Gå til innhold

Kobling av US frontlykter

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Monterte US frontlykter i går på min -97 Stratus , men tror jeg har koblet noe feil. Har satt på HB5 sokkel på pærene og for å gjøre det enkelt monterte jeg flate kabelsko på de tre ledningene som kommer fra disse. Så monterte jeg kabelskoene inn i H4 sokkelene. Det så bra ut da jeg holt på, nærlysene kom på og likeså langlysene , men da jeg var ute å kjørte etterpå synes jeg nærlysene var svake og blå-lampa inni bilen lyste hele tiden. Så er spørsmålet om det er noen som vet hvordan de tre ledningene som kommer fra HB5 pærene , gul, rød og sort skal monteres mot en H4 sokkel. Hvilken farve i hvilket hull ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblingen skal være slik:

 

Høyre side (passasjersiden) (HB5 - H4):

 

Rød (nærlys) - lilla/rød

Gul (jord) - svart

Svart (fjernlys) - rød/orange

 

Venste side (førersiden):

 

Rød (nærlys) - lilla/orange

Gul (jord) - svart

Svart (fjernlys) - grøn/brun

 

Tar litt forbehold, for det er en stund siden jeg holdt på med disse lysene. Men så vidt jeg husker var det slik det skulle kobles.

 

Jeg hadde samme symptoner som deg, med svak glød i pærene og konstant lys i fjernlysindikatoren i dashbordet. Det dreide seg om en kortsluttning mellom fjern og nærlys inne i kontantken. Så det kan være at to av lederne har kommet borti hverandre når du har begynt å kjøre. Ville i allefall ha startet der.

 

Trinn to du kan gjøre er å stille bilen mot en vegg, slå på nærlysene og se om du får en rett linje med lys forran bilen. Om det ene lyset er høyere enn det andre (evt. sterkere) er det mulig du har koblet ett av lysene feil (kan også være at det ene er høyere justert men det finner du ut av i neste trinn). Merk deg hvor lysene treffer og skift til fjernlys, om lysene da hopper ett steg opp så er alt rett. Derimot om lysene "bytter" plass, f.eks du har ett nærlys lavt og ett høyt som bytter når du slår på fjernlys (nærlyset som er lavt blir høyere og nærlyset som er høyt blir lavere) så er en av lyktene koblet feil.

 

Til slutt vil jeg uansett annbefale deg å fjerne H4-sokkelen og lodde fast HB5-sokkelen i stede.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut av det til slutt. Fargene på mine us-sokler stemte ikke med dine, men så oppdaget jeg på ett bilde fra din ombygging at jord var den midterste ledningen på disse og da løste det seg.

Jeg borret hull bak på parklysene og satte inn sokkel og pære der for parklys

Takk for hjelpa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

I går ble lyset plutselig borte i den ene lykten og etter litt søking fant jeg ut at to av ledningene hadde røket akkurat i innfestingen til pæresoklen. Vet ikke om det er tilfeldig eller dårlig kvalitet. Ble midlertidig ordnet og nye er bestilt. Det var ikke brent inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med rett side ? Jeg koblet de likt på begge sider opp mot den gamle H4 holderen. De virker som de skal på nær/fjærnlys. Går det an å koble feil og at det likevel virker ? Det var ikke brunt inni sokkelen men mulig plasten utenpå kabelen var blitt litt hard inni sokkelen, så det kan være noe feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg som tenkte feil her. På orginal sokklene er det forskjellig farge på høyre og venstre side :) Men så lenge du har koblet rett i forhold til pinnene på sokklene så skal det være greit. Vet ikke hvorfor jeg fikk en tanke om at du brukte orginale HB5-sokkler :P

 

Vet ikke hvilke HB5 sokkler du bruker, men min erfaring er at disse orange HB5-sokklene man finner på ebay ikke duger. Brukte opp to sett med slike på på ett halvt år, problemene startet etter bare noen uker. Byttet til orginale-sokkler fra en delebil i usa og har brukt samme sokkler siden november ;) Så langt ingen tegn til slitasje på disse :) (nå skal det nevnes at jeg byttet ut til en størrekabel samtidig med sokkelskifte, men tror uansett kvaliteten på selve sokkelen hadde betydning). I forhold til de orange som det oppsto dårlig kontakt inne i sokkelen, noe som resulterte i varmgang og at sokklene tilslutt smeltet :)

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår