Gå til innhold

"tigermerker" ved lakkering!!??? Hvorfor??? Bilde!

Ranger emnet


olemj86

Anbefalte innlegg

Driver og lakkerer noen høyttalere,

har grunnet de, men når jeg skal legge på sort fargen

så blir det et slags tiger/sebra mønster..

 

Lyst - mørkt - lyst - mørkt nedover på siden...

over og under hverandre... og jeg lakkerer fra høyre til venstre....

 

Hvorfor???

Har jeg vært for rask mellom strøkene?

Fikk opplyst at jeg burde vente hvertfall 1 time mellom strøkene.. Jeg har nok ventet 3-5t mellom strøkene...

 

Lakk er matson på boks... bil lakk...

Matt sort, tror koden var 121.

 

Noen som har svaret til meg, slik at jeg blir kvitt dette...

Endret av olemj86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha. Det er slik som skjer når man ikke har god nokk dekk i basen. Det er sikkert hvit/lys grunning/materiale i bunn. Da må du ha en mørk grunning som kalles value shade. helt vs7, det er svart. Bruk svart grunning bare for å dekke over det lyse, etterpå går du på med sort base. Eller sort farge. Du kan legge flere strøk.

 

Eller så går du for fort over med for stor overlapping. Overlapping, skal prøve å forklare det best mulig.

 

Om du sprøyter en strek på en papp plate får du et sprøytebilde på ca + - 8 - 10 cm høyt. Da skal det være en lapping på x3 i vært sprøytebilde. skal prøve å tegne. <1>

<2>_____________________

<1>

<3> sprøytebilde

<2>_____________________

<3>

 

Skjønner du? hehe, er dårlig til å forklare grafiskt!

Lakkerer i alle farger og nyanser, men helst svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forstått det slik at det er jeg som har hatt sprayboksen for nært..

Her er et bilde:

 

img2599ux.jpg

 

Tror ikke det er trestrukturen som skinner gjennom..

Alt ble dekt med grunning... Har nå våtslipt høyttalern ganske så mye, ser ikke noe til dette mønstret mere nå, så skal prøve og legge på ny lakk og se hvordan det blir...

Endret av olemj86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så går du for fort over med for stor overlapping. Overlapping, skal prøve å forklare det best mulig.

 

Om du sprøyter en strek på en papp plate får du et sprøytebilde på ca + - 8 - 10 cm høyt. Da skal det være en lapping på x3 i vært sprøytebilde. skal prøve å tegne. <1>

<2>_____________________

<1>

<3> sprøytebilde

<2>_____________________

<3>

 

Skjønner du? hehe, er dårlig til å forklare grafiskt!

 

Var nok problemet..Og er nok fordi jeg ikke vil ha sig på lakken...

Var ute nå og lakket på nytt, hadde det ikke like travelt og det ser mye bedre ut... Flyttet roolig nedover siden...

Så nå ser det jo svart ut..Thank you!!!

 

Gikk dog fri for lakk med en halv side igjen, så blir vell og våtslipe det i morgen, også lakke et strøk til over hele greia før jeg venter (hvor lenge? Står i 20-25 grader) før jeg legger på klarlakk? (skal våtslipe for hand, med 2000 papir mellom siste strøk svart og klarlakk)...

Endret av olemj86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil tippe på at det var for kaldt da du lakkerte, samt at lakk dysa di er for smal/rund. og du holder for nærme!

 

Du kan bytte dyse til sånn 45graders sprøyte film, da får du jævlig breit og tynt, istedet for tykt og punkt spray!

 

Sørg for at det er rundt 25grader når du lakkerer, sprøyt mye tykkere lag at det blir "flytende" uten at det renner og sørg for jevn fart/riktig avstand at du må en måte overlerlapper gammalt strøk hele tiden

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil tippe på at det var for kaldt da du lakkerte, samt at lakk dysa di er for smal/rund. og du holder for nærme!

 

Du kan bytte dyse til sånn 45graders sprøyte film, da får du jævlig breit og tynt, istedet for tykt og punkt spray!

 

Sørg for at det er rundt 25grader når du lakkerer, sprøyt mye tykkere lag at det blir "flytende" uten at det renner og sørg for jevn fart/riktig avstand at du må en måte overlerlapper gammalt strøk hele tiden

 

Kan ikke bytte dyse, bruker en Matson spraybok, men en slags dyse, så strålen er bred og tynn... Tipper det ligger på ca. 20.25 grader, og det står og tørker i samme temp.

Er jo ikke lakkerer, og har heller aldri lakket før, så er redd for og få sig i lakken, derfor har jeg nok flyttet meg for mye i gangen, slik at jeg ikke har overlappet... Men var som sakt ute og prøvde på nytt nå, det så mye bedre ut, men jeg gikk jo seff. fri for lakk men en halv side igjen :/ ...så for prøve i morgen... vårsliper først alt ned for hand, men 800 papir, så sprøyter jeg ny sort lakk over hele, så forhåpentligvis blir det bra, slik at jeg kan sette på klarlakk etter det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvordan burde jeg sprøyte?

 

Fra venstre til høyre til venstre til høyre osv osv...

eller

fra venstre til høyre, så tilbake til venstre før jeg sprøyte igjen mot høyre? Altså at sprøyte bare går mot høyre? At jeg ikke har sprøyt på når jeg går tilbake til venstre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sprøyter så starter jeg ofte fra venstre med bevegelsen, litt utenfor det som skal lakkeres og begynner å sprøyte rett før jeg treffer flaten. Så slipper jeg opp avtrekkeren idet jeg kommer utforbi til høyre og starter bevegelsen motsatt vei. Begynner å sprøyte rett utenfor igjen, og noen centimeter overlapp på det første strøket. Sånn lakker jeg i jevnt rolig tempo med omtrent 25-30cm avstand fram og tilbake, med akkurat passe hastighet til at jeg ser at lakken flyter fint uten å renne og uten å få sånne gråaktige skjolder som tyder på for tynt strøk/stor avstand/stor hastiget.. (Kan også få gråaktige skjolder om temperaturen i rommet eller på lakken er for lav)

Men 25grader høres perfekt ut.

 

Dette ser du med en gang du finner teknikken og hastigheten som passer best for den boksen du lakkerer med. Kan variere litt på spraybokser, somregel må man sprøyte litt fortere med dem enn med ei skikkelig sprøyte, spesiellt om stålen fra dysa er smal og rund. Da skal det lite til før det renner. Men med ei slik dyse som du beskriver så skal det være lettere å legge jevne strøk. ;)

 

Grunnen til at jeg slipper opp sprøyteavtrekkeren akkurat når jeg snur retning er vel mest en vanesak, men om man sprøyter en større overflate der man må snu midt på flaten så slipper man at det hoper seg opp med lakk akkurat på det punktet hvor man snur. Da kan det fort begynne å sige akkurat der om du stopper opp litt for lenge på den flekken mens du sprøyter. Eller så vrir jeg bare pistolen litt ut til sida akkurat når jeg snur, for å tåkesprøyte ekstra tynt akkurat der jeg snur. Så gjør jeg det samme tynne overlappet når jeg fortsetter videre fra der igjen, da blir det ganske jevn tykkelse på hele strøket.

 

Men jeg er ingen profflakkerer, bare så det er sagt. Men grunnprinsippet tror jeg ikke skal være helt på jordet. ;)

Endret av Stig73CamaroZ28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår