Gå til innhold

A3 1,8T - kjørt med for lite olje

Ranger emnet


jambalaya

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

For de som er kjent med røret til peilepinnen på A3: en plastrør som tydeligvis har lett for å sprekke opp på toppen. Oppdaget dette og byttet til nytt rør med det resultat at pinnen blir stående 3-4 cm høyere opp, og jeg ser da selvfølgelig at peilepinnen er knusk tørr når jeg sjekker oljenivået med nytt rør.

 

Motoren har da antakelig gått med altfor lite olje over en ganske lang periode. Oljelampa har ikke lyst, og det har ikke vært noen ulyder å høre. Fylte på hele 2 liter, og pinnen viser da nivå minimum.

 

Så til det jeg lurer på:

- er det sannsynlig at motor og/eller turbo har tatt skade av dette?

- bør jeg bytte skifte ut all olje + filter asap? (den ble byttet for 5000km siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Hallo!

 

For de som er kjent med røret til peilepinnen på A3: en plastrør som tydeligvis har lett for å sprekke opp på toppen. Oppdaget dette og byttet til nytt rør med det resultat at pinnen blir stående 3-4 cm høyere opp, og jeg ser da selvfølgelig at peilepinnen er knusk tørr når jeg sjekker oljenivået med nytt rør.

 

Motoren har da antakelig gått med altfor lite olje over en ganske lang periode. Oljelampa har ikke lyst, og det har ikke vært noen ulyder å høre. Fylte på hele 2 liter, og pinnen viser da nivå minimum.

 

Så til det jeg lurer på:

- er det sannsynlig at motor og/eller turbo har tatt skade av dette?

- bør jeg bytte skifte ut all olje + filter asap? (den ble byttet for 5000km siden)

 

høres ut som om at du har fått den nye type peilerøret for det er høyere en det gamle :) kjøp deg den nye peile pinnen for de er ca 3cm lenger, men før du skifter olje, tapper du av all olje og fyller nedpå diesel, pga diesel renser godt og har rikt med olje i, kjør med det i ca 3 timer eller lenger og tapp av, skift oljefilter og fyll på litt over maks med olje, du må etter fylle etter ca 10km. det var det jeg ble fortalt av en mekanikker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ikke oljelampa har lyst/blinka, eller du har hørt metallisk skranglende lyder, selv i svinger eller oppoverbakker, tror jeg alt er OK.

 

Ingen grunn til skade så lenge oljepumpa har fått trykk på olja, selv om det er lite olje.

 

Sikkert lurt å skifte olja.

--

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det skrevet over her, så kan du få(kjøpt deg) en ny motor i samme slengen. Den gamle er iallefall ikke noe å ha og går neppe så lenge som 3 timer, større sjans for å holde helt tom.

 

Den drit peilepinne-patenten til vw, den knekker, men den knekker normalt kun en gang, og lengda er lik, den bare er løs og utett.

Så tror nok du har fått feil lengde på den.

 

2 liter olje, er dobbelt så mye som er mellom min og maks, og halvparten av mengden, tapp av olja, sjekk hvor mye du har, og tilstand på den, så får du selv avgjøre om du vil bruke den eller ikke. går 4 liter blank på 1,8 uten sneglehus.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det skrevet over her, så kan du få(kjøpt deg) en ny motor i samme slengen. Den gamle er iallefall ikke noe å ha og går neppe så lenge som 3 timer, større sjans for å holde helt tom.

 

Den drit peilepinne-patenten til vw, den knekker, men den knekker normalt kun en gang, og lengda er lik, den bare er løs og utett.

Så tror nok du har fått feil lengde på den.

 

2 liter olje, er dobbelt så mye som er mellom min og maks, og halvparten av mengden, tapp av olja, sjekk hvor mye du har, og tilstand på den, så får du selv avgjøre om du vil bruke den eller ikke. går 4 liter blank på 1,8 uten sneglehus.

 

Hmm, jeg sjekket at det var samme delenummer på den gamle og den nye hylsa. Er det allikevel forskjellig lengde på dem mener du?

Uansett, fylte på olje til rett nivå i forhold til det nye røret (som da er enten riktig eller 2 liter for mye!), og motoren går da upåklagelig.

Noen som har ETKA f.eks og kan sjekke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den drit peilepinne-patenten til vw, den knekker, men den knekker normalt kun en gang, og lengda er lik, den bare er løs og utett.

Så tror nok du har fått feil lengde på den.

 

 

skjønte ikke helt hva du mente her, er det forskjellig lengde på nytt og gammel rør eller ikke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår