Gå til innhold

indragelse pga fyllekjøring

Ranger emnet


fauske

Anbefalte innlegg

hei!

lurer på en liten ting. ble nettop tatt for promillekjøring, og de tok da lappen min. det er nå 4 uker siden, og eg samtykket ikke til at de indrog lappen min. er det slik at eg kan gå inn og hente lappen når det har gått 3 uker visst de ikkje har lagt frem en sak mot meg ?

 

og hva blir eventuelt konsekvensene for meg som 18. åring når eg hadde rundt 0.5-6 i promille ?

 

en ting til. eneste beviset politet har mot meg er en tilståelse de fikk av meg når eg fremdeles hadde promille, altså eg var i avhør rett etter at eg tok blodprøve. eneste betjenten hadde når han hentet meg var ett anonymt tips på mistanke om promillekjøring.

 

noe eg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ikke drikk og kjør.

 

Så til dine spørsmål: Så lenge det er en promillesak uten samtykke så suser den nok gjennom påtalemyndigheten og til retten. Tipper beslaget er opprettholdt av retten, men at du ikke er informert enda. Det holder at tiltale er skrevet og saken sendt retten for at du ikke får igjen lappen etter 3 uker.

 

Blodprøve ja, den får politiet svar på etter noen uker. Hvordan vet du at du hadde 0,5-0,6 i promille?

 

"Eneste beviset politiet har...." Politiet har tatt ditt blod som trolig inneholder alkohol..... Tror de har de bevisene de trenger.:chairshot

 

Det kan hende at du blir noe strengere straffet iom at du er i prøvetid, men det vet jeg ikke. Litt spennende da! Og se om du hadde nok til å miste førerkortet i ett år eller mer.

 

Det du kan gjøre er å sjekke busstider og vente på svar fra politiet.

What we`re dealing with here is a complete lack of respect for hard work.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvist du ikke har hørt noe på 4 uker tror jeg du bare kan hente lappen... det jeg har lest før hvertfall

 

tror ikke dette gjelder når det er promillekjøring.

 

en jeg jobber sammen med har akkurat mistet lappen for "promillekjøring"

 

han klarte og rygge borti en bil der han bor(fellesparkering)han la igjen en lapp med tlf nr og adresse,og gikk hjem for og lage mat,så etter et par timer så tok han seg noen pils(4stk)så kom kjerringa som eide bilen han rygget på,dette var ca 4-5t etter det skjedde,for og skrive skademelding,men da hun kom inn,så kjente hun at det luftet pils av han,så hun dro og ringte purken,så dem kom og hentet han for blodprøve,den viste jo promille den,så dem tok lappen med engang,det gikk 2 uker før han fikk et rettsmøte,da fikk han vite at ham mister lappen i 3 nye måneder,til rettsaken kommer opp,han har skaffet seg advokat,men advokaten er ikke optimistisk ang at han får lappen tilbake,han tipper på 15 måneder + ca 15k i bot(som er normalt)

 

er artig når man prøver og være ærlig,men det er vel en grense på 12 timer mellom en "ulykke" og før man kan drikke igjen vel?

 

så kjører dere borti noen,så for all del ikke smak på noe med alkohol,det kan bli kostbart

98 vw golf 4 gti

 

Member of VW Audi Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
tror ikke dette gjelder når det er promillekjøring.

 

 

er artig når man prøver og være ærlig,men det er vel en grense på 12 timer mellom en "ulykke" og før man kan drikke igjen vel?

 

 

Vegtrafikklovens § 22. Alkoholpåvirkning av motorvognfører:

 

 

 

Fører av motorvogn må ikke nyte alkohol eller ta annet berusende eller bedøvende middel i de første seks timer etter at han er ferdig med kjøringen, når han forstår eller må forstå at det kan bli politietterforskning på grunn av kjøringen. Dette forbudet gjelder likevel ikke etter at blodprøve eller utåndingsprøve er tatt, eller politiet har avgjort at slik prøve ikke skal tas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være såpass ærlig, å si at jeg har kjørt mye i fylla, ikke noe å være stolt av, og det er nok flere år siden sist.

Og jeg gjetter på at jeg nok ikke er den eneste som har gjort dette, og ikke blitt tatt, ei heller i denne tråden.

 

Men hadde jeg blitt tatt, så hadde jeg fortjent straffa mi.

Det er noe man bare ikke bør gjøre, men dessverre noe de fleste gjør en gang.

Det er ikke lurt, ikke tøft, og kommer man såpass langt at man gjør det, bør man ha en sabla god grunn, selv om det neppe hjelper deg med tanke på lappen/straff.

 

 

Nok om det.

Har du blitt tatt under kjøring, det syns jeg fremkommer dårlig.

Hvis ikke, så kan det hjelpe deg om du sannsynliggjør at du ikke har kjørt på tidspunktet, altså om det finnes en person som har meldt deg for fyllekjøring, så kan det ha vært den edrue tvillingbroren din som har kjørt, og du har vært hjemme eller sovi i baksetet.

For eksempel.

 

Jeg oppfordrer ingen til å ljuge, og har du gjort noe så dumt, så oppforder jeg deg til å ta straffa di, selv om det er aldri så surt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår