Gå til innhold

Tips til førstegangskjøper av veteranbil

Ranger emnet


hinsch

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en gutt på 22 år, kommer fra Oslo, og har tenkt en stund på kjøp av en eldre (veteran) bil. Det jeg ser for meg er en ujålete, bruksvennlig og billig veteranbil som er fullt kjørbar året rundt.

Da jeg ikke er en spesielt nevenyttig eller teknisk anlagt person, spør jeg da om tips og råd om kjøp av noe slikt.

 

Jeg har selvfølgelig siklet litt på noe i retningen av en mustang, men det blir for dyrt, og ikke rettferdig mot andre som kan gi bilen et mye bedre liv videre enn meg. HAr derfor sett litt på 70 - 80 talls toyota corollaer osv.

 

Det jeg lurer på om noen kan svare på er:

 

- er det helt idiotisk å ha en drøm om veteranbil når man ikke er flink til å mekke?

- er det mulig å finne biler som går fint på vinteren, og som er rimelig driftsikre?

- Evt, hvor titter man, hva ser man etter, generelle råd?

 

Setter pris på alle svar (eller frarådninger) !!

 

Mvh,

 

Christian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig kommer det an på hvor mye penger du har.

 

Du bør regne med at mange av veteran bilene til salgs nå trenger en del fiks.

 

Du sier at en 70-80 talls corolla kunne vært intr, de er meget driftssikre når de funker (Så lenge du ikke sveiser sperre og ravkjører.) men i disse dager koster det faktisk over 10k for en bakhjulsdrevet corolla nesten uansett stand, og alle disse er kult-biler uansett modell (Ikke bare AE86, men også KE70, TE71, KE30, KE35 osv osv ;) ), så hvis du har tenkt å bare øve deg på sladding og ravkjøring for å drepe bilen, vær så snill å kjøp noe annet hvis du uansett har såpass mye penger :)

 

Det skal faktisk ganske godt gjøres å finne noe som helst bakhjulsdrevet -1980 kjerre til under 3-4k med mindre det er tilnærmet håpløse vrak (For en som ikke kan å skru i allefall). Du kan jo kjøpe en, ikke noe idiotisk det imho, men la noen andre gjøre skruinga for deg hvis du ikke kan å gjøre det selv. Men til gjengjeld blir det fort dyrt..

 

Du kan vel hive inn noen linker av biler til salgs som du har råd til og lyst på?

-84` Corolla GT-S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

 

Jeg har nok en 10 - 20 tusen kr å bruke, for det er en bruksbil jeg ser etter. Jeg har ingen intensjoner om å sladde en bil i stykker, ser på det som en bil til hverdagsbruk.

 

Jeg har som sagt tenkt på corolla, men er jo da sannsynligvis nødt til å finne et eksemplar som ikke trengs altfor mye skruing for å kunne komme seg frem rimeig sikkert. her er noen eksempler på hva jeg har tenkte:

 

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21531926

 

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=21902480&reference=0/219/024/80_-233244961.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår