy.

 

Piggfrie er gjerne støysvake med unntak av en summing pga knastemønsteret. Og jo mer høyhastighetsdekk du finner jo mere støy i andre enden av skalaen igjen. Kan hende jeg bare prater tull nå, men se i teknisk-stickyen så finner du litt mere om dekk-koder. Så har du litt mer forståelse for hva dekkpushern din sier når du ber han forklare forskjell på alternativene han vil prakke på deg. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Jeg vet både hva laste indekser og hastighetsbokstavene står for, så spørsmålet mitt var igrunnen ikke mentet på dette, men hvilke dekk som vil være best for min bil, da også med tanke på støy. Det gjelder SOMMERDEKK:))

 

I NAF sin test over årets sommerdekk kommer Nokian Hakka H ut som testens vinner, og har det står at det har lavt støynivå (10 poeng av 10 mulige) men dekkene i testen er ikke merket XL. Og ettersom det dekket som kan passe på mine felger har lasteindeks som ligger en del over det som er nødvendig for min bil (altså merket 90H XL, men jeg trenger bare 81T), så kanskje Nokian Hakka i3 er bedre for meg (merket 86T)?

 

Igjen, hva er best for min slitne mazda 626 ??

 

Nokian Hakka H (185/65 14r 90 H XL)

 

eller

 

Nokian Hakka i3, (185/65 14r 86 T)

 

Hva ville dere ha valgt og hvorfor?

 

Jeg må bestemme meg på mandag:):mekke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår