golfen90 Skrevet Mars 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2010 hva gjør en kondensator? åsså har jeg et spørsmål anelegge mitt trekker veldig med strøm, hva kan jeg gjøre for at det trekker litt mindre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mars 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2010 Skru ned gain. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golfen90 Skrevet Mars 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2010 Men hva gjør en kondensator?:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MarcusN Skrevet Mars 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2010 Lagrer elektrisk energi. Siter '95 Subaru Legacy 2.0 GL '99 BMW E39 520i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golfen90 Skrevet Mars 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2010 Så det er som et ekstra batteri? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lasse J Skrevet Mars 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2010 Det lagrer elektrisk energi å sender den ut lynfort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
imloud2 Skrevet Mars 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2010 en kondensator lagrer på strømmen, og gir strømmen fra seg når forsterkeren trenger det. den er ikke et ekstra batteri, men gir det eksisterende batteriet og dynamoen lenger levetid, da kondensatoren tar belastningene ved store strømtrekk. en tommelfinger regel er: 1 farad til 1000w Siter Mvh Stian stolt eier av MB 190E krsmf.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quattromaniac Skrevet Mars 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2010 en kondensator er en elektrisk akkumulator(som et ekstra batteri) som raskt kan levere fra seg og ta opp energi.. mye raskere enn et batteri.. dette fordi en kondensator har mye mindre indre motstand som igjen ikke hindrer strømmen å slippe lynkjapt igjennom. kondensatorer brukes for å kunne fore kraftige forsterkere med nok strøm i krevende perioder. det blir som å fylle en bøtte med vann fra en vannkran og ha muligheten til å tømme den umiddelbart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golfen90 Skrevet Mars 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2010 jeg har en forsterker på 1800 Watt, sub på 1000Watt og to 6*9 bak på 300 Watt hver, burde jeg har en kondensator da?:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quattromaniac Skrevet Mars 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2010 jeg har en forsterker på 1800 Watt, sub på 1000Watt og to 6*9 bak på 300 Watt hver, burde jeg har en kondensator da?:) kan jeg på beskrivelse eller helst en link til forsterkeren(e) så kan jeg svare deg på det.. men det mest anbefalte er et stereobatteri.. samme egenskaper, men mye bedre lagringskapasitet.. ingen erfaring sjøl med batteri, men det de "store" sier Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
user_name Skrevet Mars 17, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2010 (endret) jeg har en forsterker på 1800 Watt, sub på 1000Watt og to 6*9 bak på 300 Watt hver, burde jeg har en kondensator da?:) Nei. En kondensator er en komponent som er brukt i elektrosammenheng. Den ser ofte ut som et batteri som man bruker i bla. tv kontroller osv. Men det er ikke et batteri. Den består (ofte) av syre(elektrolytt) og med skillevegger inni(f.eks av plast). Den kan ta til seg(lade seg opp, når den får spenning) med strøm, og når spenningen "forsvinner" tømmer den seg. Om spenningen bare blir litt "borte" men ikke helt, vil den bare tømme seg til det nivået der spenningen "er der" igjen. En kondensator lader seg lynraskt opp til 60%, også tar det bittelitt lengre tid til 80% og enda lengre tid til 100%. Men den har ikke noe problem å bli kvitt oppladningen. Man bruker kondensator(i bilstereosammenheng) på strømtilførsel om man har forsterkere som trekker MYE strøm(f.eks 2-3kWrms sub). Det er fordi noen ganger, så vil forsterkeren trekke mer strøm(musikk er dynamisk, ulikt strømtrekk) og da hender det at batteriet(pga. avstand fra batteri, kabel str. osv) ikke klarer å forsyne forsterkeren, så da tar kondensatoren over, og gir fra seg den oppladede strøm-mengden. Man kan også bruke kondensator på høyttalerledningene(som et delefilter) for å fjerne uønskede frekvenser(støy). Om du har et lite anlegg, er det lite vits med kondensator mener jeg(pga det koster mye). Du vil ikke merke store forskjellen, i forhold til hva du betaler. Endret Mars 17, 2010 av user_name Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golfen90 Skrevet Mars 17, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2010 Forsterker: http://www.adst.cc/english/product/?id=17 Sub: http://www.adst.cc/english/product/?id=86 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
poliq Skrevet Mars 17, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2010 99.7% av full spenning etter 3 eller 5 Tau? hvor Tau er R*C ofc.. Siter 2002 Seat Leon Cupra 4 TDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Toby91 Skrevet Mars 17, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 17, 2010 Hvorfor du ikke trenger en Kondensator der står alt du trenger å vite. Siter Mitt bilstereo prosjekt Biler: Opel Astra G 1999 Stv 1.2L 65 illsinte ponnier. Opel Corsa B 1994 5dørs 1.4L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg