Gå til innhold

Navigasjon, MMI DVD 2G - Mulig å få TMC til å funke i Norge?

Ranger emnet


roerei

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en Audi A4 TFSI 2.0 Q AVA (2009) med orig. navigasjon (MMI DVD 2G). Får ikke TMC til å funke på denne.

 

Lurte på om noen på dette forumet opplever det samme eller har tips å komme med som kan hjelpe meg.

_________________________________________________

Audi A4 Avant 2.0 TFSI QUATTRO / 211HK (2009)

BMW 318d Touring (2009 - solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper dette er grunnen:

 

Saken er som følger:

Det norske TMC-biblioteket ble fjernet fra RNS-E og til og med siste versjon av MMI 3G da produsentene av disse enhetene (Becker og en til) trodde vi ikke brukte TMC i Norge.

 

Det betyr faktisk at de som har en tidlig produsert enhet av MMI 3G har fungerende TMC, men de som har en helt nyprodusert bil/MMI faktisk vil oppleve at TMC ikke fungerer. Det samme gjelder siste oppdatering av RNS-E, der også er nå TMC borte.

 

For MMI 2G har det norske TMC-biblioteket aldri vært med.

Personen i Møller, som var veldig hyggelig, var omtrent like fortvilet som oss over situasjonen - de har tross alt stadig flere kunder som lurer på hva som er "galt" med radioene sine siden de ikke mottar TMC-meldinger. Han har brukt mye tid på å få tak i de rette personene i Tyskland, men det har han nå klart.

 

Han mener derfor at dette vil bli løst ved neste kartoppdatering - men altså først fra 2011-kartene. Dette vil da gjelde både RNS-E, MMI 2G og MMI 3G. For de som har RNS-E og MMI 3G med fungerende TMC, så bør de da vurdere å ikke oppgradere til siste 2010-kart da de da vil miste TMC.

 

Så vi må altså vente i nesten et år før vi kan håpe å få (tilbake) TMC, og han i Møller beklager voldsomt dette, og er som sagt veldig fortvilet over situasjonen. Han var svært enig i min uttalelse om at det både er relativt klønete å fjerne norske TMC-data for å spare ørlitegranne plass, og at ingen av de ansvarlige har giddet å undersøke litt nærmere hvordan det står til med TMC i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til al3x og VACN. Topp med et forum med medlemmer som følger med og deler info. Nå slipper jeg å bruke mer tid på å google rundt dette problemet.

 

Et naturlig neste spørsmål vil uansett være: Når kan vi forvente at 2011-kartene er tilgjengelig?

 

Er ny bruker av Audi-navigasjon, så jeg her ikke noen erfaring med tilgjengelighet av tidligere års kart. Har i dag 2008 (MMI 2G). Vurderte faktisk en stund å kjøpe 2010, men det vil jeg definitivt vente med til 2011 er klar.

 

TAKK!

_________________________________________________

Audi A4 Avant 2.0 TFSI QUATTRO / 211HK (2009)

BMW 318d Touring (2009 - solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal til Møller rett over påske for å få på sommerdekkene. Sjekker da og kommer tilbake med info her hvis jeg får noe fornuftig svar.

 

God Påske!

_________________________________________________

Audi A4 Avant 2.0 TFSI QUATTRO / 211HK (2009)

BMW 318d Touring (2009 - solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Møller Skøyen i dag. Ingen visste når 2011 er klar, men jeg får melding så fort den kan bestilles eller er kommet på lager.

_________________________________________________

Audi A4 Avant 2.0 TFSI QUATTRO / 211HK (2009)

BMW 318d Touring (2009 - solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Det var jeg som skrev det som al3x siterte fra VACN-forumet.

Nå er 2011-kartene å få, men utrolig nok, til tross for at personen hos Møller jeg snakket med både var forståelsesfull og beklagende for et år siden, så er situasjonen dessverre akkurat den samme. Oppdaterte kart, men null TMC-støtte i Norge. På vegne av mange MMI-eiere synes jeg Møller burde ha gjort langt mer, det burde ikke være umulig å få produsenten til å inkludere de norske TMC-bibliotekene.

 

Mvh

Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppdatering "greness". Det var utrolig dårlig og skuffende. Ingen grunn til å bruke flere tusen på å kjøpe oppdaterte kart da synes jeg. Bruker navigasjon på iPhone når det er nødvendig. Funker faktisk bedre enn det som er fast på bilen men ikke så elegant. Bruker "TomTom Car Kit for iPhone" som jeg har festet med sugekopp foran MMI-skjermen. Dette gir en helt grei plassering i forhold til GPS-signaler, uten at jeg må feste det hele i frontruta. Har da også lett tilgang til iPhone, som fortsatt er knyttet til MMI via blåtann for telefon bruk.

_________________________________________________

Audi A4 Avant 2.0 TFSI QUATTRO / 211HK (2009)

BMW 318d Touring (2009 - solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår