Gå til innhold

Stoppet uten lappen - har fåt forelegg

Ranger emnet


mysterio90

Anbefalte innlegg

Ble stoppet av Statens Vegvesen og jeg hadde ikke førerkort. Jeg kjørte ikke fort og var heller ikke beruset.

 

Idag fikk jeg Forelegg i posten med 8000kr i bot. Det er vanlig å få den boten tenker jeg, men er det mulig å snakke med politiet om hvorfor jeg kjørte der og da og uten førerkort?

Da Statens Vegvesen stoppet meg så sa de at jeg skulle til avhør hos politiet, men det ble jo ikke noe av.

Finnes det noen som har avslått foredragg og gått rettens vei og vunnet saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble stoppet av Statens Vegvesen og jeg hadde ikke førerkort. Jeg kjørte ikke fort og var heller ikke beruset.

 

Idag fikk jeg Forelegg i posten med 8000kr i bot. Det er vanlig å få den boten tenker jeg, men er det mulig å snakke med politiet om hvorfor jeg kjørte der og da og uten førerkort?

Da Statens Vegvesen stoppet meg så sa de at jeg skulle til avhør hos politiet, men det ble jo ikke noe av.

Finnes det noen som har avslått foredragg og gått rettens vei og vunnet saken?

 

Om du så fraktet 30 døende spedbarn, kongen og statsministeren i bilen på tidspunktet du ble stoppet så får du fortsatt bot for å kjøre uten sertifikat, den biten slipper du ikke unna.

 

At du bare fikk et forelegg i posten er i og for seg en bra ting, for det står vel ingenting om sperrefrist/utsettelse på boten du fikk?

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er første gangen du har blitt stoppet tror jeg det er en streng straff, de jeg har hørt om som har blitt tatt uten lappen, har stortsett slippet unna med en advarsel eller en minimal bot, det gjelder første gang da, blir strengere fram til de gir opp.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er absolutt første gang jeg er blitt stoppet. Jeg har aldri før hatt noen anmerkninger eller merknader hos politiet eller noen andre. Har 100% plettfri vandel.

 

Not anymore !

 

Visst du ikke fikk noe utsettelse\sperrefrist tror jeg du skal være veldig glad.

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet kunne heller ha gjort det slik: Du er skyldig i å ha kjørt uten gyldig førerkort. Dermed blir du automatisk påmeldt til din nærmeste Trafikkskole hvor du må bruke 8000kr. Når du har betalt 8000kr der kan du eventuelt fortsette der eller bytte trafikkskole.

 

Er 20år og har ikke lappen, grunnen er vel i seg selv logisk, mangel på penger. Ved å gi meg bot så gjør ikke det min situasjon bedre og det reduserer sjansen for å ta førerkort snarest betydelig for nå har jeg -8000kr å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet kunne heller ha gjort det slik: Du er skyldig i å ha kjørt uten gyldig førerkort. Dermed blir du automatisk påmeldt til din nærmeste Trafikkskole hvor du må bruke 8000kr. Når du har betalt 8000kr der kan du eventuelt fortsette der eller bytte trafikkskole.

 

Er 20år og har ikke lappen, grunnen er vel i seg selv logisk, mangel på penger. Ved å gi meg bot så gjør ikke det min situasjon bedre og det reduserer sjansen for å ta førerkort snarest betydelig for nå har jeg -8000kr å tenke på.

 

---------

 

Hvis du uten førerkort havner i en ulykke, selv en som du ikke har skyld i så kan forsikringsselskapet kreve regress på eventuelle skader som din bil har forårsaket, og tro meg, de 8 laksene du må ut med nå blir bare for småpenger å regne hvis det oppstår alvorlige personskader.

 

Å få kjøre en bil er en rett som en får ved å ta opplæring, har du ikke råd, får du ta bussen.

 

Å de 8000,- kunne du brukt på sertifikat hvis du hadde latt bilen stå.

 

Ring Innkrevingssentralen å be dem dele opp boten i mange avdrag, koster ikke noe ekstra, minste beløpet er vel 500,- pr. mnd.

Endret av B.T.i

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men er det mulig å snakke med politiet om hvorfor jeg kjørte der og da og uten førerkort?

Da Statens Vegvesen stoppet meg så sa de at jeg skulle til avhør hos politiet, men det ble jo ikke noe av.

Finnes det noen som har avslått foredragg og gått rettens vei og vunnet saken?

 

Ja, du kan ringe politikontoret og si at du ønsker å forklare deg hvorfor du der og da kjørte uten å ha et gyldig førerkort.

 

Men, eneste tilfelle jeg har hørt om at folk har vunnet mot retten i en slik sak er vel "sønnen" på 17 som var med faren sin på jakt, hvor faren da presterte å skyte seg selv i foten/mageregionen. Dårlig med dekning på mobilen + langt unna nærmeste sykehus så grunnen for å kjøre ulovlig var jo på en måte der.

 

Men da tipper jeg situasjonen er helt annerledes enn i ditt tilfelle.

'09 Ford Ranger

'91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer når man blir stoppet og man sier at man har glemt førerkort hjemme?

 

Du får enten ett forelegg på 500,- eller en advarsel.

 

Hva slags opplysninger må man da ut med?

 

Annen gyldig legitimasjon som f,eks bankkort vil gjøre dem istand til å sjekke om du har gyldig førerkort.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal bota som en mann - du tok en risiko og gjorde noe ulovlig, da får du ta konsekvensene. Har du ikke 8tusen å svi av på en bot som dette sier du? Hvorfor tenkte du ikke over det FØR du kjørte av gårde..?

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår