Thechingchongchang Skrevet April 4, 2010 Rapporter Share Skrevet April 4, 2010 La oss ta 2 kjappe exempler. Datsun 240Z & Volvo P1800. I skrivende stund finner du disse bilene på Finn.no i mint condition til priser rundt 100-150k nok,-. Sjekk så på identiske biler i California og se at bilene står til salgs for kanskje 20k nok,-. Og med frakt/avgifter/registrering får du en slik bil på veien for trolig under 50k nok,- Da er spørsmålet om det er noe jeg har gått glipp av, eller sitter det selgere og tjener store mengder penger på å importere og selge disse bilene til nordmenn som har litt for mye penger og gledelig betaler for en restaurert klassiker..? Hvis så, så leverer jeg oppsigelse på kontor-jobben min imorgen !! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet April 4, 2010 Rapporter Share Skrevet April 4, 2010 Det man må være obs på, ved importering fra usa, er at de ofte er glad i kjappe løsninger. Som å reparere rust med hønsenetting, betong og sparkel. Mange som har tabba seg ut der... og bilene kan ofte se strøkne ut til å begynne med, spesielt på bilder. Så skulle jeg kjøpt noe derfra, ville jeg dratt ned og sett på det først. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bowtietwister Skrevet April 4, 2010 Rapporter Share Skrevet April 4, 2010 JChE har vel helt rett i det han sier her så du får nok holde på jobben din en stund til tror jeg:) Stemmer den amerikanske prisen du refererer til her tyder det på enten at det er liten etterspørsel etter slike biler i statene eller at prisen her er noe drøy. Siter Det er i motbakke det går oppover Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HaaJeHaa Skrevet April 4, 2010 Rapporter Share Skrevet April 4, 2010 Meeeen, nå får du disse bilene rimeligere i Norge også, virker som om det er banditter som tar overpris på finn.no og autodb.no til folk som har lite peiling. Begynn å let i veteranblader som bilklassikeren, norsk motorveteran, amcar o.l. Ser av og til gode kjøp rundt 50k på 240z. Om du vurderer import fra statene ville jeg brukt et firma som handler biler for kunder i USA og frakter dem over. Da betaler du dem 10-15k for jobben, men du er sikra bedre om du kjøper noe på ebay usett. Siter 77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20 X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Schnellfahrer Skrevet April 5, 2010 Rapporter Share Skrevet April 5, 2010 Nå er jeg usikker på hvordan det er på veteranbiler, men du kan også risikere å måtte bytte og koble om en del for å få registrert bilen her. Tenker da på blinklys bak, hovedlykter og sikkerhetsbelter som må være E-merket. Vet det er sånn på normale biler, men utsikker på hvordan reglene er for veteran som sagt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thechingchongchang Skrevet April 5, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 5, 2010 Er det ikke slik at du kan registrere en veteranbil som orginal. Dvs at biltilsynet går over med lupe og skal ha alt 100% som det var fra fra fabrikken. Eller at en registrerer som vanlig veteran og kan dermed ha bil med modifikasjoner, dog da kommer vel E-merking inn ja... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bowtietwister Skrevet April 5, 2010 Rapporter Share Skrevet April 5, 2010 Grunnregelen sier at bilen skal være orginal, men ikke nødvendigvis ned til minste detalj. lakk for eksempel må ikke være orginal farge. Dette gjelder i hovedsak bruktimporterte biler registrert i utlandet etter 1971. Da kom det en ny kjøretøyforskrift som setter en del strengere krav enn den forrige fra 1942. Min erfaring skriver seg ifra Import av amerikansk bil men skal ikke være noen forskjell på bilmerke eller type når det gjelder bruktimport. Viktig her også å skille mellom bruktimporterte biler som skal registreres som bevaringsverdige kjøretøy eller under ordinære kriterier. Som bevaringsverdige kan de ikke endres utover det orginale,mens man ellers må skaffe dokumenatsjoner fra kjøretøyfabrikant. Sansynligvis mye enklere for biler med auropeisk opprindelse enn biler med asiatisk elller amerikansk. mao snakk med Amcar om dette først. de kan nok gi deg svar Siter Det er i motbakke det går oppover Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet April 6, 2010 Rapporter Share Skrevet April 6, 2010 Mull.tk sin Hugo 240Z er vel et skrekkens skoleeksempel på amerikansk oppussingsobjekt. :chairshot Det har meg blitt fortalt at amerikanerne kjøper tilbake biler fra Norge nettopp pga den høye kvaliteten på arbeidet vi legger ned. Som igjen sier noe om hvor unødvendig dyrt alt er i dette landet. Men klart, det finnes folk uten selvinnsikt og/eller yrkesstolthet her også. Du skal ha tenkt nøye igjennom hva du vil før du viser en veteran som orginal for første gang i Norge. Da kan du glemme å endre noe som helst. Ser det virkelige orginalpolitiet deg med andre felger, forgassere eller wunderbrum i speilet åker det rett i baret. :jail Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ian928 Skrevet April 6, 2010 Rapporter Share Skrevet April 6, 2010 Var på et amerikansk Triumph-forum for noen år siden, der en eier rapporterte at han hadde "fikset" det rustne gulvet i bilen sin ved å poppe fast en aluminiumsplate og deretter plastet alt inn med glassfiber, jevnet ut og lakket så det så fint ut. Jeg ventet en storm av sure reaksjoner på sånt arbeid, men alle skrøt av hvor flott arbeid som var gjort og at "dette kommer jo til å vare flere år!". Når det er snakk om amerikansk "restaurering" så er det bare å se på diverse serier på Discovery. Med noen unntak en haug med uinspirerte amatører som bygger på øyemål og er mest opptatt av å polere lakken så bilen ser bra ut til eieren har kommet seg hjem. Og disse gutta ses på som de rene trollmenn der borte og bilene de bygger selges for høye summer. Jeg ville vært MEGET skeptisk til å importere en nyrestaurert bil fra USA. Mitt tips er å kjøpe en bil fra en nordmann som har restaurert til seg selv men som selger fordi han ikke bruker bilen nok og har lyst til å restaurere noe nytt. Sånne biler dukker opp fra tid til annen og de er som regel billige i forhold til selvkost. Siter Ian 1998 Range Rover 4,6HSE, 1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S 1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt 1956 Land Rover 86" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.