audun34 Skrevet Februar 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2004 Har noen spørsmål og håper folk med litt peiling kan komme med noe logisk :) Forklar hvordan hydrauliske ventiler fungerer. Sist jeg sjekka var hydraulikk noe som var oljestyrt, og div. biler har hydrauliske ventiler, men også kamaksling (?).. Automatisk justering av ventilene?! Hvordan fungerer det? Så er det noen selvsikkre bilmekanikere eller hjemmemekkere som kan greie litt ut om dette? Hadde vært flott! :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mortens Skrevet Februar 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2004 Originally posted by audun34 Har noen spørsmål og håper folk med litt peiling kan komme med noe logisk :) Forklar hvordan hydrauliske ventiler fungerer. Sist jeg sjekka var hydraulikk noe som var oljestyrt, og div. biler har hydrauliske ventiler, men også kamaksling (?).. Automatisk justering av ventilene?! Hvordan fungerer det? Så er det noen selvsikkre bilmekanikere eller hjemmemekkere som kan greie litt ut om dette? Hadde vært flott! :D det er ikke ventilene som er hydrauliske, men ventilløfterene og dette brukes for å slippe shimsing av ventilene..(altså justering av klaring mellom ventilen og løfteren) på trimmede motorer som skal gå med høyt turtall vil det være mer hensiktsmessig å bruke mekaniske løftere, da en får raskere ventilflyt på motorer med hydrauliske løftere mvh morten Siter '04 Volvo V70 D5 '94 VW Golf GTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hansa Skrevet Februar 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2004 Delene som er "hydraulisk" er dingsene mellom kam og ventil. Disse blir mata med olje hele tiden. Under på disse dingsene er det en tapp som stikker ut mer, jo mer olje som er inni. Er den tappen som tar mot ventilen. Dette gjør vel at det aldri blir for mye klaring, å slipper dermed justering. Veldig amatørmessig forklaring, men jeg er jo amatør så... ;) Sikkert forklart bedre med bilder, men... Siter CustomCowboys '77 B-ascona 2.4i '64 a-kadett selges '53 Oldsmobile Rocket 88 '54 Triumph Chopper Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audun34 Skrevet Februar 2, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2004 aaaah, så alle biler som har automatisk justerte ventiler er altså hydrauliske? i så fall bynner jeg å fatte :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vagga Skrevet Februar 3, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2004 bare kom tel å tenke på en ting når jeg så denne topicen. noen som kan fortelle meg om det er hydrauliske ventiler på b230k motoren til volvo? :P Siter Tommy aka Vagga Volvo 240GLE(1987) b230k Mercedes 190D(1988) 2.5D Mitsubishi Grandis(2005) 2.0DiD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jarleab Skrevet Mai 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2006 jeg skal justere ventilene på volvo motoren min skal tønnene trykkes forsiktig/løst ned så den ligger nedpå ventilen???? jeg har satt på nye gummihetter på toppen av ventilene /under tønnene og da blir det litt spill på gummien Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg