Gå til innhold

sette fast basskassa. påbudt??

Ranger emnet


Wundermagge

Anbefalte innlegg

Hallajsn. jeg har nå kjøpt meg bil og skal sette i basskassa mi.

 

jeg har hørt rykter om at det er påbudt at kassa sitter fast (skrudd fast). stemmer det?

 

kassa mi er også hjemmelagd og er kvadrat i alle retninger (som en terning). bare rette vinkler. er det også påbudt at bakveggen er vinkla slik at den passer passer perfekt mot seteryggen?

 

takker for alle svar: chevy

Gammal risi volvo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei men det skulle jo bare mangle at NOEN av dere halvrånere hadde vett i skallen!

 

det DUMMESTE jeg har hørt er hvilken idiot som kjører med en basskasse på 20kg + løs i bagasjen! den MÅ! ikke nødvendigvis være det med tanke på at du har skillevegg/bakseter som adskiller bagasjen! men fy faen for en fordel det er med at den er fast!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunn gjelder loven. all last skal sikres. og jeg kan tenke meg at noe så stort/tungt som en basskasse i grunn må sikres!

 

viser du bilen på en kontroll på biltilsynet vil du få kjøreforbud intil den kassa er enten skrudd fast eller sikret med stropp

 

tro det eller ei!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det BURDE være påbudt med sikring av kasser bak i bilen. Kjørte selv i en snøhaug med mazdaen min for et par år siden og basskassa slo så hardt i bakseteryggen at låsen til ryggen løsna og kassa landa i baksetet. Dette var bare i 25km/t maks. 15-20kg kasse blir fort mye tyngre når det får fart på seg. I en kollisjon kan du risikere at du får kassa litt lengre inn i bilen enn det jeg gjorde, og det er jo ikke spesielt koselig.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik, ufesta går det som last eller gods, og sikring av last er påbudt, slik at det er sikret med 100% av lastens tyngde forover, og 50% bakover og sideveis.

Er de slik at det er 110% sikkert at lasten ikke kommer seg noen som helst vei den kan gjøre skade er det nok greit, men hvor mye skade tror du ei basskasse på 70 kg gjør i en bråstopp i 80 km/t, står den helt innatt baksetet vil det ikke ha så mye si, men står den en cm fra er det verre.

Skal basskassa være dekket av forsikringa, så skal det også være fastmontert.

 

Så ja, det er krav til at den skal være sikret/festet på ett vis.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bil har du da? Jeg har bygd eget golv i min bil etter "modell" av det originale golvet, og det tok meg ca. en time medregnet omtrekking. Koster ikke stort, og da får du jo et mye bedre grunnlag å skru kassa fast i.

 

Evt. kan du jo feste en treplate med fugemasse e.l. under det originale golvet, så skrur du kassen fast i denne platen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår